Myteri?

Hej

Under en av våra turer under förra säsongen utbröt en form av ”myteri” under en skridskotur. Gruppen följde inte efter ledaren utan valde en egen väg runt ett tunnis-område som ledaren valde att åka över.

Händelseförlopp

Samling i södra änden av sjön, stabil is på dryga 10 cm.
Ledaren samlade gruppen (15 deltagare) och åkte iväg på ett medsolsvarv, efter några 100 m kommer man fram till tunnare is på runt 5 cm. Man åker landnära på led förbi området och kommer senare fram till stabilare is.

På tillbakavägen stöter man på samma tunisområde på andra sidan av sjön, här är det ännu lite tunnare men lite stabilare längre ut från land. Ledare åker ut och några deltagare följer med, deltagarna som följer med ut på tunnisen stannar, pikar och tycker det är för tunt och backar tillbaka till den stabilare isen där resten av gruppen står och avvaktar.
Ledaren står nu 50-100 meter ut på tunnisen och tycker att gruppen ska följa med ut. Men i gruppen tar en för dagen icke tjänstgörande ledare initiativ och leder gruppen en annan väg runt det tunna området.

Ledaren väljer att själv fullfölja sitt vägval och åker själv rakt över det tunnare området (c:a 1 km), övriga gruppen åker runt området och anträder utgångsspåret med strandnära åkning tillbaka över tunnisen.

För de med tillgång till Skridskonätet kan studera färdspår här:
http://www.skridsko.net/skridskonet/fardspar/tracks.phtml?ID=3164

Vid återkomsten uttrycker den ordinarie ledaren missnöje om myteri och ”olydig” grupp, men det blir ingen större affär av det hela.

Vem gjorde fel? Vem gjorde rätt?
Vad kan man lära av det inträffade?

/Anders
 
Senast ändrad:
Uppenbart i fallet som relateras är att chefens omdöme dömdes ut av gruppen....sen är det kört!
Chef utser man, ledare blir man efter prövning av gruppen.
//J
 
Mera rätt än fel.

Att olika slutsatser kan dras av olika åkare/ledare om den tunnare isen var lämplig för den aktuella gruppen eller inte är naturligt.

Alla i gruppen har ett ansvar att framföra sin rädsla eller sina farhågor. Ledaren får väga in detta och fatta rätt beslut utifrån säkerhet, trygghet etc.

Att det skulle sluta med 1 km ensamåkning över tunnare is kanske inte gick att förutse?

Jag har ingen uppfattning om det var farligt att åka över den tunna isen med en grupp men man bör känna av gruppens vilja som ledare.

Färdledaren borde ha vikit ned sig och accepterat gruppens vilja.

Thure
 
Att försöka fria sig med Myteri! är enbart patetiskt. Vi talar ju om vuxna människor i varje fall de flesta i sällskapet. För att någon tecknar sig som C är ingen garanti för bra omdöme...
Uppenbart var att deltagarna inte gillade Cs beslut och färdväg. Vad som hände efteråt verkar av rapporteringen att dömma vara rätt ner i källaren....Hua mig.
Att våga fråga och vika sig väcker oftast respekt. Det här var ju inte direkt en stridslösning utan en utfärd. Skönt att höra att det slutade utan plurrning.
//J
 
Jag tycker att det är svårt att göra en bedömning av det aktuella fallet utan att vara insatt i detaljerna, även om jag tenderar att hålla med Thure när det gäller en sak. Som ledare för en grupp kan jag personligen inte se mig själv åka åt ett håll samtidigt som min grupp åker åt ett helt annat håll.

Jag har hört äldre ledare berätta om en närbesläktad situation. Då gällde det en navigeringsfråga, där ledaren och några tongivande deltagare i gruppen var oense om riktningen. Deltagarna stack iväg åt sitt håll, varvid ledaren avsade sig allt ansvar för deras manöver.

Vi kommer att diskutera den här turen med ledarna inför kommande säsong
Det vore intressant att höra hur situationer som denna hanteras inom klubbar och föreningar runt om i Sverige ? Var har ni för olika rutiner och forum för att diskutera farliga situationer, och vad brukar diskussionerna mynna ut i ?
 
Gissar att anledningen till att ledaren ansvarslöst åkte ifrån sin grupp var att han blev överentusiastisk över dom fina rådande isförhållandena för sin egen goda åknings skull. Förhoppningsvis inser han att detta kan hända igen och avstår då från framtida ledarskap.
 
Debatteras livligt

Var har ni för olika rutiner och forum för att diskutera farliga situationer, och vad brukar diskussionerna mynna ut i ?

Sådana här erfarenheter diskuteras i många sammanhang. T ex i smågrupper i samband med upptaktsträffen för säsongen, som diskussionsuppgift eller rollspel i samband med ledarutbildning/ledarutfärd eller liknande.

Man ifrågasätts som ledare inom friluftsliv i och med att man hela tiden fattar nya beslut om färdväg rastplats fart mm mm. Oftast leder diskussioner under pågående tur till bättre beslut och trevligare färder IMHO.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...