Forumkniv 2020

Vad tycker vi om en kniv som den här:

"-5% discount on my APO-1 survival knife (coupon code: survivor). Code is valid from today until 1st of June 2019. Link to online store: https://www.survivallilly.at/
"
?
Är den för mycket Rambo? Jag har första edition, men den nyare är ju lite finare.
 
Jag funderar på att lägga upp en fotomanipulerad masur mora classic 1:a.
Vet inte om bilden är skyddad av Morakniv? (Notera även "laminated" taggen på bladet.)
 

Bilagor

  • mo1$01-mora-classic-no1-masur-lamcarbon-mo1-d1.jpg
    mo1$01-mora-classic-no1-masur-lamcarbon-mo1-d1.jpg
    20.2 KB · Visningar: 474
Som tidigare påtalats har flera av oss många knivar redan så en ny Forumkniv bör vara praktisk.

Många vitt skilda modeller föreslås, även inom det ointressanta Rambokriteriet, kan slippa se flera stridsknivar.

Låt oss återgå till kriterierna praktisk, ricassofri, helslipat blad, gärna lågt blad vilket är av godo vid snide. Funktionell kort (?) blad. Komfortabelt grepp. Hål för fångrem, djup slida.

Många gånger är det enkla funktionella svårfunnet.

Här några nära exempel. Dock ingen med helslipat blad.

go tur
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_2c0.jpg
    fullsizeoutput_2c0.jpg
    41.1 KB · Visningar: 410
Stridsknivar? Dolkar, iögonfallande långbreda knivar och bajonetter.

Nej, det vill jag inte ha heller. Funktionsmässigt helt ointressanta.

Min definition på Rambo är:
Onödigt krimskrams i militärfärger och diverse helt ointressanta detaljer som inte fyller någon friluftsvärdig funktion samt onödiga proportioner eller rent av löjeväckande.

Jag tror de flesta håller med om att enkel funktion men i vackert simplext utförande är att föredra. Dock med reservation att en hel del även vill ha en slags extrafunktion, därav förslag på fällkniv/mejsel etc.

För att vara realistisk så tror jag det enda som kommer fungera bland tillräckligt många är en kniv med exceptionellt bra funktion på det som är dess huvudsakliga uppgift: skära.

Exakt vad som skall skäras bör vi kanske rösta om i slutändan. Men min gissning är att det blir en kortbladig allrounder, utan ricasso :) , i enkelt utförande men i väldigt åtråvärd design och kvalitet.

När jag går ut i skogen med endast denna så förväntar jag mig att jag kan slå upp mitt lilla läger, göra eld, tälja mina pinnar, bearbeta naturmaterial och klyva min mindre brasved med den med förträfflighet och belåtenhet.

Dessutom vill jag gärna att den är vacker. (lite damaskus, lite vackra mönster i skaftet osv.)

En sinnrik extra funktion bör man kunna slänga in (exempelvis fäste för verktygs-bit i bakstycket).

Tja, varför inte en slipfunktion någonstans på eller i sliret? Nja, det blir kanske för mycket.

Morakniv Slöjdkniv 106 har alltid varit en favorit. Kanske något sådant vore intressant? (fast en sån finns redan i min Lajtjenn knivrulle...)
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Bara en snabb idé igen här:

Vad sägs om en modulär fastblad kniv? Som man kan skruva ihop med fler olika former av blad och verktyg eller bara byta ett enda funktionsblad på om man så vill och även kunna välja eget skal/grepp på? Skulle ju kunna vara en victorinox variant. eller fastblad, men eftersom den är modulär kan man köpa till de delar man önskar.

(Kanske även inbyggd smartphone... nej, nu blev det en Rambo-kniv igen.,... inte det. tvi-tvi-tvi)

simple-knife-bushcraft.jpg

Simplest is best.

Men låt säga tre olika utförande: Kloblad-variant av vanligt blad, vanligt kortblad och en med cleaver-utformning för köksbruk i fält. Men så är det modulära greppet samma för alla tre. Bara att skriva upp och beställa delar man vill ha.

Den här gillar jag med reservation för hur stor den är
 

avslutad210712

Gäst
Om vi är tillräckligt många SOM ÄR ÖVERENS så kanske vi kan fråga Mora och Fällkniven vad de kan erbjuda oss och enbart oss. Är beredd att köpa BARA DÄRFÖR att det är en Utsida-kniv därför att medlemmarna här har betytt så mycket för min del (även om jag ibland *hos* *host* *oerhörbart*)

[Ändrat]

Jag har redan min favoritkniv Fällkniven WM1 men jag köper gärna något annat
 
Om vi är tillräckligt många SOM ÄR ÖVERENS så kanske vi kan fråga Mora och Fällkniven vad de kan erbjuda oss och enbart oss. Är beredd att köpa BARA DÄRFÖR att det är en Utsida-kniv därför att medlemmarna här har betytt så mycket för min del (även om jag ibland *hos* *host* *oerhörbart*)

[Ändrat]

Jag har redan min favoritkniv Fällkniven WM1 men jag köper gärna något annat
Håller med.
Men vilka alternativ skall vi ge dem?

Jag föreslår tre alternativ som de kan fundera på och sen presentera i så fall. Vi själva verkar ju vara ganska säkra på vad vi vill ha, men gudarna på Fällkniven och Morakniv bör ju kunna trolla rejält och ge oss något än mer magiskt och åtråvärt.

+1.
 
Som tidigare påtalats har flera av oss många knivar redan så en ny Forumkniv bör vara praktisk.

Många vitt skilda modeller föreslås, även inom det ointressanta Rambokriteriet, kan slippa se flera stridsknivar.

Låt oss återgå till kriterierna praktisk, ricassofri, helslipat blad, gärna lågt blad vilket är av godo vid snide. Funktionell kort (?) blad. Komfortabelt grepp. Hål för fångrem, djup slida.

Många gånger är det enkla funktionella svårfunnet.

Här några nära exempel. Dock ingen med helslipat blad.

go tur
Kan du berätta med om den undre kniven i bilden. Den ser smidig ut.
 
Lägger en liten aptitretare. Ingen buchcraft men å andra sidan bevisligen hållbar bevisat av ett århundrade skogsarbetare, rallare, vattenkraftbyggare och de hantverkare som byggde oss ur ett fattigt lortsverige. Inte bäst på nåt men väldigt allround. Så klassiskt allmogetraditionellt det kan bli.

Men allt finns i detaljerna. Nitad bricka på genomgående tånge. Tät holk samt en juste slira. Detaljer som kanske bara en av hundra tänker på men som gör all skillnad i mina ögon i alla fall.

Bosse
 

Bilagor

  • AD6EA871-461B-4DF6-957A-98151F8D2BBC.jpg
    AD6EA871-461B-4DF6-957A-98151F8D2BBC.jpg
    86.8 KB · Visningar: 320
Jag är tillförordnad bonde Den här helgen. Detta för att min morbror som är ordinarie bonde ska kunna ha en ledig helg med släkten. Därav bild med traktor. Om vi fokuserar i förgrunden ser man en morakniv och dess slire. Den här posten handlar om sliret. Det mest klassiska av allt är vulkanfiber. Lär väl te sig tämligen omöjligt Att få till det materialet i dagsläget. Läder i liknande färg Är enligt mig då näst bästa alternativ. Klart häftigast skulle det vara med rårandsläder. Hårt och tunnt så som sig bör i en slira till en morakniv. Samt brun färg. Viktigt är också att sliret är möjligt att vända åt båda hållen Samt hänget.

Bosse
 

Bilagor

  • 1C708BB0-5155-4D54-87AA-9DF7F46EF5A9.jpg
    1C708BB0-5155-4D54-87AA-9DF7F46EF5A9.jpg
    68.5 KB · Visningar: 277
Det här är alltså nitningen som jag pratar om i bakänden. Den röda och oslitna kniven är kanske från 50 talet och den andra sannolikt från 20 talet. Båda är nitade och det är ju ok men nog är den gamla kniven mer välgjord. För mig är det ett kvalitetstecken med nitningen mot bricka Och om den görs på det finaste sättet Kan priset på kniven få gå upp.

Bosse
 

Bilagor

  • 954B9B44-150C-432F-9705-0CC8A5E6B8C7.jpg
    954B9B44-150C-432F-9705-0CC8A5E6B8C7.jpg
    54.9 KB · Visningar: 254

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.