Musik som hyllar naturen och landskapet

(...) En liten outsider som sällan har texter och som inte stämmer in på tråden till 100 % är proggbandet Kebnekajse. (...)
...men då måste jag slänga med Norrlåtar - allt, från humoristiska "Ko över Sarek" och bittra "Strandlös strand", till känsligt vemodiga tolkningar av det bästa från den norrländska folkmusiktraditionen.

En klassiker, kanske lite vid sidan om grundtemat, men stämningen...!
"När det stora vemodet rullar in" av Ted Ström, sjungen av MonicaTörnell.
 
Musik

är väldigt mycket minnen och känslor. Förknippar man en låt med en resa eller en situation man minns så finns det en koppling som är stark för individen men som inte alls behöver gälla hos andra.

Svensk folkmusik framförd med känsla stämmer ofta väl för mig vid vistelse i t ex Dalarna eller Hälsingland.

Lokal afrikansk musik väcker starka minnen osv.

Thure
 
/Musik/ är väldigt mycket minnen och känslor. Förknippar man en låt med en resa eller en situation man minns så finns det en koppling som är stark för individen men som inte alls behöver gälla hos andra. (...)
Visst är det så. Dessa nordliga folklåtar som svävar mellan dur och moll, deras kongeniala uttolkare som Jan Johansson och Norrlåtar, "Vemodet"... alla har varit personligt betydelsefulla för mitt "svenskblivande" och väcker fortfarande något, som jag väl närmast kan kalla för starka ömhetskänslor.
Lars Erik Larsson är för mig decemberdimma i Lundagårds svarta trädkronor och de traditionella julkonserterna i Domkyrkan. Men även här är jag ju helt partisk, denna gång p g a personlig relation till den unga konsertmästarinnan ;)
 
Nostalgisk...

Blev jag nu. Lars Erik Larsson liksom väcker mig och transporterar mig samtidigt bakåt till 80-talet. Jan Johansons tolkningar...mmm :), ser alltid grusvägar i ett beskogat landskap. Värmland, Dalarna...granskogar och skymning. Av någon anledning, kanske en gammal film, så förknippar jag de vemodiga låtarna med långsamma bilfärder längs dessa vägar. Amazon, VW-bubblor, Saab-92...
Färden till ett hus, knacka på, umgås utan mobil...

Nostalgi och kanske en vacker fond att betrakta nutiden mot :).

//J
 
En av mina favoriter: http://en.wikipedia.org/wiki/Highland_Cathedral

Och den här snurrar också i huvudet: http://www.astridlindgren.se/verken/sangerna/luffarvisan

Sen hade jag strax innan jag var på min första fjällvandring varit och sett fantomen på operan. Det var musik som fastnat då i min hjärna så de låtarna är för evigt förknippade med fjällen för mig...

Annars finns det ju "modern jojk" som ibland passar bra när man har lite puls. Ex Du Calmmit http://www.youtube.com/watch?v=NzRZ3UjzyCE
 
Senast ändrad:
Homie, håller med om Society, fantastisk, men den kanske kräver lite bakgrundskunskap.

Misty Fiords av Ian Tamblyn känns självförklarande, tyvärr hittar jag den inte på youtube.
 
Ok... Har du nån källa på det eller går det att tolka in från texterna? I min värld är det s.k vikingarock. Syftar du på Adolf Hitler som ledde tyskland under andra världskriget var han ingen viking ;)

All vikingarock är jävligt suspekt. Och dålig. Men mer konkret så består Hel av medlemmar från gruppen Völund Smed som gav ut rasistisk musik under 90-talet. Textrader som:

"Vi måste värna om vårt blod
Och inte bryta vårat band
Vi måste värna om vårt arv
dom byggde vårat land"

känns ju jävligt fräscha. Och att varannan sång handlar om en diffust definierad kamp gör ju inte saken bättre. Hel i sin tur kör ju mer på någon slags natur/väpnad konflikts-romantik (vilket luktar lajvare). Men fortfarande mycket snack om någon kamp och onda män från främmande länder. Dessutom medverkar de på samlingsskivor med bl.a. völund smed och ultima thule. Kan vi inte bara se igenom den ridån, att vikingarock är unket nationalistiskt i bästa fall och rent ut sagt rasistiskt i andra fall?

Om man nu vill vara sådär jädra nationalistisk är det väl mer lämpligt att hylla de första svenskarna, samerna, och lyssna på jojk och gå i kolt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...