Tändstickor

Det där var en sån där grej som fanns på hobbex och såna ställen när jag var tonåring på 90talet.
Jag hade en men minns inte att den vat särkilt imponerande.
Torkade visst ut, men det berodde nog på att designen med gängor i plast vs gängor i mässing snabbt blev slapp och läckte.

Det kan ju hända att det finns bättre versioner i handeln idag. Om gängorna är i metall, och packningen av bra kvalitet så funkar den nog som det är tänkt.
 
Detta är en ny pryl för mig. Lite som Zippotändare men vad jag fattar torkar de inte ut så fort som Zippotändare.

https://m.youtube.com/watch?v=VDe6q2oXDT0

Någon som har testat?
Jag kan inte se någon nackdel. Möjligen lite mycket jobb för att tända typ gasköket.

Plocka upp en bortkastad snusdosa när du ser den. Diska den. Torka den.
Lägg i en tändsticksask. Nu har du torra stickor när du behöver dom.

Köp en packe bic-tändare. sådana med tändhjul. Lägg en tändare i en liten ziplock-påse. Nu har du en torr tändare som funkar länge, och kan tända ett campingkök även om gasen tagit slut.

Du kan även lägga en magnesiumsticka i packningen. Som reserv ifall du tappat bort stickor och tändare.

Jag har tänkt så här: Om jag någonsin behöver falla tillbaks på magnesiumstickan, måste jag börja meddela vart jag går och kanske skaffa en spårsändare som meddelar vart jag är. För då har jag nog fått alzheimer.

/John
 
Tänka rätt

Plocka upp en bortkastad snusdosa när du ser den. Diska den. Torka den.
Lägg i en tändsticksask. Nu har du torra stickor när du behöver dom.

Köp en packe bic-tändare. sådana med tändhjul. Lägg en tändare i en liten ziplock-påse. Nu har du en torr tändare som funkar länge, och kan tända ett campingkök även om gasen tagit slut.

Du kan även lägga en magnesiumsticka i packningen. Som reserv ifall du tappat bort stickor och tändare.

Jag har tänkt så här: Om jag någonsin behöver falla tillbaks på magnesiumstickan, måste jag börja meddela vart jag går och kanske skaffa en spårsändare som meddelar vart jag är. För då har jag nog fått alzheimer.

/John


Jag säger inte imot dig. Risken är det ännu en måste prova sak som blir liggande i någon låda. Så har det blivit med min Zippo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Korallaven Bräckligare tändstickor? Utrustning allmänt 17
Eric R Tändstickor versus gaständare Utrustning allmänt 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.