Amatørvideoer fra Telemark, Norge

Vi vandret 275 høydemeter opp til Korphaug som ligger på 475 m.o.h til Heddersvatn som har blitt en tradisjonstur vinterstid. Der overnattet vi i fire døgn i selvbygd gapahuk og koset oss ved tyribålet om kveldene og jobbet med ved og pilket på dagtid. Overvannet ble ett problem etterhvert, men abboren var ivrig alikevel. Værforholdene forandret seg den siste dagen, så vi måtte avbryte.

Se gjerne vår siste turfilm om alt det overnevnte pluss litt til - http://www.youtube.com/watch?v=ET1xzZlsJ-Q
 
Noen svensker som lager lignende videoer?

Jag förstår att det är nytt för er men vi tyckte det var spännande med videos på 80-talet ;)
Skämt åsido så lägger jag ut en del ibland men det som inte känns aktuellt tar jag bort. Min kanal finns länkad på min profil. Nu kör jag mest direkt från mobilen men hade 20 minuter redigerat material från Island som skulle upp på tuben men min far tycks ha slarvat bort skivan. Det var trevligt att be alla i teamet filma så mycket de ville för att sen redigera ner tre timmar till 20 minuter. Eftersom det var en stor bil hade jag ingen aning om vad som skedde bak i skåpet där mina passagerare var. Filmmaterialet var en kul feedback på deras upplevelse. Dessutom fanns det stunder då teamet var splittrat.
 
Ny turfilm - Lenke http://www.youtube.com/watch?v=yN5XbOQgJSc

Les også et redigert utvalg av dagboka som jeg førte under miniekspedisjonen på villmarkslivet.com!


16. juli 2012 15:43

Som vanlig er det mye stress og styr dagen før avgang, men nå tror jeg det meste skal være på plass. Eneste som mangler nå er å handle inn mark og noen dåser med snus. Sekken er så godt som ferdig pakket og den havnet på respektable 23 kilo, noe jeg forøvrig er veldig fornøyd med til en ukestur. Ellers så har jeg pakket ferdig kløven til Easy som var snille 3 kg.
I det hele tatt så er jeg bare klar for å komme meg av gårde.


17. juli 2012 13:52

Easy og jeg labber i vei!
Da er marken anskaffet og nesa vendes mot årets tur.
Det skal bli godt å endelig komme igang. Idag blir det vel ca to timers vandring hvor vi tilbakelegger 350 høydemeter.
Det kommer nok en rapport når vi har slått leir i kveld tenker jeg.


17. juli 2012 19:00

Endelig framme ved et nytt og uprøvd vann. Finne meg leirplass for kvelden som akkurat er etablert. Hører vak, så jeg får kaste ut markestanga for å sjekke bettet. Ikke et menneske å se. Helt herlig og stille her i villmarka.




17. juli 2012 21:34

Vil meddele alle lesere om at jeg nå har fått til middagen i morra. Har tatt to nydelige ørret på 520 gr og 590 gr på mark. Snakker vi kanskje om et nytt hemmligvann.


18. juli 2012 15:31

Heisann. Dag 2 på turen!
I mens jeg koser meg med nydelig kokt ørret, så ligger jeg her i lyngen å oppdaterer dagboka. Jeg kan meddele at jeg har fått nok en nydelig ørret som veide nøyaktig det samme som den største i går, altså 590 gr. Vinden har snudd her oppe så bettet har avtatt, men jeg stresser ikke. Jeg har fått til middag både i dag og i morra.




18. juli 2012 22:28

Sitter nå ved bålet å kikker utover det blikkstille vannet. Har ikke fått mer fisk, noe som kan skyldes den skiftende vindretingen. Gjør nå klar til helstekt ørret til kvelds om panna er stor nok da
Nå kaster jeg snart ut steinene for siste gang i kveld med mark, der det har vært mest aktivitet i dag.


19. juli 2012 19:29

Dag 3.
Er egentlig ikke så mye å skrive hjem om foreløpig. Har stort sett vært i teltet å hørt på regnbygene på duken, hørt litt radio og slappet av. Mellom regnbygene så tok jeg en fin ørret på 310 gr som havner i bålet i folie i kveld. Oppdaterer mer i kveld om det skulle bli mer fisk.




20. juli 2012 00:28

Dag 3
Tar en siste oppdatering før jeg slenger meg i påsan. Dagen har vært veldig varierende værmessig, men jeg har alikevel fisket aktivt, uten mer hell. Tror at nettstengene skal sikre middag i morra. Blikkstille på 750 m.o.h må oppleves. Snakkes i morgen.


20. juli 2012 15:00

Ligger i teltet å hører på regnbygene som kommer og går med jevne mellomrom. Har ikke fått noe fisk idag så det er nok mye mulig det spøker for den første påsan med real format i dag. Blir ikke forflytning i dag, men har planen klar for forflytning i morra.


21. juli 2012 18:14

Vi pakket ned leiren ved 11:00 tida i dag og vandret videre innover Selsli. Da vi kryssa kjente trakter mot hemmligvann var det noe som trekte i tråene å vi havna selvfølgelig tilbake til mitt lille fiskeeventyrvann. Vi slo opp leir og blir her resten av turen, i håp om å fullføre ett av målene som var kilosørret.


22. juli 2012 14:15

Tar og føler litt på ensomheten innimellom, men det går greit. Er også litt selskap i Easy, selv om det blir enveiskomunikasjon.
Ellers kan jeg meddele at dette var en tung dag å komme seg opp av påsan. Motivasjonen svikter med lite mat i magan og hue er full av kebab, hamburger, steik, grillmat, pomfrites, egg og karbonader, men jeg får holde ut. Fiske er elendig. Stor fin fisk vaker over duppen nesten, så her må jeg forandre metodene.




22. juli 2012 19:10

Nå kan jeg meddele at humør og motivasjon har vokst noen hakk. Jeg har nettopp landa en nydelig ørret på 1200 gr. Den tok selvfølgelig på mark og bånn. Nå trenger jeg bare en sånn til så blir dem hjemme veldig fornøyd. Jeg var nemlig så dum at jeg lovet dem ørretmiddag med fjellørret fra Selsli. Krysser fingra for en ny gadd i kveld.




23. juli 2012 15:57

Borte bra men hjemme best. Har nå ankommen hovedbacecamp og skal nyte en stor baconcheeseburger og en stor cola.
Takk til alle som fulgte meg på dagboka
 
En kommentar/fråga till din film och vad du gör i den. I Sverige så får vi lära oss att vi inte skall elda direkt på berget, då det kan ge skador som blir där till nästa istid. Gäller inte samma sak i Norge? Sedan så tycker jag personligen att man kan respektera förbudet mot att elda även om man inte löper någon risk för att åka fast. Det finns där av en god anledning och när jag är ute i skog och mark så försöker jag komma ihåg att jag är gäst på annans egendom.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.