Snöspade som kan vinklas

För några år sedan såg jag på flera webbbutiker snöspadar där en alternativ tillämpning var att handtaget kunde anslutas till bladet så att man fick en 90-graderskonstruktion där man kunde dra ut snön vid grävning av en snöka. Jag köpte inte någon men tyckte att det verkade grymt smart. Jag har dock inte hittat några de senaste åren. Finns de kvar? Funkade inte konstruktionen? Hållbarhetsproblem? Var det bara en teoretiskt god idé? Någon som har koll på detta?
 
KLAS utan snöblad fungerar utmärkt när det är isig vårsnö som skall grävas och skyfflas ut, har dessutom ställbart blad.

Go tur
 
Mammut Alugator Pro har den funktionen. Väger inte lika mycket som en KLAS, men är nog inte heller samma hållbarhet. Jag har inte Pro-modellen men två andra Mammut-spadar, och de håller bra.
 
Jag skulle satsa på en KLAS med snöbladet - då har du alla behoven tillfredsställda.
Men se till att du köper en där snöbladet är med - lösa snöblad är MYCKET ovanliga på
begagnatmarknaden... Hittar du en som har bältessöljan kvar också, så är det en bra bonus.
 
Själv brukar jag lägga ut vindsäcken på golvet, sedan skotta av massa snö från tak/väggar. Och slutligen bara dra ut vindsäcken med ett stort lass snö, det är mycket effektivt.
 
Ortovox pro III Alu

Ortovox pro III alu kan fästa spadbladet i 90grader. Har själv en sådan men har inte grävt i skarpt läge efter någon med den - har den som lavinspade när jag bor inomhus. Har övningsgrävt med den och då verkar den helt ok avseende gedigenhet.

Här finns lite bilder
https://www.ebay.com/p/ORTOVOX-Pro-...Spike/1644355855?_trksid=p2047675.m4097.l9055

De som rekommenderar försvarets spade (som väl egentligen heter verktyg och inte KLAS) har glömt nämna två saker jag minns av den - den väger lite - å andra sidan samvarierar nog kvalitet och vikt i detta fallet. Sen kan man om man inte smort in den väl få den att fastna i något fastskruvat läge - antingen 0, 90 eller 180 grader. Det hände mig själv under värnförmånen men det var nog inte pga kyla utan smuts och hård användning. Inget vanligt fel men det kan hända och det gick att få loss med verktyg senare.

/Patrik
 
Bra och intressanta svar. Tack! Jag inser förutsättningarna rörande Kungens spade. Det finns väl någon form av samband pris-vikt-kvalitet bland dessa tingestar också, precis som för all annan friluftsutrustning.

Stort tack till tipset om att skjutsa ut snö på vindsäcken. Så enkelt, men så genialt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.