3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

Alla kilo räknas - tänk på knäna

Med andra ord, tack vare bärsystemet så går lika långt utan någonting alls på ryggen som med ryggsäcken och sovsäcken i (provat en mil faktist), där enda skillnaden är att jag känner att det finns nåt där genom att jag dragit åt om höften.
Samir, jag får erkänna att jag i början av min vandringskarriär tänkte lite som du. Jag tyckte att en ryggsäck på 15kg inte var någon vikt alls med en bra ryggsäck. Jag sprang nästan längs kungsleden och tyckte att en normal dagsetapp var pinsamt kort. Efter den vandringen lärde jag mig en läxa. Du själv må tycka att det kändes lätt, men dina knän tycker det kanske inte. Jag hade lite småont i knäna i flera veckor efteråt. En annan lärdom är att man aldrig ska bedöma hur en börda känns i platt terräng. Gör 300m i höjd upp och ner och se hur det känns. Jämför sen med 5kg mindre.
Sedan ska du inte dissa lätta ryggsäckar innan du prövat dem. Min erfarenhet är att de är förvånansvärt bekväma om man håller sig under deras bekvämlighetsgräns. Att en ryggsäck ska behöva väga mer en 1,5 kg för att bära 15kg tror jag inte längre.
 
Tänk jag tror jag aldrig förut sett någon hävda i detta forum att lättpackningstänkande kan ersättas med träning. Onekligen kreativt.

Men vad är det mot den virtuosa omstavningen av ordet "såpass" ?

Har man ett rörligt arbete behöver man inte ens träna, själva vandringen är ju en hälsoresa i sig självt. Vettiga och regelbundna måltider, man rör på sig och andas frisk luft, hjärnan rensas på infantila intryck från media och man får lite perspektiv.

Eller så tävlar man...


peter
 
Här kommer min konfig. Har inte varit ute och vandrat något tidigare, förutom med skolan när jag gick i 6an :). Har dock cyklat från treriksröset till smygehuk, så suget efter äventyr är stort.
Tänkte ta och göra kebnekaise i sommar med min tjej och lite vänner, så jag fixade en nice ryggsäck när föräldrarna besökte systern i USA. Resten hade jag sedan tidigare.

Ryggsäck:...........GoLite Pinnacle 72L...905 g
Sovsäck:..............Marmot Pounder 40....640 g
Liggunderlag:.....Exped Donwmat 7.......960 g
Tält:.......................Roadrunner 23............880 g (2.6 kg delat på 3)

Totalt:.........................................................3385 g

Inte så dumt för första uppsättningen :).

Ryggsäcken gick på 1000 kr ungefär, sovsäck 1400 kr, liggunderlag 1400 kr och tältet minns jag inte, men tror det blev 1000 kr, (delade med min kompis).

Ryggsäcken är specificerad till att vara bekväm upp till 18 kg och rymmer som framgår 72 liter.
Köpte en Jam2 till tjejen som bara väger 600 g som rymmer 42 liter och är bekväm upp till 12kg

Lite sugen på att skaffa en Jam2 till mig själv med och bli av med 300 g men vill testa med denna då den ju ger lite mer utrymme och har lite mer funktioner.Tjejvarianten av Jam2 går att få tag på för under 500 kr i staterna, så om det är någon som ska dit så kan ni ju fynda.

Med tanke på att det är ett varmt och skönt 7 cm tjockt liggunderlag, ett ordentligt tält, en stor sovsäck och min första setup så tycker jag att 3385 är helt ok :).

Finns det något jag borde byta eller tänka på så som ni ser det?

Mvh / Erik
 
Lite sugen på att skaffa en Jam2 till mig själv med och bli av med 300 g men vill testa med denna då den ju ger lite mer utrymme och har lite mer funktioner.Tjejvarianten av Jam2 går att få tag på för under 500 kr i staterna, så om det är någon som ska dit så kan ni ju fynda.

Mvh / Erik

Såg att killvarianten av Jam2 väger 753 g så skulle bara spar 152 g.

För övrigt så är förvaringssäckar/kompression inräknat i vikten för såväl sovsäck, liggunderlag och tält.

Mvh / Erik
 
Såg att killvarianten av Jam2 väger 753 g så skulle bara spar 152 g.

För övrigt så är förvaringssäckar/kompression inräknat i vikten för såväl sovsäck, liggunderlag och tält.

Mvh / Erik

Min Jam2 väger 606 gram (inkl. 2 gummisnoddar) och är killvarianten av storlek medium.

mvh
 
Min Jam2 väger 606 gram (inkl. 2 gummisnoddar) och är killvarianten av storlek medium.

mvh

Ja jag tycker det där är väldigt skumt. Även på fjäderlätt så säger han att Jam2 väger ca 600 g
Men om man går in på GoLite's hemsida så står det 753 g
http://www.golite.com/images/sizing/packs.gif
http://www.golite.com/Product/ProductByCategory.aspx?mc=5&s=1

Vägde min Pinnacle och den väger runt 900 g, dvs lika mycket som det står på hemsidan.
Min våg kan mycket väl ha en felmarginal på +-10 g

Ska ta och väga tjejens Jam2 och se om den väger som det står på hemsidan, 650 g (s), eller om den väger mindre.

Eller har dom uppdaterat den med fler finesser eller någe? Men 153 g finesser verkar mycket.

Mvh / Erik
 
Årets modeller av Jam och Pinnacle väger mer än de gjort tidigare.
Jag vet inte varför men jag antar att de gjort någonting grövre på modellerna.

Min W's Pinnacle väger 685g men det är också förra årets modell.

//Peter
 
Det går väl att veckla in sig hur mycket man vill i fysik... faktum kvarstår: har du en rygga som väger 3.4 kilo så får du bära 3.4 kilo.

Ja men som skrivet så handlar det om var dom här 3.4 kilona hamnar och hur mycket dom påverkar m.m.

Nu har du glömt att i just den här avdeningen av forumet räknar vi gram, allt annat antas lika, och begrepp som funktion och komfort är inte rumsrena! ;)

Per
Vi räknar gram för att få komfort under bärandet... Och då kommer vi onekligen in på komfort. Tror att dom flesta här håller med om att dom tre, komfort funktion och vikt är beroende av varandra, typ..

Precis - det är väl inte en fråga om att bära med ryggen eller bära med höften? Jag har aldrig haft en ryggsäck större än 30 liter där kraften går ner mer i ryggen än i höften (och i de fall gramjagande säckar saknar avbärarbälte så är det för att det knappast behövs när packningen bara ligger på ett par kilo).

Och som sagt: det är fötter och knän som får ta smällen, oavsett (har man ryggproblem är det en annan sak, men då är det ju ännu viktigare att ha så låg totalvikt som möjligt i förhållande till bärsystemet).

Men sen är det inte automatiskt så att ett avbärarbälte är bättre ju kraftigare det är. Den "lilla snodden" på till exempel en Golite Jam2 gör lika mycket nytta som bältet på min gamla Vulcan. Man måste inte ha en Transformerrobot kring höften om inte vikten kräver det.
Jo jag skulle verkligen vilja påstå att iaf för mig så är det en fråga om att bära med ryggen eller med höften (inte ryggen, bara benen), bär jag med ryggen så kommer ju ändå totalvikten på benen så vilket fall så får benen bära all vikt, så varför inte avlasta ryggen totalt om man ändå kan. Jag förespråkar verkligen oxå så låg vikt som möjligt. Det är inte så att jag inte håller med om det, men för mig så tar jag hellre 2 kg till på själva ryggsäcken om det innebär att bärkomforten ökar markant för mig.

Det spelar ingen roll hur vältränad man är (monsterbola biff eller lejon), vikten är densamma.
Du kan göra vilka räkneövningar du vill.
Som någon skrev kan det ändå löna sig att välja en tung ryggsäck med överlägset bärsystem, om man tänker bära väldigt mycket. Det kanske var det du ville få bekräftat?
Annars verkar den här tråden handla om att minska vikten på det man bär (först då finns det en poäng i att satsa på 3 för 3). Det verkar ju inte vara lägre vikt du vill uppnå, så varför vill du diskutera 3 för 3 över huvud taget?
/OJ
Som skrivet så förespråkar jag låg vikt, om du läste mitt inlägg så såg du där att jag skrev om 3 för 3 så då har det här att göra, mitt inlägg handlade lite om att försöka "relativisera" det lite...

Tänk jag tror jag aldrig förut sett någon hävda i detta forum att lättpackningstänkande kan ersättas med träning. Onekligen kreativt.

Men vad är det mot den virtuosa omstavningen av ordet "såpass" ?
Hehe skrev bara lite fel, bokstäverna O, P och Å ligger ju bredvid varandra, därav misstaget ;).

För övrigt så vill jag tacka för alla länktips och så, ska försöka krympa vikten så myyyycket jag bara kan, blir spännande att se vad jag kommer ner i "fullprovianterad", och dyrt framför allt ;), eller?
 
Nu har du glömt att i just den här avdeningen av forumet räknar vi gram, allt annat antas lika, och begrepp som funktion och komfort är inte rumsrena! ;)

Per

Man får väl anse att fjaderlatt.se anger tonen-

Googling på

komfort site:fjaderlatt.se
funktion site:fjaderlatt.se

ger 43 resp. 29 träffar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.