Hemlös i naturen

Jag har börjat tänka mer och mer på våra stackars hemlösa här i vårat land. Det är hemskt att så många fortfarande inte har tak över huvudet. Jag har lyssnat mycket på Mange Hellbergs musik som jag tycker så himla mycket om, han har själv varit hemlös, knarkare och alkoholist. Men han har tagit sig ur det och gör nu musik som får en att lyssna till ordentligt. Lyssna på hans texter!

En sång för Jenny
http://open.spotify.com/track/08nVo5roFQInNazUNNPFJ9

Leva för idag
http://open.spotify.com/track/4SwnfkuBwYAKbBnyO3wKp2

Det fick mig att fundera lite nu att varför så många hemlösa väljer att bosätta sig i städerna? Är det för knarket och alkoholen? Är det någon som har stött på en hemlös ute i naturen? Jag själv om jag skulle vara hemlös skulle bosätta mig i en skog, bygga ett litet eget krypin och när jag behöver vara i stan så går jag dit. Då hade man iallafall fått sova ordentligt ifred. Ordentligt kanske är fel ord men om man ser hur utvecklingen är mot hemlösas sovsituation idag så är det bättre. På flera ställen om i landet så sätter man upp fler armstöd mitt i bänkar så att hemlösa inte ska sova på dem, i andra länder så har man även börjat sätta spikar i marken där hemlösa sover för att jaga bort dem.

Hemskt och viktigt. Lyssna på Mange!

Hej!
 
För att de äger ingen skog och man får inte bosätta sig på annans mark. Men huvudförklaringen är att de är precis som de flesta. De vill vara nära folk de känner, andra hemlösa så väl som familj som inte är hemlös.
De vill som vi andra ha nära till service. Har man ingen bil att ta sig från skogen till läkarstationen, affären eller stadsmissionen blir det svårt att bosätta sig i naturen.
I stan finns mat att köpa eller få eller som vissa stjäla till sig. Många är missbrukare och behöver ha nära till droghandlarna och systembolaget.
 
Jag har sett hemlösa som tältar sommartid, det är nog inte ovanligt. Men det är ju betydligt enklare att få tag i mat i närheten av en stad.
 
Jag vet en äldre man med alkoholproblem som bor i en stad under vintern men maj till oktober bor han i en van vid foten till ett naturreservat. Han lever på fiske och hämtar vatten från en kallkälla. Det är hans sätt att komma bort från alkoholen för ett tag.
 
Man bör ju vara medveten om att "hemlös" inte automatiskt implicerar "arbetslös". Och även om man inte har nån anställning så är det ju betydligt enklare att tjäna pengar (samla burkar/flaskor, tigga, gatumusicera etc) i stan är i skogen. Många hemlösa äter kanske också vid nåt soppkök eller liknande. Såvitt jag förstått finns det en hel del ställen i stan där hemlösa kan få ett mål mat och en dusch, men det är svårare med sovplatser.
 
Det bor en del i närheten av storstäderna. I Nacka reservatet har de avhyst ett jäng och det kan vara en del pundare som glider omkring. Ofta bor de i husvagn och romerna från östeuropa bygger ju upp hela kåkstäder nuförtiden.

Det är nog svårt att överleva i skogen på vintern som alkoholist med psykiska problem. Även en frisk yngling skulle få problem.

Sen är det väl som med de flesta människor att de är sociala.

Jag kollar i morse på louis theroux serie om subkulturer och i avsnitt 3 så flyttar han in hos en eremit i Idaho som tidigare varit hippie. Han ägde dock marken tror jag.

Sen vafan är en hemlös. Många hemlösa flyttar runt och bor bland polare.

Sen är det inte så enkelt att bara bygga något. Markägaren lär riva skiten.
 
Senast ändrad:
Många spännande tankar! Förstår att de som är hemlösa vill vara nära sina vänner och så måste de väl hitta jobb på något sätt. Men det som en beskrev att en hemlös gjorde som fiskade och levde vid kanten till ett naturreservat tycker jag är underbart! Mer sånt skulle nog göra många gott. Finns inget mer läkande än naturen.
 
Ja, Manges låtar berör! Vet bara inte hur man ska vara som hemlös i en skog? känns som storstaden är bättre då, men vad vet jag. Inte testat det direkt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...