Min Grönlandstripp, vad hände sedan?

Hej!
Jag läser för tillfället Robert af Klintebergs bok Min Grönlandstripp från 1969. Är det någon här som vet vart Robert af Klinteberg tog vägen sedan?

A.
 
Boken nu urläst, och jag kan rekommendera den å det varmaste. Robert af Klinteberg gör en intressant åskådning både av sig själv - hur han reagerar och resonerar i olika situationer mm - och av sin samtid och omvärld.
 
Böcker om Grönland

Peter Freuchen, dansk upptäckare, bodde och verkade på grönland från1910-talet och har skrivit några riktigt bra böcker om sin tid där. Han, Knut Rasmusen, den svenske upptäckaren Wulf och ett par inuiter gick bland annat över isen från väst till ost och tillbaka. En av inuiterna försvann på västra sidan. Vargar tros (av de övriga deltagarna i expeditionen) ha gjort slut på honom. Wulf gav upp på hemvägen och omkom. Det var nära ögat för alla de övriga deltagarna också. Freuchen kartlade delar av grönlands då okända norra kust. Den första av böckerna, Min grönländska ungdom, är bäst. Det var ett mer seriöst åtagande att vandra över isen före GPS, modern räddningstjänst och den frystorkade matens tid.

Finns på antikvariat.
 
Senast ändrad:
Peter Freuchen, dansk upptäckare, bodde och verkade på grönland från1910-talet och har skrivit några riktigt bra böcker om sin tid där. Han, Knut Rasmusen, den svenske upptäckaren Wulf och ett par inuiter gick bland annat över isen från väst till ost och tillbaka. En av inuiterna försvann på västra sidan. Vargar tros (av de övriga deltagarna i expeditionen) ha gjort slut på honom. Wulf gav upp på hemvägen och omkom. Det var nära ögat för alla de övriga deltagarna också. Freuchen kartlade delar av grönlands då okända norra kust. Den första av böckerna, Min grönländska ungdom, är bäst. Det var ett mer seriöst åtagande att vandra över isen före GPS, modern räddningstjänst och den frystorkade matens tid.

Finns på antikvariat.

+1 för Min Grönländska ungdom.

Böckerna I all uppriktighet och Fortfarande uppriktig är bra, men känns emellanåt en aning saltade.
 
Robert bor numera i Manilla på Filippinerna, är verksam som assisting professor vid Katolska universitetet och gift med en filippinsk professor i anestesiologi.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...