Musik som hyllar naturen och landskapet

Tänkte med denna tråd att vi ska tipsa varandra om musik som för tankarna/hyllar naturen och landskapet.
Jag förslår att man skriver artist och titel samt länkar till lyssning och citerar en del av texten.

Jag börjar med några exempel och tips för att andemeningen med tråden skall åskådliggöras.

Klassikern och den självklara: Ulf Lundell - Jag trivs bäst i öppna landskap behöver knappast någon närmre presentation. http://m.youtube.com/watch?v=PtSx2MoqwpQ
Jag trivs bäst i öppna landskap,nära havet vill jag bo,
några månader om året, så att själen kan få ro.
Jag trivs bäst i öppna landskap, där vindarna får fart.
Där lärkorna slår högt i skyn, och sjunger underbart.
Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med Johannesört,
och dricker det med välbehag, till sill och hembakt vört.
Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo.

Jag trivs bäst i fred och frihet, för både kropp och själ,
ingen kommer in i min närhet, som stänger in och stjäl.
Jag trivs bäst när dagen bräcker, d'r fälten fylls av ljus,
när tuppar gal på avstånd, när det är långt till närmsta hus.
Men ändå så pass nära, att en tyst och stilla natt,
när man sitter under stjärnorna, kan höra festens skratt.
Jag trivs bäst i fred och frihet, för både kropp och själ.

Jag trivs bäst när havet svallar, och måsarna ger skri,
när stranden fylls med snäckskal, med havsmusik uti.
När det klara och det enkla, får råda som det vill,
när ja, är ja, och nej, är nej,och tvivlet tiger still.
Då binder jag en krans av löv, och lägger den runt närmaste sten,
där runor ristats för vår skull, nån gång för länge sen.
Jag trivs bäst när havet svallar, och måsarna ger skri.

En lite mer upptempo för er med kärlek till Mälarområdet: Hel - Mälare strand
Bandet har två kvinnliga sångerskor (stort plus) och registret innefattar fler låtar med liknande tema.
http://m.youtube.com/watch?v=Vt1m_DUkdk0

Jag har lämnat spår på dom platser jag stått, jag minns allt fast åren har gått.
Där mina förfäder svärden har hållt, det är dom platser som gör mig så stolt.
Bland skogar och sjöar och hav där får jag min grav

Jag minns allt som jag saknat på dom platser jag vaknat ibland, tiden vid Mälare strand.
Ängar så gröna och berg som är täckta av snö, här vill jag leva och dö!

Jag har länge vandrat bland stenar och mark och andas luft som gjort mig så stark.
Jag har besökt dom platser jag bott där min styrka i själen har grott.
Bland skogar och sjöar och hav där får jag min grav.

Jag minns allt som jag saknat på dom platser jag vaknat ibland, tiden vid Mälare strand.
Ängar så gröna och berg som är täckta av snö, här vill jag leva och dö!
Jag minns allt som jag saknat på dom platser jag vaknat ibland, tiden vid Mälare strand.
Ängar så gröna och berg som är täckta av snö, här vill jag leva och dö!


En liten outsider som sällan har texter och som inte stämmer in på tråden till 100 % är proggbandet Kebnekajse. De spelare en modern (nåja 70-talet) folkmusik med toner som direkt för tankarna tillbaka till platser man har varit på. YMMV http://m.youtube.com/watch?v=dSayF7Ns4mo
 
Min första tanke - fågelsång. Andra blir jojk. Tredje - klassiska verk, gärna abstrakta sådana.

"Jag trivs bäst i öppna landskap" handlar väl om kulturlandskap, dvs natur omformad av människan och för människan, människans samspel med naturen som sådan och människor sinsemellan.

Kanske kan källan till den svenska/nordiska naturdyrkan till en viss del spåras till Swedenborgianismen som förvisso inte fick någon större spridning men kan mycket väl ha påverkat mainstream i stor utsträckning?

Lite OT men intressant läsning om naturdyrkan som livsstil i boken Children of the sun:

http://www.goodreads.com/book/show/3088987-children-of-the-sun

Den handlar om ett gäng tyskar som i slutet av 1800-talet bosatt sig i Kaliforniska skogar, adopterat "naturmensch-filosofin" och bodde i grottor och kojor, odlade egen ekologisk mat...
 
Claude Debussy: La Mer
Lars Erik Larsson: Pastoralsvit
...med många, många fler, med tyngdpunkten i sent 1800-tal (jag har dock med flit valt två mer moderna stycken).

Vrags tankar om idébakgrunden känns igen. Så här kan man också använda/tolka den urbane modernisten/nyklassicisten och stillsamme humanisten Lars Erik Larssons svit, om tidsandan är den rätta.
 
Problemet med Hel är väl att de inte bara älskar mälarbygden och snöklädda berg utan att de befann sig väldigt långt ut på ultrahögerkanten och förmodligen gärna glatt vänslades med diverse Hitlergubbar. ..
 
Min första tanke - fågelsång. Andra blir jojk. Tredje - klassiska verk, gärna abstrakta sådana.

"Jag trivs bäst i öppna landskap" handlar väl om kulturlandskap, dvs natur omformad av människan och för människan, människans samspel med naturen som sådan och människor sinsemellan.

Kanske kan källan till den svenska/nordiska naturdyrkan till en viss del spåras till Swedenborgianismen som förvisso inte fick någon större spridning men kan mycket väl ha påverkat mainstream i stor utsträckning?

...

Tack för ditt svar! Håller med om fågelsången. Har du någon favorit fågel?
 
Claude Debussy: La Mer
Lars Erik Larsson: Pastoralsvit
...med många, många fler, med tyngdpunkten i sent 1800-tal (jag har dock med flit valt två mer moderna stycken).

Vrags tankar om idébakgrunden känns igen. Så här kan man också använda/tolka den urbane modernisten/nyklassicisten och stillsamme humanisten Lars Erik Larssons svit, om tidsandan är den rätta.

Tack! Den gode Debussy är icke att förglömma. Hans verk spelades ofta i bakgrunden när jag studerade. Inbillade mig även att det hjälpte mig minnas när det var upp till bevis på tentor :)
 
Problemet med Hel är väl att de inte bara älskar mälarbygden och snöklädda berg utan att de befann sig väldigt långt ut på ultrahögerkanten och förmodligen gärna glatt vänslades med diverse Hitlergubbar. ..

Ok... Har du nån källa på det eller går det att tolka in från texterna? I min värld är det s.k vikingarock. Syftar du på Adolf Hitler som ledde tyskland under andra världskriget var han ingen viking ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.