Analog klocka

Ja, det är onekligen fascinerande när man, i det här fallet, kan relatera en klocka till historien och att det dessutom är ett sådant hantverk med det precisionsarbete som måste krävas för att bygga det. Jag kan se hur man kan gripas av det. Är det även så att själva mekaniken i automatiska urverk håller bättre över tid än kvartsklockor?

Egentligen inte - bra kvartsklockor håller också väldigt länge, men kvalitet kostar oavsett om det är ett automatiskt verk eller ett kvartsverk. Då är det mer batteristandards samt när det gäller smart watches - digitala gränssnitt som kan vara gränssättande över tid. Tycker dock inte att man ska vara orolig över livslängd om man är intresserad av en bättre klocka med kvartsurverk. Sen kanske de inte är i funktion efter dryga 100 år, men det kanske inte är ett problem heller. :)
 
Mekanik slits både i kvartsur och i mekaniska ur. Service kommer man därför inte ifrån. Knappar slits också både avseende vattentäthet och elektrisk resp mekanisk funktion.. Varje batteribyte riskerar äventyra vattentäthet. Armband är ofta en svag punkt eller länk.

Personligen föredrar jag metallarmband då de är lättare att hålla rena. Läder och textil blir sunkigt.

Thure
 
David,
den där Zenith:en - har den några ytterligare komplikationer förutom de vanliga visarna?
Magnifik 100+ -åring!
/Odd
 
David,
den där Zenith:en - har den några ytterligare komplikationer förutom de vanliga visarna?
Magnifik 100+ -åring!
/Odd

Nej, bara timmar, minuter och sekunder. Förra året kontaktade jag Zenith för att få mer information om klockan och så här svarade de:

Released soon after the beginning of WW1, on October 15th, 1914, this 18K gold Hunter Pocket watch was fitted with one of Zenith 19 lines calibers from the first quarter of the 20th century, benefitting from the renowned construction of Zenith main calibers from the time: Zenith Manufacture Caliber 19 Bas.S.I. Its movement features two main innovations proposed by the Manufacture at the beginning of the 20th century: a "negative" (as opposed to "positive") and "more modern" (as underlined in Zenith Caliber Catalogues) winding and setting mechanism, which patent was submitted on May 19th 1904 (and patented on October 18th 1904), as well as the 1903 patented eccentric disc index, a particularly clever system Zenith used from around 1904 to the 1960s which had the additional advantage of enabling its user to adjust the rate of the watch very easily, by rotating the thin toothed disc at its edge with a tool or even with the tip of his fingernail.

Based on other known examples of pocket watches having served military purposes, it seems that the dial was covered later on with a thin layer bearing a secondary numeration from 13 to 24, which was known to be used by the military. While the crown hallmark on the inside of its case resembles on its part the German 'Crown in a sun' Hallmark used in case of exports towards or through this country, it is worthy to notice that the 0.585 (or 14K Gold Guarantee Hallmark) was equally accompanied on its sides by what resembles the Swiss 14K Gold Squirrel Hallmark and what could be another country´s hallmark. Finally, and although the star on the inside of the case of this Pocket watch wasn´t reported within the Manufacture´s Movement Registers´s observation´s column in this case, it could have referred to Zenith Prima quality, distinguishing the precision of the watch as well as the quality o fits execution (here fitted with 16 jewels, including on its center-wheel).

Det ekonomiska värdet är väl inte skyhögt; 8-10000 skulle jag gissa. Att den troligen varit i militärt bruk under WW1 kanske kan bidra med lite till. För mig är det dock historien som är mest spännande - om bara klockan kunde tala! Min farfarsfar åkte över till USA och arbetade i någon gruvindustri, oklart var. Jag vet dock att han anlände Southhampton 26 juni 1920 och att han hade med sig denna dinka hem till Lehtikangas - troligen hade han tjänat bra med slantar i USA för priset för klockan under 10-talet måste ha varit ett astronomiskt belopp för en lantbrukare från Tornedalen.

Ett fascinerande föremål som bär på mycket historia! :)
 
Astronomiskt är nog bara förordet! Magnifikt exempel på kvalitet och lyx
avsedd att användas av flera generationers brukare.

Schysst alpinerx btw! Tradition och ny teknik i samma.
Nästan så man blir lite sugen... :)
Här kan du se en (lite rörig men komplett) livesänd video där de bygger ihop en AlpinerX hos Alpina i Geneve.
Efter en fråga mejlad till Alpina så fick jag svaret att klockorna kommer att skeppas direkt från Schweiz,
inte från något dotterbolag innanför EU-muren - vilket innebär att Magdalena Andersson och Tullen
kommer att kapa åt sig en rejält häftig avbränning för en köpare här i Sverige eftersom Schweiz
befinner sig långt utanför 'de fyra friheterna' som vi numera är så vana vid... :-(
/Odd
 
Astronomiskt är nog bara förordet! Magnifikt exempel på kvalitet och lyx
avsedd att användas av flera generationers brukare.

Här kan du se en (lite rörig men komplett) livesänd video där de bygger ihop en AlpinerX hos Alpina i Geneve.
Efter en fråga mejlad till Alpina så fick jag svaret att klockorna kommer att skeppas direkt från Schweiz,
inte från något dotterbolag innanför EU-muren - vilket innebär att Magdalena Andersson och Tullen
kommer att kapa åt sig en rejält häftig avbränning för en köpare här i Sverige eftersom Schweiz
befinner sig långt utanför 'de fyra friheterna' som vi numera är så vana vid... :-(
/Odd

Den verkar grym och känns betydligt mer tidlös än många andra smarta klockor som inte känns så prisvärda! Jag har länge sneglat på Alpina, tycker de gör väldigt fina klockor! Förutom EU så har ju schweizerfrancen stärkts avsevärt gentemot kronan de senaste åren.
 
Astronomiskt är nog bara förordet! Magnifikt exempel på kvalitet och lyx
avsedd att användas av flera generationers brukare.

Här kan du se en (lite rörig men komplett) livesänd video där de bygger ihop en AlpinerX hos Alpina i Geneve.
Efter en fråga mejlad till Alpina så fick jag svaret att klockorna kommer att skeppas direkt från Schweiz,
inte från något dotterbolag innanför EU-muren - vilket innebär att Magdalena Andersson och Tullen
kommer att kapa åt sig en rejält häftig avbränning för en köpare här i Sverige eftersom Schweiz
befinner sig långt utanför 'de fyra friheterna' som vi numera är så vana vid... :-(
/Odd
Om klockan har ursprung Schweiz (forenklat - tillrackligt tillverkad i Schweiz) sa kan du i alla fall komma undan tullen som vanligtvis ar 4,5%, om de skickar med ett ursprungsbevis/fakturadeklaration. Momsen, som ar betydligt mycket hogre an tullen, blir det dock lite varre med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...