vandra på island

hej

skall till island i juli 10 dagar. tar gärna emot tips på turer och vad man bör tänka på och/eller om någon har (vandrings)kartor att sälja över island.

tack på förhand

/m
 
Det var några år sedan jag var där nu, men jag tyckte det var svårt att finna längre vandringsleder på Island då. Nu var vandring inte vårt enda mål, så det gjorde inte så mycket. Vi gick leden Torsmörk - Landmannalagur (ursäkta kass stavning), samt några kortare sträckor på egen hand kring Myggvattn och Gullfoss. Torsmörk - Landmannalagur var en vältrampad led i stil med kungsledens populäraste sträckor. En trevlig led i varierad natur, från gröna dalar till gaciärer, lavafält och "öknar" av rött grus och stigande svavelrök. Att vandra på andra platser var svårare då många vatten var svåra att korsa. Även det som står som fordonsvad på kartorna kan vara väldigt tuffa vad till fots.

Kartor: Kring turistställena fanns det specialframtagna kartor med turistinformation, man jag tyckte de hade onödigt stor skala för vandring, ofta 1:50000 eller 1:25000 och inte alltid täckte hela det område jag hade velat ha. Island har också kartor liknande våra gröna respektive blå kartan som täcker hela landet. Jag hade tänkt beställa sådana kartor på kartbutiken i Stockholm, men det blev inte av. Jag trodde de skulle vara lättare att köpa dem på Island. Men det var mycket svårt att finna dessa. Dagen innan vi skulle hem hittade jag hela serien på en större bokhandel i Rejkavik. Så dags då...

Som sagt, detta var 2005, så mycket kan ha ändrats sedan dess.
 
Jag kan tipsa om att INTE vandra förlängringen västerut från (eller österut mot) Landmannalaugúr. Om du inte gillar att vandra i evigheter på vulkanaska (det har man iofs tillräckligt av på vanliga Laugavegur.

Räkna inte med att kunna sätta upp ett tält på Fimmvörðuhálspasset om du beslutar att vandra även sträckan mellan Thorsmörk och Skogár. Denna sträckan går förbi lavafältet från Eyafjallayökullsutbrottet (eller hur den nu heter) för ett par år sen, förra sommaren var det fortfarande varmt där.

Viktigt: Ta med vindtäta kläder och (om du ska tälta) tältpinnar som är lämpliga för sand och hårdpackad grus.

Angående karta kan jag kolla upp vilken det var som jag använde när jag var på island. Tror dock att minnas att den var i skala 1:100.000, vilket var tillräckligt bra för vägen, men ibland lite svårt att läsa pga massor klyftor eller backig terräng som såg helt slät ut på kartan.
 
Som MoLu skrev så är det lite knepigt att tälta uppe vid Fimmvörðuhálspasset. Stora delar av passet är snö/glaciär men det finns en stuga ungefär på mitten, någon halvkilometer från själva leden (skyltar finns). Dessutom finns en gammal, halvrisig "nödstuga" längs leden, någon kilometer efter den vanliga stugan (riktning mot Skogar).

Det finns lämpliga ställen att slå upp tält på men du måste ha med dig snötältpinnar eller liknande, vi såg ingen möjlighet att få upp tältet säkert i blåsten däruppe med vanliga pinnar så vi sov i nödstugan tillsammans med ett gäng andra som oxå överraskats av kraftig blåst däruppe.

Underskatta inte tiden det tar att gå mellan Thorsmörk & Skogar & räkna med att sova halvvägs om du inte startar jävligt tidigt & håller tempo hela dagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohrling Efterlysning - Vandra i Sydamerika - Andernas förtrollade bergsvärld Böcker, film, media 0
Kristina&Neo Bra nerladdade radioprogram att vandra till? Böcker, film, media 21
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
JohnnyL Monsen på villspor Böcker, film, media 165
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Moga Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare? Böcker, film, media 12
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
Wolf25 Grundsten - på fjälltur Böcker, film, media 5
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
obbelix Tips på bra pocketbok Böcker, film, media 42
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0
andersmossing The Island, SVT-play Böcker, film, media 32
davst Island maj 2013 - film Böcker, film, media 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.