Urbota dum konstruktion

Raskesven; sa:
Visst vore en WS-fleece varmare om membranet satt ytterst. Men ta och jämför med en fleecetröja utan vindtätt membran alls. Den är ju ännu mer värdelös när det blåser. Likaså en ylletröja, fiberpälströja eller vilket förstärkningsplagg som helst som inte är vindtätt.
Ahhhh, äntligen är en gammal het potatis uppmikrad till åtminstone kokpunkten!

Varför jämföra med en fleecetröja utan membran? Då kan jag lika gärna jämföra med en tältsäng, en tandborste eller varför inte en stövelknekt!

Min poäng är att ytterst sitter det vindtäta lagret och innanför det sitter de isolerande lagren. Marmots Driclime Windshirt är ett utmärkt exempel: Pertex ytterst och tunn fleece innanför (för oss som tycker det är bekvämt att inte behöva dra på 2-3 lagerpålager för att gå ut med hunden).

Erkänn att du bara vill gå runt och se snäll och luden ut, och inte sådär fräsigt cyklist-glansig som vi andra!
 
Hip-Hip Hurra, tiden har snurrat ytterligare ett varv kring sin egen axel!

Ah, sicken nostalgi när man kunde fylla utsidan med tonvis med lânga och fina inlágg ang. windstoppers, fleece, softshell...

Blir lite frestad att lágga an en nygammal bredsida, en sk. favorit i repris frân 2003.. är du med Rasken? Nu kör vi!

"Min käre Raskesven, sâte bror:

pà min ära: ett lângt och välgenomtänkt inlägg: jag gratulerar!

Dock finna jag jag att bror med denna väldiga bredsida denna gâng sikta bortom mâlet, ity vi, som bror mycket riktigt pàpekar, mâ skilja pà, â ena sidan de sk. äpplena och, â andra sidan, de sk. päronen.

Vi klargöra nedan vad vi mena:


PRO PRIMO: El Ambiente

Som bror mycket riktigt pâpekar befann sig mina tankar vid tillfället fór nedtecknandet av mina blygsamma stândpunkter i den vardag jag som spansk äventyrare mest är van att traktera, námligen bergs-bestigandet resp. dito-vandringar, snarare än hos de mer platt-ländska barrskogsmiljöer som bror sjálv brukar spankulera omkring i . Under dylika strapatser, vilka ofta kráver en större mängd kraftansträngning, är det, som bror sjálv pàpekar, inte tillrâdigt att stänga in kroppsvármen i allmänhet, och den resulterande svettutsöndringen i synnerhet, inuti ett sk. WS-membran-plagg.
Vidare, käre bor, förutsátter du att det inte ska báras pà ryggsäck. Redan här mà vál den klentrogne ha fâtt sig en tankeställare: kan verkligen ett friluftsplagg som icke tillàter bárandes av ryggsáck, och ej heller en liten topp-bestigning, kallas POLYVALENT?

Vilket raskt för oss vidare till


PRO SECUNDA: Polyvalensen

Med polyvalens (p) menar vi mânsidighet: ju större p. desto högra nytta för individen. Detta kanske man kunde kalla en av de viktigare av mânga kärnor som pudeln hava i haft vänligheten att befara oss med i detta ämne, men, var jag även tyvär màst inse mitt egna pedagogiska Poltava i den hittillsvarande debatten med herr Tigertámjare (av belackare även känd som ”Gurra Julgranstjuv”) och med bror sjálv. De argument som bàde undertecknad, men áven andra ledamöter som vâr gemensamme boder Bob hittills framfört tycks mig lika klara som den renaste kristall, varför jag nu har svàrt att veta hur det ska kunna uttryckas pà ett fór herrerna ännu mer klargörande vis. Jag ámnar dock göra ett sista försök, och tager dárvid den direkta liknelsen till hjálp. Vi förestáller oss tvà käcka herrar pà vandring. För att den direkta liknelsen ska ha nàgon som helst verklighetsanknytning förser vi dem áven med varsin ryggsäck, làt oss sága 30L.

Herr X iklädd tunnare fiberpäls och látt, (ja ultra-lätt ska nog vara den rátta benámningen) vindjacka (exempelvis i Pertex eller liknande material med dylika egenskaper)
Herr Y ikládd WS-jacka, bestàende av ihoplaminerad tunn fiberpáls och vindmembran

Situation 1
Vi tänka oss Herrar X och Y käckt marcherandes riktning framàt, över stock och sten, över kullar och genom dalar, varvid kroppens vármealstrings- och svettnings-funktioner sà smàningom tráda i kraft.

Àtgärd Herr X: han tager látt och ledigt av sig sin tunna fiberpäls och fortsätter i sin látt och tunna, men alldeles utomordentligt vándtáta vindjacka, ity det blàser en nàgot alldeles förskräckligt kall nordan. Vid rast àker pälsen raskt pà igen, och kroppsvármen bibehàlls. Detta kallar vi ett inteligent anvándande av tvâ POLYVALENTA plagg.


Àtgärd Herr Y. Stackars Herr Y kommer nu i ett svàrlöst dilemma, ity hans plagg icke kan delas upp i tvâ, och alltsà ej ens med den allra yttersta välvilja kan benämnas sàsom varandes POLYVALENT. (Not: käre bor, jag vet att du mâ misstycka detta beskrivning av ditt favoritplagg, varför jag nog kan mildra det en smula genom tillförningen av suffixet ”in extremis”, alltsâ ej är Polyvalent in extremis).

Nàväl, vad kan Herr B nu ta sig för? Pga plaggets O-POLYVALENTA egenskaper hava han tvâ, bàda lika otillfredstállande alternativ att válja pâ:
- a: Bibehâllning av WS-jacka pà kroppen, med kraftiga svettningar som följd, samt avsakjnad av förstärkningsplagg vid välbehövlig rast och vila.
- b: Avtagande av WS-jacka, med kraftigt obehag till följd av den ytterst besvärliga, och nu ytterligare tilltagande nordanvinden.


Situation 2
Vàr vánner fortsátter sin muntra vandring. Plötsligt öppnar sig himlavalven och ett kraftiskt skyfall fâr jorden att bäva. Lyckosamt nog är bàda herrarna förberedda, och tager raskt ut varsitt regnställ med valfritt membran ur sina Ryggsáckar (NB). Innan dessa trädas över kroppen har Herrarna chansen att justera sin kládsel en smula:

Herr X (vi kan vál redan nu börja kalla honom ”Herr Polyvalent”?) tager av sig sin vindjacka, men behâller sin öppna, härligt fukttransporterande tunna fiberpáls pà kroppen.

Herr Y har inte samma tur (”Herr Opolyvalens”). Eftersom vi ju vid det hár laget kánner till dilemmat med de oskiljbara komponenterna i denne olycksbroders plagg vet vi redan nu vad som händer, A eller B:

- A: Karlstackarn behâller WS-plagget pà, varvid den redan innan ansträngda andningen genom regnjackans membrans mikroskopiska hâl avsevárt föresvàras genom adhieringen av ytterligare ett membran, skapandes en i det nármaste klaustrofobisk atmosfär innanför Herr Ys opolyvalenta lager-pà-lager-konstruktion.
- B: Stackarn tar av sig sin WS-jacka, och màste möta vádrets makter i blöt regnjacka och undertröja.


Hmm, jag märka att gossarna börjar nicka till. Vi fàr bestämt raska pà lite, och sâlunda bliva lite mindre explikativa, men dock mer kortfattade. Vi hoppas att andemeningen skola förstâs ándâ.

Ovan exempel visa bl. a, att omän Herr Y enbart hava ett plagg (Praktiskt), sà hava Herr X med sina tvà plagg en större flexibilitet (Polyvalens) att finna en lámplig kombination bland sina skal. Alltsâ:


PRO TERTIUS : ”Praktisk” äro icke detsamma som „Polyvalent“

Bror Bobs pedagogik, vilken ju som bekannt är lysande i allmánhet, blixtrade till alldeles i synnerhet med liknelsen med váxel-làdan.. Javisst, en váxellàda med blott tre växlar mà vara en Praktisk tingest, pà det att man icke behöva váxla sà ofta, men är den effektiv? Svaret pà denna enkla fràga är, som alla unga hundar redan veta, ett rungande nej! Enbart gamla hundar önskar det bekváma och praktiska (tre váxlar), medan di unge, di framât, di polivalenta köra fem-växligt.

Och, handen pà hjärtat, káre bror, hàlla du icke med om, att i förlángningen pà ditt resonomang om det praktiska, komma vi till slutsatsen att det bästa plagget för en svenska frilufts-utövare ár vâr gamle vän Vindrock m/59. Tror icke ock du, broder Dan, att detta ár lite tossigt?

Vi komma nu till en annan kárna i ursprungsresonomanget, nämligen ekonomin.


PRO QUARTOS: ”Lâgprisdebatten” eller ”En ekonomisk bas-garderob för initiering”

Initiativtagaren till detta debattämne, vâr gemensamme bekant Julgrans-Gunnar, vill ju som vi all kánna till införa den enskilde outdoor-utövarens ekonomi som ledstjárna inför kommande inköp av den fr.a i Sverige ytterst kostsamma utrustningen för detsamma. Heder ât den granne karln för det, om man dock bör se upp med var gránsen mellan làgpris-granar och tjyvis-granar mànne gâ.
Det var här, káre bor, som undertecknad, med sitt blygsamma bidrag ville ge en hjálpande hand till den unga kvinna eller man, som idag ser sig vilsen i den snâriga djungel av stándig pàverkan och influens som dagens moderna massmediesamhálle utsátta oss för. Vad skolen i köpa? WS, BS,GTX, SoftShell, HardShell, fleece hit och fleece dit.. frestelerna ár stora.. vad göra? Man kunna som en Haskell eller en Lowe inträda i de förtappade prylgalnas europeiska klubb Prylos-Locos, och gemensamt finna ut ett oändligt antal orsaker till nödvándigheten av ytterligare ett bra-ha-att-plagg. (Detta, sagt i förbigàende, en företeelse dár undertecknad inte vill sticka under stol med ett punktvis, men till fullo njutningsfullt deltagande. Nog om detta!)

Till saken: den basic-gear-garderob som presenterades till stöd och vágledning för den icke-prylgalne, ekonomiske, alternativt nàgot fattige och helt fördoms- och choosefrie unge frilufsare, skalll enbart ses som ett tips pà hur man med en enkel men ytterst polyvalent bas-garderob (nu vet veta vi vad detta betyda), fri fràn ting som kan vara bra att ha vid konkreta tillfállen och váderlekar, kan se ut.

En av de sanningar som dár sades, och nu upprepas, vara: i den krasses basic-gear-garderob ingàr a priori ICKE en WS-fleece. Màhánde de mys-benágne vilja hava en dylik som fórsta extra tillval, men i bas-bas-bas-garderoben ingà den ej!

Tillággas skola, och trots de insinuierngar som bror göra om motsatsen, vara att man i regel icke behöva bára med sig den kompletta bas-garderoben i fált, áven om det áven vara möjligt att sâlunda förfara, pà det att den ju som vi nu ànyo undetsryka vara 100% polyvalent..

Slutligen, innan vi enas i broderskàl, vilja jag uttrycka mitt missnöje med brors ibland nàgot:

PRO QUINTO: ”Upprörande debatt-teknik”

En hypotetisk dag i fált med bror och undertecknad beskrives av bror sàlunda:

1. Varmt och vindstilla: du går i undertröjan, jag i skjortan uppknäppt.
2. Varmt och blåsigt: du går i undertröjan och vindjackan, jag i skjortan mer knäppt.
3. Kallt och vindstilla: du går i undertröjan och fleecetröjan, jag i skjortan knäppt.

Vafalls?! Här bryta bror in argument som inte hava med saken att göra, námligen att dár en vanlig dödlig behöva öka pà med förstärkningsplagg efter förstärkningsplagg, rácka det fór bror – ”Superman” - med att blott knáppa ytterligare en knapp i skjortan! Nej, sà gàr det icke an: tillât mig ándra en smula:

1. Varmt och vindstilla: du går i undertröjan uppknäppt, jag i skjortan uppknäppt.
2. Varmt och blåsigt: du går i undertröjan mer knáppt, jag i skjortan mer knäppt.
3. Kallt och vindstilla: du går i undertröjan knáppt, jag i skjortan knäppt.

Làter knáppt, men sà màste det vara! Eller ár det som sâ, att efter all denna forskning och analys, sà ligger hemligheten i brors skjorta....?


PRO SEXTUM ”Pax eterna”

Gossar och bröder, efter att var och en obönhörligt cementerat in sig i varsina ohjálpligt fastlàsta positioner, ur vilken man svârligen kunna dra sig ur utan att heder och ára komma pà kant, ger jag eder hármed samtliga aboslvens, och en möjlighet att efter kraften i denna ypperliga och inte minst rikhaltiga analys, med ett enkelt ”Javisst, sà màste det vara” rácka varandra handen, glada att ántligen fàtt denna sak ur várlden, för att nu istället kunna ägna vâra krafter till diskutera antingen:

Raskesbens magiska knäppe-skjorta

Eller

Nyttan av ett para Kahtoola stegjärn för gymnastikskor http://www.kahtoola.com/script/productset.html

Tilläggas skola innan vi stánger kiosken för idag, att detta inlágg författats i autentiskt feberrus, samt med stimulans av spansk febernedsáttande super-medicin!

Mvh / Mats"
 
Något som irriterar mig till vansinne är nya tidens dragsko (cordstopper) som i ena halvan sitter fast med ett band i plagget, handsken, sovsäcken eller vad det månde vara. Hur fan operarar man dem egentligen? Speciellt att släppa på åtdragningen får mig att flippra ur.
 
Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Visst vore en WS-fleece varmare om membranet satt ytterst. Men ta och jämför med en fleecetröja utan vindtätt membran alls. Den är ju ännu mer värdelös när det blåser. Likaså en ylletröja, fiberpälströja eller vilket förstärkningsplagg som helst som inte är vindtätt.
Ahhhh, äntligen är en gammal het potatis uppmikrad till åtminstone kokpunkten!

Varför jämföra med en fleecetröja utan membran? Då kan jag lika gärna jämföra med en tältsäng, en tandborste eller varför inte en stövelknekt!

Min poäng är att ytterst sitter det vindtäta lagret och innanför det sitter de isolerande lagren. Marmots Driclime Windshirt är ett utmärkt exempel: Pertex ytterst och tunn fleece innanför (för oss som tycker det är bekvämt att inte behöva dra på 2-3 lagerpålager för att gå ut med hunden).

Erkänn att du bara vill gå runt och se snäll och luden ut, och inte sådär fräsigt cyklist-glansig som vi andra!
Det låg närmare till hands att jämföra ett förstärkningsplagg med andra förstärkningsplagg, än med stövelknektar.

Pertex ytterst låter ju bra. Kör själv ibland vintertid i mellansverige med "Arktis" från Militaryshop (numera "Terräng") utanpå en ylletröja, dvs. en ultratunn windbreaker i Pertex som är vackert skogigt grön och inte är sådär fräsigt cykelglansig. Nackdelen med pertex är att det smälter vid bara nästankontakt med hetta. Av någon anledning har min WS-fleece bara fått ett (1) hål efter glödsprätt på sju år, trots att jag för det mesta använder en kåta.

Kanske jag skaffar något liknande häftiga Marmots Driclime Windshirt någon gång i en avlägsen framtid när min WS-fleece blivit utsliten och det finns alternativ till det fräsiga cykelglansiga, och när materialet tål lite.

Raskesven
 
Vindtät cykeljacka utan vidtät flärp

Jag köpte en gång en AGU cykeljacka för vinterbruk, som var vindtät i fram och med ventilerande rygg. Helt rätt tänkt! Det var bara så att den saknade en vindtät flärp över blixtlåset, så kroppn blev iskall just där.

Agu har f.ö. vindtäta och varma cykelhandskar, som INTE är vindtäta över tummen och pekfingret!

Sedan lämnar ju cykelkläder och storleksangivelser en hel del övrigt att önska, fast det hör ju kanske inte till denna tråd?

/Niklas
 
Malindo; sa:
Hip-Hip Hurra, tiden har snurrat ytterligare ett varv kring sin egen axel!

Ah, sicken nostalgi när man kunde fylla utsidan med tonvis med lânga och fina inlágg ang. windstoppers, fleece, softshell...

Blir lite frestad att lágga an en nygammal bredsida, en sk. favorit i repris frân 2003.. är du med Rasken? Nu kör vi!

"Min käre Raskesven, sâte bror:

pà min ära: ett lângt och välgenomtänkt inlägg: jag gratulerar!

Dock finna jag jag att bror med denna väldiga bredsida denna gâng sikta bortom mâlet, ity vi, som bror mycket riktigt pàpekar, mâ skilja pà, â ena sidan de sk. äpplena och, â andra sidan, de sk. päronen.

Vi klargöra nedan vad vi mena:


PRO PRIMO: El Ambiente

Som bror mycket riktigt pâpekar befann sig mina tankar vid tillfället fór nedtecknandet av mina blygsamma stândpunkter i den vardag jag som spansk äventyrare mest är van att traktera, námligen bergs-bestigandet resp. dito-vandringar, snarare än hos de mer platt-ländska barrskogsmiljöer som bror sjálv brukar spankulera omkring i . Under dylika strapatser, vilka ofta kráver en större mängd kraftansträngning, är det, som bror sjálv pàpekar, inte tillrâdigt att stänga in kroppsvármen i allmänhet, och den resulterande svettutsöndringen i synnerhet, inuti ett sk. WS-membran-plagg.
Vidare, käre bor, förutsátter du att det inte ska báras pà ryggsäck. Redan här mà vál den klentrogne ha fâtt sig en tankeställare: kan verkligen ett friluftsplagg som icke tillàter bárandes av ryggsáck, och ej heller en liten topp-bestigning, kallas POLYVALENT?

Vilket raskt för oss vidare till


PRO SECUNDA: Polyvalensen

Med polyvalens (p) menar vi mânsidighet: ju större p. desto högra nytta för individen. Detta kanske man kunde kalla en av de viktigare av mânga kärnor som pudeln hava i haft vänligheten att befara oss med i detta ämne, men, var jag även tyvär màst inse mitt egna pedagogiska Poltava i den hittillsvarande debatten med herr Tigertámjare (av belackare även känd som ”Gurra Julgranstjuv”) och med bror sjálv. De argument som bàde undertecknad, men áven andra ledamöter som vâr gemensamme boder Bob hittills framfört tycks mig lika klara som den renaste kristall, varför jag nu har svàrt att veta hur det ska kunna uttryckas pà ett fór herrerna ännu mer klargörande vis. Jag ámnar dock göra ett sista försök, och tager dárvid den direkta liknelsen till hjálp. Vi förestáller oss tvà käcka herrar pà vandring. För att den direkta liknelsen ska ha nàgon som helst verklighetsanknytning förser vi dem áven med varsin ryggsäck, làt oss sága 30L.

Herr X iklädd tunnare fiberpäls och látt, (ja ultra-lätt ska nog vara den rátta benámningen) vindjacka (exempelvis i Pertex eller liknande material med dylika egenskaper)
Herr Y ikládd WS-jacka, bestàende av ihoplaminerad tunn fiberpáls och vindmembran

Situation 1
Vi tänka oss Herrar X och Y käckt marcherandes riktning framàt, över stock och sten, över kullar och genom dalar, varvid kroppens vármealstrings- och svettnings-funktioner sà smàningom tráda i kraft.

Àtgärd Herr X: han tager látt och ledigt av sig sin tunna fiberpäls och fortsätter i sin látt och tunna, men alldeles utomordentligt vándtáta vindjacka, ity det blàser en nàgot alldeles förskräckligt kall nordan. Vid rast àker pälsen raskt pà igen, och kroppsvármen bibehàlls. Detta kallar vi ett inteligent anvándande av tvâ POLYVALENTA plagg.


Àtgärd Herr Y. Stackars Herr Y kommer nu i ett svàrlöst dilemma, ity hans plagg icke kan delas upp i tvâ, och alltsà ej ens med den allra yttersta välvilja kan benämnas sàsom varandes POLYVALENT. (Not: käre bor, jag vet att du mâ misstycka detta beskrivning av ditt favoritplagg, varför jag nog kan mildra det en smula genom tillförningen av suffixet ”in extremis”, alltsâ ej är Polyvalent in extremis).

Nàväl, vad kan Herr B nu ta sig för? Pga plaggets O-POLYVALENTA egenskaper hava han tvâ, bàda lika otillfredstállande alternativ att válja pâ:
- a: Bibehâllning av WS-jacka pà kroppen, med kraftiga svettningar som följd, samt avsakjnad av förstärkningsplagg vid välbehövlig rast och vila.
- b: Avtagande av WS-jacka, med kraftigt obehag till följd av den ytterst besvärliga, och nu ytterligare tilltagande nordanvinden.


Situation 2
Vàr vánner fortsátter sin muntra vandring. Plötsligt öppnar sig himlavalven och ett kraftiskt skyfall fâr jorden att bäva. Lyckosamt nog är bàda herrarna förberedda, och tager raskt ut varsitt regnställ med valfritt membran ur sina Ryggsáckar (NB). Innan dessa trädas över kroppen har Herrarna chansen att justera sin kládsel en smula:

Herr X (vi kan vál redan nu börja kalla honom ”Herr Polyvalent”?) tager av sig sin vindjacka, men behâller sin öppna, härligt fukttransporterande tunna fiberpáls pà kroppen.

Herr Y har inte samma tur (”Herr Opolyvalens”). Eftersom vi ju vid det hár laget kánner till dilemmat med de oskiljbara komponenterna i denne olycksbroders plagg vet vi redan nu vad som händer, A eller B:

- A: Karlstackarn behâller WS-plagget pà, varvid den redan innan ansträngda andningen genom regnjackans membrans mikroskopiska hâl avsevárt föresvàras genom adhieringen av ytterligare ett membran, skapandes en i det nármaste klaustrofobisk atmosfär innanför Herr Ys opolyvalenta lager-pà-lager-konstruktion.
- B: Stackarn tar av sig sin WS-jacka, och màste möta vádrets makter i blöt regnjacka och undertröja.


Hmm, jag märka att gossarna börjar nicka till. Vi fàr bestämt raska pà lite, och sâlunda bliva lite mindre explikativa, men dock mer kortfattade. Vi hoppas att andemeningen skola förstâs ándâ.

Ovan exempel visa bl. a, att omän Herr Y enbart hava ett plagg (Praktiskt), sà hava Herr X med sina tvà plagg en större flexibilitet (Polyvalens) att finna en lámplig kombination bland sina skal. Alltsâ:


PRO TERTIUS : ”Praktisk” äro icke detsamma som „Polyvalent“

Bror Bobs pedagogik, vilken ju som bekannt är lysande i allmánhet, blixtrade till alldeles i synnerhet med liknelsen med váxel-làdan.. Javisst, en váxellàda med blott tre växlar mà vara en Praktisk tingest, pà det att man icke behöva váxla sà ofta, men är den effektiv? Svaret pà denna enkla fràga är, som alla unga hundar redan veta, ett rungande nej! Enbart gamla hundar önskar det bekváma och praktiska (tre váxlar), medan di unge, di framât, di polivalenta köra fem-växligt.

Och, handen pà hjärtat, káre bror, hàlla du icke med om, att i förlángningen pà ditt resonomang om det praktiska, komma vi till slutsatsen att det bästa plagget för en svenska frilufts-utövare ár vâr gamle vän Vindrock m/59. Tror icke ock du, broder Dan, att detta ár lite tossigt?

Vi komma nu till en annan kárna i ursprungsresonomanget, nämligen ekonomin.


PRO QUARTOS: ”Lâgprisdebatten” eller ”En ekonomisk bas-garderob för initiering”

Initiativtagaren till detta debattämne, vâr gemensamme bekant Julgrans-Gunnar, vill ju som vi all kánna till införa den enskilde outdoor-utövarens ekonomi som ledstjárna inför kommande inköp av den fr.a i Sverige ytterst kostsamma utrustningen för detsamma. Heder ât den granne karln för det, om man dock bör se upp med var gránsen mellan làgpris-granar och tjyvis-granar mànne gâ.
Det var här, káre bor, som undertecknad, med sitt blygsamma bidrag ville ge en hjálpande hand till den unga kvinna eller man, som idag ser sig vilsen i den snâriga djungel av stándig pàverkan och influens som dagens moderna massmediesamhálle utsátta oss för. Vad skolen i köpa? WS, BS,GTX, SoftShell, HardShell, fleece hit och fleece dit.. frestelerna ár stora.. vad göra? Man kunna som en Haskell eller en Lowe inträda i de förtappade prylgalnas europeiska klubb Prylos-Locos, och gemensamt finna ut ett oändligt antal orsaker till nödvándigheten av ytterligare ett bra-ha-att-plagg. (Detta, sagt i förbigàende, en företeelse dár undertecknad inte vill sticka under stol med ett punktvis, men till fullo njutningsfullt deltagande. Nog om detta!)

Till saken: den basic-gear-garderob som presenterades till stöd och vágledning för den icke-prylgalne, ekonomiske, alternativt nàgot fattige och helt fördoms- och choosefrie unge frilufsare, skalll enbart ses som ett tips pà hur man med en enkel men ytterst polyvalent bas-garderob (nu vet veta vi vad detta betyda), fri fràn ting som kan vara bra att ha vid konkreta tillfállen och váderlekar, kan se ut.

En av de sanningar som dár sades, och nu upprepas, vara: i den krasses basic-gear-garderob ingàr a priori ICKE en WS-fleece. Màhánde de mys-benágne vilja hava en dylik som fórsta extra tillval, men i bas-bas-bas-garderoben ingà den ej!

Tillággas skola, och trots de insinuierngar som bror göra om motsatsen, vara att man i regel icke behöva bára med sig den kompletta bas-garderoben i fált, áven om det áven vara möjligt att sâlunda förfara, pà det att den ju som vi nu ànyo undetsryka vara 100% polyvalent..

Slutligen, innan vi enas i broderskàl, vilja jag uttrycka mitt missnöje med brors ibland nàgot:

PRO QUINTO: ”Upprörande debatt-teknik”

En hypotetisk dag i fált med bror och undertecknad beskrives av bror sàlunda:

1. Varmt och vindstilla: du går i undertröjan, jag i skjortan uppknäppt.
2. Varmt och blåsigt: du går i undertröjan och vindjackan, jag i skjortan mer knäppt.
3. Kallt och vindstilla: du går i undertröjan och fleecetröjan, jag i skjortan knäppt.

Vafalls?! Här bryta bror in argument som inte hava med saken att göra, námligen att dár en vanlig dödlig behöva öka pà med förstärkningsplagg efter förstärkningsplagg, rácka det fór bror – ”Superman” - med att blott knáppa ytterligare en knapp i skjortan! Nej, sà gàr det icke an: tillât mig ándra en smula:

1. Varmt och vindstilla: du går i undertröjan uppknäppt, jag i skjortan uppknäppt.
2. Varmt och blåsigt: du går i undertröjan mer knáppt, jag i skjortan mer knäppt.
3. Kallt och vindstilla: du går i undertröjan knáppt, jag i skjortan knäppt.

Làter knáppt, men sà màste det vara! Eller ár det som sâ, att efter all denna forskning och analys, sà ligger hemligheten i brors skjorta....?


PRO SEXTUM ”Pax eterna”

Gossar och bröder, efter att var och en obönhörligt cementerat in sig i varsina ohjálpligt fastlàsta positioner, ur vilken man svârligen kunna dra sig ur utan att heder och ára komma pà kant, ger jag eder hármed samtliga aboslvens, och en möjlighet att efter kraften i denna ypperliga och inte minst rikhaltiga analys, med ett enkelt ”Javisst, sà màste det vara” rácka varandra handen, glada att ántligen fàtt denna sak ur várlden, för att nu istället kunna ägna vâra krafter till diskutera antingen:

Raskesbens magiska knäppe-skjorta

Eller

Nyttan av ett para Kahtoola stegjärn för gymnastikskor http://www.kahtoola.com/script/productset.html

Tilläggas skola innan vi stánger kiosken för idag, att detta inlágg författats i autentiskt feberrus, samt med stimulans av spansk febernedsáttande super-medicin!

Mvh / Mats"
Jag behövde inte ens fråga om det handlade om feberattack igen, centralstimulerande eller en kombination. Yttrar sig dina attacker alltid på samma vis?;-)

Men ok, då kör vi. Jag bjuder både på inlägget du svarade på:

"Hej Malindo.
Nu är det lite äpplen och päron här. Lägg märke till de användningsområden för WB-fleece som här specificerats, dvs. cykling, paddling, skidor, fältarbete, tulsa runt i stenig terräng, lägerliv. Ingen har förespråkat WB-fleece under brant stigning med ryggsäck. För att vara riktigt säker på att vi snackar om samma sak nu så åsyftar jag sommarvandring och de klädesplagg som används under vandringens gång.

Lägg också märke till att även mitt inlägg rörde användningen av WB-fleece utan kånk av tung ryggsäck. Med WB-fleece i Spanien, där vi fått lära oss att friluftsliv består av branta stigningar, snackar vi alltså lägerplagg, inte ränna upp för spanska berg med ryggsäck. Det har jag för mig att jag avrådde ifrån när du tidigare tog upp WB/WS-fleece, dvs. att plagget är bra vid lägerplatserna men inte på vägen dit om vägen går via vandring med rygga upp för spanska berg? Det vindtäta jag normalt går i under likartad ansträngning är en vindtät skjorta, ev. GT-jackan. Ditt inlägg avser fyra polyvalenta lager under vandringen. Jag, Tigertämjaren, Nizzy och BajenMatte verkar "klara oss" med två . Två plagg mindre alltså. Man kan med säkerhet öka antalet kombinationer (kanske även polyvalensen) om man särskiljer den vindtäta delen från den värmande, och får två plagg istället för ett. Men det finns generellt också en poäng med att slå ihop två plagg till ett. Det blir färre plagg i packningen. Och i detta fall, som Tigern påpekat, blir det dessutom ett mycket behagligt plagg.

Mycket märkligt för övrigt; går det verkligen att "klara sig" med någon annan kombination än den jag använder?Närå, nu är ju inte vindjacka + värmande tröja någon nyhet, utan som du skriver "back to basic".

Bortsett från att polyvalens inte är den enda faktorn som optimerar en packning; kan du ge något exempel på under vilka omständigheter under vandring med rygga som din GT jacka+vindjacka+fleecetröja+undertröja klår min GT jacka+skjorta (som är vindtät ) ?

Eftersom vi Utsidan-debattörer älskar att käfta om sådana här saker kan jag försöka spåna lite om vilka situationer du tänkt dig för sommarvandringar (antar att sommarvandringar är vad som åsyftas).

1. Varmt och vindstilla: du går i undertröjan, jag i skjortan uppknäppt.
2. Varmt och blåsigt: du går i undertröjan och vindjackan, jag i skjortan mer knäppt.
3. Kallt och vindstilla: du går i undertröjan och fleecetröjan, jag i skjortan knäppt.
4. Kallt och blåsigt, du går i undertröjan, fleecetröjan och vindjackan. Jag i skjortan och GT-jackan

Vid nederbörd tillkommer GT-jackan för båda, i ditt fall istället för vindjackan. Jag ser inte att någon av oss direkt skulle lida under vandringen. Din variant är mer "fine-tuning" , vilket innebär fler plagg att pyssla med och torka upp, min variant är grövre men enklare. Du får många plagg att hålla ordning på, för jag antar att du räknat med att alla de polyvalenta lager du använder under vandringens gång, kan vara blöta framme vid lägerplatsen, även ev. GT-jackan? Det enda som är blött för mig är min snabbtorkande skjorta,och även ev. GT-jackan. Jag byter till torr t-shirt/skjorta och min WB-fleece. Du måste alltså bolla fram ytterligare ett helst vindtätt plagg och ett värmande, eller i kombination a´la WB-fleece (med kanske en mysig microfleecetröja under, som ligger någonstans emellan dina andra plagg för maximal polyvalens? :) )

Polyvalens (som innebär flervärd, mångsidighet i användningen herr Modén, alias ja mo) verkar intimt förknippat med många ;-)

Mvh Raskesven"


och på mitt svar på ditt för dagen feberinlägg:)



"Hej igen Malindo. Som vanligt uppvisar dina inlägg rent ekvilibristiska litterära anlag, utom tävlan för en enkel skogsvandrare. Innan skålningen tar vid måste jag dock besvara ditt så genomarbetade inlägg. Jag ger "bara några kommentarer" till dina sex olika punkter.

Re: Pro Primo; El Ambiente.
Polyvalens är inte den enda faktorn som vägs in när ens packning optimeras enligt ens preferanser. Den vikt du sätter vid polyvalens är högre än min.

Sen höst-vinter-vår kör jag mest skogsvandringar, sommartid mest fjällvandringar. Även Sverige har branta stigningar, så jag tror nog jag kan associera till dina upp och nedgångar i spanska berg. Bland det mest arbetssamma under fjällvandringar är upp och nedstigningar med tung ryggsäck. Skogsvandringar utanför leder kan dock vara mer slitsamma sett som ett snitt över vandringens längd. "Platt" är det sällan på de ställen jag vandrar.

Trots att jag har ett plagg mindre än du, kan jag spara ett plagg (WB-fleece) till "bara" raster och "bara" i lägret och "bara" för mindre ansträngande saker än stigningar med ryggsäck sommartid. Jag har inte behovet att lägga till fler plagg/byta ut ett plagg mot flera.

Re: Pro Secunda; Polyvalensen.
"Ju större mångsidighet desto större nytta för individen" skriver du. Nyttan för individen under en vandring kanske också bestäms av faktorer som antal plagg att ha med sig, att torka, hålla iordning, trivas med osv? Om ökad polyvalens alltid gav ökad nytta, och om polyvalensen ökar när antalet plagg ökar, skulle man bara ösa på med kläder i packningen.

Givet att du har fyra plagg och kan öka polyvalensen genom att byta ut plagg men fortfarande ha fyra plagg, allt annat lika, så ökar nyttan för dig. Men om du har fyra plagg, och minskar antalet till tre, med något försämrad polyvalens, kanske nyttan också ökar. Det beror på ens prefaranser, den vikt vi sätter vid olika egenskaper för packningen, av vilka polyvalens endast är en egenskap.

Eftersom jag inte vandrar med tung rygga i min WB-fleece sommartid när kroppen börjar alstra värme så har du också skjutit bredvid målet Malindo (var jag missade vet jag inte riktigt). Men det var ändå intressant med jämförelsen mellan två olika stilar.

Min WB-fleece har inte de fina ventilationsmöjligheter med dragkedjor under ärmarna, vädrande napoleonfickor mm. som t.ex Tigertämjarens variant har. Men med de egenskaperna skulle nyttan av min WB-fleece naturligtvis öka ytterligare. Vi bör ju också alla hålla i minnet att vi kanske inte vandrar på identiska sätt. Med 32,5 kg i ryggan sommartid på väg uppför vill ingen ha en fleecetröja på sig. Men vandrar man iväg över ett öppet blåsigt kyligt Nasafjäll med mindre vikt i ryggan kan säkert en fin WB med goda ventilationsmöjligheter fungera ypperligt.


Re: Pro Tertius; "Praktisk" äro icke detsamma som "Polyvalent".
Ja Malindo, det var i ett nötskal. Polyvalens är en faktor, praktisk en annan. Ibland kan de förenas, men det är gott att veta att du även väger in andra faktorer än polyvalens när du optimerar din packning. Tre eller fem växlar? Varför nöja dig med fem när det går att fine-tuna ännu mer?

Vindrock M/59 är ju konstruerad just för att få polyvalenta egenskaper. Fodret, fiberpälsen är löstagbart. Borde väl passa om hög vikt sätts vid polyvalens? Ett vindtyg och en fiberpäls motvarar rätt väl en vindjacka och en fleecetröja, mer än en membranfleece där man ej kan särskilja det vindtäta från det värmande.


Re: Pro Quartos; "Lågprisdebatten" eller "En ekonomisk bas-garderob för initiering".
Det är hedervärt av dig att försöka ge ett bidrag till den som spanar efter en inte alltför dyr basgarderob Malindo. Det hindrar dock inte att vi kan börja jämföra användingen av t.ex vindjacka & fleecetröja kontra membranfleece också, eller?

Re: "Upprörande debatt-teknik"
Jag försökte förtydliga mig ett par gånger, dvs. att vi diskuterade klädesplagg på kroppen under vandring med ryggsäck sommartid. Du har poängterat att det dessutom handlar om branta stigningar. Aldrig har jag då längtat efter en fleecetröja på mig under vandringens gång. Om det är varmt och vindstilla under en vandring med relativt tung rygga (jag brukar som bekant använda en kåta) blir man varm om man så är näck. Blåser det kommer den vindtäta skjortan till sin rätt. Är det kallt och vindstilla på sommaren; hur kallt är det då? Om det så är bara några plusgrader behövs ingen fleecetröja under vindstilla vandring uppför med rygga. Du blir varm ändå, utan att vara "superman".

Det ideala utgångsläget när vandringen påbörjas är att vara klädd så man känner sig lite ruggig. Värmen kommer. Börjar man vandringen i en behaglig känsla av att vara varm, är man snart för varm och måte stanna för ta av sig kläder, om man inte har väldigt bra ventilationsmöjligheter. Det misstaget har jag gjort många gånger.

Den sista punkten i mitt inlägg, punkt 4 med "kallt och blåsigt" där jag tvingas sätta på mig GT-jackan medan du glider i en vindjacka, undertröja (och fleecetröja?), visade ju att min variant inte heller är perfekt. Utelämnandet av den punkten skulle kunna tolkas som en debatteknik som syftar till att få mig att försöka verka som om jag inte ser några nackdelar alls med mitt val. Men det gör jag. En GT-jacka "andas" inte lika som en juste vindjacka. Har dessutom skrivit att jag "klarar" mig med både din och min nuvarande klädesvariant. Och jag har några års erfarenhet av båda sätten.

Re: Pro Sextum "Pax eterna"
Nej. Nej. Ingen av oss är väl så rabiat att vi är helt låsta och hävdar att "bara mitt nuvarande sätt fungerar". Jag befinner mig alls icke i en fastlåst position. Kan mycket väl tänka mig att slänga ner en vindjacka i ryggan. Kan köra med en för vissa helt dissad Fjällrävenjacka Island och tunn tröja och min HH regnrock också. Det beror på vad jag ska göra, hur långt jag ska gå, hur länge jag ska gå, vad jag känner för, hur tungt allt blir, för WB-fleecen kommer alltid med ändå. Jag gillar den.

Körde ditt föreslagna race under många år, innan membran kom in i bilden och vet också, som jag skrev, att jag "klarar mig" med även de grejorna. Men efter att under de senaste 5-6 åren ha använt kombinationen vindtät skjorta och ev. GT-jacka under själva fysiskt ansträngande vandringarna sommartid, och en WB-fleecemembran som förstärkningsplagg känner jag mig nöjd för tillfället. Det måste jag väl få göra, även om polyvalensen skulle kunna ökas med fler och andra plagg? Andra nyttofaktorer skull minska.

Jag uppfattar diskussionen som ganska mycket finlir. Men det blir att saker dras nästan im absurdum när argumenten börjar för eller emot det ena eller det andra.

En vindtät (och myggtät) skjorta är väldigt användbar Malindo. Så länge den inte innehåller bomull torkar den dessutom upp snabbt. Finns inget magiskt med den. Skulle önska kardborreknäppning, även vid handleder och för fickorna bara. Vi diskuterade som sagt sommarvandringar.

Avslutningsvis Malindo; krya på dig i rappet så du kan ut och njuta av all polyvalens Handen har du oavsett om vi är överrens eller inte om ett mer eller mindre "fine-tunat" friluftslivsämne.

Har du julgran på Mallis?

Mvh Raskesven"

(Ps: vi är kompisar;-) )


[Ändrat av Raskesven 2006-11-17 kl 00:02]
 
Re: Re: Termoslock

Nordesjö; sa:
• Isyxefästen på alla ryggor när det är ungefär lika många som använder isyxor i friluftslivet som det är folk som använder pansarskott. Hellre fästen för pansarskott!
En trolig förklaring kan vara att många av de - ofta alpinister - som faktiskt designar ryggsäckar knallar omkring med isyxor titt som tätt. De borde kanske tänka litet längre än näsan räcker ibland... ;)
 
lapetter; sa:
Något som irriterar mig till vansinne är nya tidens dragsko som i ena halvan sitter fast med ett band i plagget, handsken, sovsäcken eller vad det månde vara. Hur fan operarar man dem egentligen? Speciellt att släppa på åtdragningen får mig att flippra ur.

Eftersom de oftast marknadsförs som "dragsko med enhandsgrepp" finns det en ledtråd till lösningen redan där.

Dra åt: dra i snodden med en hand
(det kluriga här är att snodden då löper genom spännet utan att man behöver släppa på det eller hålla emot eftersom det sitter fast i plagget).

Släppa: tryck på plastspännet med en hand.
(det kluriga här är att det finns en spänning mellan snodd och spänne eftersom spännet sitter fast i plagget. Alltså släpps spänningen när man trycker på spännet)

Och om man har händerna instoppade i tjocka tumvantar kan man använda tänderna. Nollhandsgrepp!

fixcordstop.jpg


Det är alltså ungefär som med T9 på mobilen. Bra om man vet hur det funkar, men om man försöker som vanligt blir det sämre.
 
Re: Trangia multidisk

Brune; sa:
Hade man placerat hålet för tamojen närmare hålen där vattnet rinner ut hade det varit en bra konstruktion. 90 graders flytt av hålet för tamojen hade räckt.

Problemet är att då hade man fått göra en variant för vänsterhänta och en för högerhänta.

När jag använder det häller jag inte som på bilden, jag häller så som du menar att man skall hälla trots att då bara hälften av hålen utnyttjas. Det fungerar utmärkt.
 
Re: Re: Re: Termoslock

haskell; sa:
En trolig förklaring kan vara att många av de - ofta alpinister - som faktiskt designar ryggsäckar knallar omkring med isyxor titt som tätt. De borde kanske tänka litet längre än näsan räcker ibland... ;)

Påstår du att Intersports 299-kronors ryggsäckar är designade av alpinister??

Nejdu, jag tror felet är att de som designar ryggsäckarna försöker plagiera dyrare ryggsäckar, och då tar de såklart med alla såna där detaljer för det ser häftigare ut.

På min förra vardagsryggsäck satt det två remmar som av nån anledning hade dubbla spännen. Jag lyckades aldrig förstå vad den ena uppsättningen spännen var till för eftersom om man använde dem gick remmarna inte att använda till nåt (varje spänna fast saker med eller minska säckens volym).

Sen har vi ju alla dessa nät-fickor som sitter på säckarna, oftast är det så att antingen får man inte ner nånting i fickan (eftersom öppningen är tajtare än fickan) eller så trillar sakerna ut (för att det inte går att stänga fickan eller för att den är för liten).
 
måste dock försvara isyxfästenas vara på alla möjliga ryggsäckar. de är ypperliga att fästa lite allt möjligt med, jag har fäst stativ, metspön, flugspön, pennor, jackor, och mindre däggdjur i mina isyxfästen...helt enkelt bra att ha. de stör inte mig...
 
På de flesta av mina kängor är hyskorna alldeles för mjuka och efter ett tag blir de nästan uträtade. När man har böjt tillbaka dem ett antal ggr, så går de helt sonika av.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...