3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

mina lätta resp tunga alternativ

med lite extramån och inte tillverkarens uppgifter:
tält 1500(HB Akto)
sovsäck+lakan 800(ME dewline+pertexlakan)
liggunderlag 700(termarest prolite reg 4)
alt
ryggsäck lätt+regnskydd 1200(Bergans Helium55 +Osprey skydd)
=4100gram
/ryggsäck tung+regnskydd ca3200(Arcteryx Bora75+Osprey regnskydd)
=6100gram
Längre än så sträcker jag mej inte för (trolig)bibehållen komfort.
2 kg skillnad beroende på färdväg/område och längd på turen
 
Här är mina tre för låglandsvandring:

Sovsäck 800 g
Ryggsäck, egen tillverkning 700 g
Tarp, egen tillverkning 500 g
Brukar köra med bottenduk => + 200 g

Tutti 2200 g
 
Sovsäck ME Dreamcatcher 500: 1.390 gr
Liggunderlag Thermarest ProLite 3: 570 gr.
Ryggsäck Millet Odyssee 50+10: 2.050 gr.
Tält Vaude Taurus II: 2.690gr.

harrjeisses pojkar: kan vi inte fixa en klubb för oss 4 för 6,7??
 
har jag missat nåt? ;)
För mig är det helt omöjligt och otänkbart att komma ner till 3 kilo sammanlagt för dom sakerna. Man måste ju i princip sova i hemsytt tarp och sy egen rygga.

min summa:

tält : 1,5 kg (eftersom jag delar med kamrat)

Therm a rest 680 g
Sovsäck 900g

Ryggsäck: Lundhags, tror den väger ca 3 kg!

summa ca 6kg, alltså dubbelt så mycket!!!!!
Det är bara ryggsäcken jag kan tänka mig byta ut, men jag hade inte en tanke på ryggans vikt när jag valde i butik, vilket kan kännas lite synd i efterhand. Men den lär hålla länge o den är bekväm.
 
skogsvakt; sa:
summa ca 6kg, alltså dubbelt så mycket!!!!!
Det är bara ryggsäcken jag kan tänka mig byta ut, men jag hade inte en tanke på ryggans vikt när jag valde i butik, vilket kan kännas lite synd i efterhand. Men den lär hålla länge o den är bekväm.

En lätt rygga behöver inte vara dyr.

En lätt rygga behöver inte heller vara obekväm.

Jag hittade en gammal ramsäck på vinden, väger knappt 2kg och är väl drygt 50 liter. Den funkar på kortare turer (upp till en vecka). Över 17 kg funkar inte. Men det spelar ju ingen roll.

Min andra ryggsäck är stoor och tung, och om jag bara går en vecka så är i princip alla andra ryggor (på minst 50 liter) bättre lämpade än den.

(Ska tillägga att jag också hamnar på 6 kg. Det beror mest på tältet som är tvåmanna, men jag har inte råd med ett nytt och inte ork att sy en tarp.)
 
Angående logga...

Personligen tycker jag att den "blåa" logga ni redan har är klart snyggare och lättförståeligare, samt superlätt att känna igen!

Varför inte ta fram ett par för försäljning?

//A
 
skogsvakt; sa:
För mig är det helt omöjligt och otänkbart att komma ner till 3 kilo sammanlagt för dom sakerna. Man måste ju i princip sova i hemsytt tarp och sy egen rygga.

Närå.

Ryggsäck Black Diamond Shadow: 1446g
Sovsäck Marmot Atom: 570g (inkl packsäck 79g)
Liggunderlag Therm-a-rest 4/3: 527g (inkl fodral)
Liggunderlag cellplast: 95g
Tält GoLite Trig2: 1258g
Tältspik: 250g

Solovikt: 4146g
Om man delar tältet på två: 3392g

...men planen är att få ner ryggsäcksvikten till 710g, då hamnar jag på 2654 resp 3410, vilket jag tycker är ok. Nu ska jag heller inte göra nån solotur i sommar, blir det aktuellt kanske jag får fundera på tältet...
 

avslutad210712

Gäst
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag har ju alltid hävdat att ett av de effektivaste sätten att lättpacka är att vara fler, för då delar man tunga saker som tält och kök. Vandrar man ensam får man som sagt skylla sig själv :)

Visserligen lever vi i ett jämlikt samhälle (graden av jämlikhet kan förstås diskuteras) men jag skulle aldrig i mitt liv kunna förmå mig att tvinga min sambo/livskamrat/vandringskamrat att bära hälften av vårt gemensamma. I mina ögon känns det liksom "rättvisare" att den som väger 90 kg bär mer än den som väger 52 kg. Så jag får svårt att komma ner i "3 för 3" hur jag än bär mig åt.

Mitt eget mål viktmässigt (nu menar jag packningen och inte min egen vikt som nog är något för hög...) är att komma ner i 20 kg för två veckor inklusive fotoutrustning, fiskeutrustning samt mat för hela turen. Det är ingen utopi men det kräver till att börja med att jag lämnar hunden hemma (otänkbart) och om jag sen byter tält samt ryggsäck så är jag nästan framme. Och då pratar vi inte Bergans Helium eller liknande utan en ryggsäck som väger ungefär 2 kg samt ett tält som väger i samma klass. Definitivt inga ultralätta prylar men för mig är 20 kg på ryggen tillräckligt lätt så länge jag inte får problem med rygg, knä eller axlar.
 
Klatchigt måtto!

Kul och slående måtto, helt klart "affärsmäsigt".

Roligt också att vikten per person kommit i fokus istället för den absoluta vikten. Det har ju varit lite si och så med den saken när vikten för t.ex tält diskuterats.
Med detta sagt instämmer jag med föregånde talare - så jämställd att jag delar veckopackningen rättvist med min fru är jag inte:)

Sedan har måttot/sloganen/tankesättet givetvis begränsningar. Det är givetvis ryggsäcken jag tänker på. För att hålla sig inom "trean" krävs en rikigt lätt ryggsäck. En lätt ryggsäck är nästan undantagslöst en liten ryggsäck, med de begränsingar det innebär.

Här är min "lätta lista" som jag använt på turer i skogslandet där fokus legat på förflyttning:

Ryggsäck KIMM 35: 700g (?)
Skydd: Goretexbivy 550g
Sovsäck: ME Dewline 750g
Ligglagg: cellplast 150g

Summa: 2150

Den utrustningen är dock i tycke väldigt begränsad till just den typen av korta löparturer i skogsterräng. Gärna i bra väder oxå :)

En längre fjältur kan bli något sådant här:

Ryggsäck Norröna: 3200
Skydd: Hb Nallo 2 GT: 1250g
Sovsäck ME Dewline: 750g
Ligglagg: cellplast: 300g

Summa 5500g

Betydligt högre vikt - men med helt annan användning.

Uffe
 
Kan vara värt att påpeka att 3 för 3 är en målbild, det behöver ju inte motsvara vad man har i packningen. Om man delar tält med någon så delar man sällan tältet mellan packningarna, utan någon bär tältet. Om den andra personen bär något som kompensation eller inte gör det, p g a lägre fysisk styrka, får naturligtvis var och en lösa.

I boken beskriver jag hur min son Jakob, 13 år, och jag fördelade packningen utifrån det här tankesättet vid en Keb-vandring förra året. Men vi hade ju båda under 3 för 3 rent matematiskt. Vi låg nog under 2 för 3.

Jörgen
 
Re: Klatchigt måtto!

Schneeberger; sa:
En längre fjältur kan bli något sådant här:

Ryggsäck Norröna: 3200
Skydd: Hb Nallo 2 GT: 1250g
Sovsäck ME Dewline: 750g
Ligglagg: cellplast: 300g

Summa 5500g

Betydligt högre vikt - men med helt annan användning.

Uffe

Oj!... Var kan man köpa ett Nallo 2 GT som väger 1250g? Sorry...hehe.. men du får nog räkna med ett drygt kilo till... Thomas
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Klatchigt måtto!

thomalin; sa:
Schneeberger; sa:
En längre fjältur kan bli något sådant här:

Ryggsäck Norröna: 3200
Skydd: Hb Nallo 2 GT: 1250g
Sovsäck ME Dewline: 750g
Ligglagg: cellplast: 300g

Summa 5500g

Betydligt högre vikt - men med helt annan användning.

Uffe

Oj!... Var kan man köpa ett Nallo 2 GT som väger 1250g? Sorry...hehe.. men du får nog räkna med ett drygt kilo till... Thomas

Man går lös med saxen och delar tältet med sin sambo :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.