Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt?

Rungá; sa:
Raskesven; sa:
.../ Så måste man väl kunna säga? "Absolut UL", då ska vikten ner till någon specifik gräns och allt, eller nästan allt utom sökt huvudfunktion, skalas bort (vikt ner så mycket som möjligt, med viss huvudfunktion uppnådd)/..
När detta nu avser eld i kåta är "absolt UL" ingen kamin alls eftersom du kan elda utan kamin :)
Precis så är det. Men då har man just, när det gäller en bärbar tältkåta, skalat bort funktioner för att minska vikten ytterligare med 2,5 kg till 0 kg. Minskas kaminvikten från de gängse 9-12-15 kilona till 2,5 kg kamin, klarar man forfarande t.ex isbildningsproblemet (se tältkåtatråden) ner under minus 10, vilket man inte gör med en öppen eld.

Raskesven
 
lapetter; sa:
Det är väl nästa projekt i byråkratsamhället--att precist definera kvalitet inom samtliga produktkategorier. Skratta inte. Det är fullt tänkbart. Ingen har sådan god fantasi som byråkrater som ska hitta på arbetsuppgifter. Förmodligen blir det än värre.

Som det är nu är det bara Clas Ohlson som sabbar sin egen Cred. Korkat, javisst, men copywriters ska ju ha jobb, precis som byråkrater (det heter numera handläggare, administratör osv osv). Finns säkert nåt fint amerikanskt också, i stil med controller o andra fina titlar.
 
Re: 450 kg

Brune; sa:
lapetter; sa:
'Ultralätt' är ett icke-definerat begrepp, i motsats till t.ex. boxningens viktklasser, så det går väl bra :)

Jag Googlade på "ultralätt" och "definition" och kom fram till att 450 kg är en magisk gräns för ultralätt (flygplan). :cool:

Per Brune

Om du Googlar på "1000 pound" (=450 kg) och "fishing" hittar du en annan magisk gräns.

Definitivt oUL ;).


peter
 
Om något ska kallas ultralätt måste man ju väga in materialets slitstyrka och vattenpelare. Har inte alls satt mig in i jackans prestanda men den kanske är mer slitstark än någon 400g packlitejacka?
Kanske ultralätt för sin kvallité och slitstyrka?!

Jakten på den perfekta vikten fortsätter!
 
Min första FR ryggsäck 90 l och 970 gram!
Min andra för den första tålde inte eld, det gjorde för övrigt inte hans lätta dubbla fjälltält i steelnylon heller, vägde med 100 l kapacitet 1980 g.
Sen dess har grejorna blivit mindre avskalade och tyngre. Så lättvikten försvann på vägen.

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...