Träna för 12-milatur på sex månader

Maskinen kroppen

Om du inte är lastgammal och normalt rörlig med bra grundfysik och tar Joannas råd om Max 15 kilo tror jag du inte behöver oroa dig. Kanske inte ens träna speciellt mer än att gå in skorna. Kroppen är bra på att vänja sig. Möjligtvis skulle jag lägga på fem kilo mer i packningen i form av glädjeämne såsom riktigt kokkaffe och en skvätt blanke för att förgylla kvällarna. Då kanske du ska träna. Det blir roligare på alla sätt och vis så.
 
Du har fått många bra tips här redan och här kommer ett till. Glöm inte bort att det där lilla du gör dagligen som du knappt märker av, faktiskt har en större betydelse än vad du tror. Fyll sportryggan med lite balast. Sätt den på ryggen så fort du lämnar hemmet och du tar inte av dig den förän du kommer hem. Du har den på till och från jobbet, när du går på stan, till affären och handlar, på dejten, på lunchrastpromenaden, när du rastar hunden osv. Kort sagt, du bär den på dig tills du upplever den som en del av dig. Du kommer snart att upptäcka hur skönt och behagligt det faktiskt är att bära ryggsäck. Som en del redan påpekat så behövs inte moderna vandringskängor "gås in" nämnvärt mycket, men de mjukas upp lite efterhand och du vänjer dig vid kängorna precis som med ryggan. Ryggsäck på = kängor på!

Vill utmana dig lite mer så gör du följande: Under någon kväll i veckan och fram för allt under helgerna då du kan vara ute en heldag (ta med någon som sällskap) så fyller du ryggan med några kilo extra (10 -15 kg) + fika. Snöra på kängorna och ge dig av till närmsta friluftsmråde. Du går raskare och med längre och snabbare steg längs stigarna. Du känner pulsen slå snabbare och svetten tränger ut i pannan. Du letar medvetet efter de längre och brantare backarna, du känner mjölksyran i låren och du tycker att det är rätt skönt.

Vi ser tacksamt fram emot bilderna från turen!
 
Gå och känn in kängor och ryggsäck är bästa tipset.
Börja med kanske 3km och öka med 1km/gång.
Prova att gå upp & ner för backar och trappor.

Byt sockar!
Gå inte med fuktiga sockar, du kommer säkert få fotsvett så passa på att byt till torra när du vilar under dagen (vid flera tillfällen).
Med ett par tunnare sockar "coolmax" närmast huden som transporterar fukt och minskar friktionen från huden och ett par "tekniska" lite tjockare sockar över dem för mindre skav och ökad komfort.


Själv värmer jag upp inför sommarvandringen med att gå till jobbet med 15kg vikter (hela dagen)
Viktväst 10kg. Fotled 2x1,5kg. Handled 2x1kg.
 
sarek

Tjena. denna planering doftar ju lite sarek ( sveriges enda RIKTIGA vildmark:)) ändå. Ordentligt på fötterna o rygga på mellan 15-20 kg skall man nog planera för. Jag skulle testa detta ordentligt innan. Verkar coolt med relativt gott om tid ändå! ha en bra tur Åke N
 
Låter som lagom sträcka/tid tycker jag. Jag är själv en ovan vandrare och bjuder på en anekdot:

Jag (då 31år) gick i somras helt otränad (samt stillasittande jobb), jämtlandstriangeln (47km/3dgr) med en extra dag för en tur upp på storsylen. 12kg packning, gammal ramrygga. Körde på halvhöga goretexkängor men det hade nog fungerat utmärkt med något lättare i den lätta terrängen. Jag hade ganska ont i knäna sista dagen så då gick det långsammare men det gick bra att avverka de tolv kilometrarna från blåhammaren till storulvån ändå.
 
Nyårshelgen tog hårt på mig. Mellan groggarna så slog jag vad med en kompis att vi skulle göra en 12milatur mot slutet av sommaren. Min förhoppning var att han var så berusad att han inte skulle komma ihåg det men häromdagen dök ämnet upp igen.

Jag är i grunden helt otränad för denna typ av aktiviteter men jag har ett fysiskt jobb och går/cyklar när jag ska kortare sträckor (ca 3 resp 7 km)

Tanken är att avverka dessa tolv mil på ca 12-14 dagar beroende på väder. Sträckan är Ritsem-Kvikkjokk, inte alltför kuperat.

Ett par ordentliga kängor måste införskaffas. Hur långt bör man gå i dessa innan de är "ingådda"? Förslag på kängor?


/Vojma

Väldigt spännande tråd, det börjar snart dra ihop sig? Går träningen bra?
Jag tror inte du får några problem att genomföra detta, men vill gärna ta upp en viktig aspekt i träningen. Det verkar som du inte har så stor erfarenhet av friluftsliv, du får rätta mig om jag har fel i det.
Det gör det viktigt att träna och förbereda sig genom att slå upp tältet i regn och blåst, hur man ska få kläder torra och vara beredd på både kallt och varm väder, både sol och regn.
Lycka till och avsluta tråden med lite skryt efter turen. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 10
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...