Den stora boken om VED

Att om man ständigt utgår från den inställningen, snarare än att se folk som individer som är olika allihopa, så riskerar man att se könsuppdelningar överallt.

I övrigt håller jag med dig.

Det är ju precis det jag menar med mitt inlägg ;) Men det kanske inte kom fram ordentligt, jag tycker att alla människor ska bli behandlade som just människor och inte som ett kön eller hudfärg, Alla är vi olika, o tur e väll det!
 
Har bara erfarenhet av att studsa med yxan när jag putsar trästockar. Vore intressant att veta om leveraxe sliter på handlederna. Vi har så många yxor att jag inte lär köpa på några decennier.
 
Har bara erfarenhet av att studsa med yxan när jag putsar trästockar. Vore intressant att veta om leveraxe sliter på handlederna. Vi har så många yxor att jag inte lär köpa på några decennier.

Min första tanke gick också till handlederna =)


Möjligen kan denna yxa fungera till lättkluven ved. Dess ringa vikt måste i så fall vara en befrielse i sig, och man är snabbt redo för nästa hugg då huvudet stannar ovanpå klabben. Sen kan man ju ha helt värdelös teknik då huvudet ändå inte vill rakt ner.

Till "sämre" klabbar är jag ytterst tveksam. Den där lilla bryteffekten kan aldrig överglänsa ett riktigt klyvhuvud på annat än rakvuxna samt torra klabbar. Många klabbar kräver att man tvingar isär halvorna ganska mycket innan det släpper.
Tänk att knacka ned en kil ett par centimeter och sedan slå den åt sidan. För att det ska fungera måste klabben för det första vara riktigt torr. För det andra och tredje måste den vara rakvuxen och hyfsat kvistfri.

Skulle vara kul att testa den =)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...