tacksam för boktips

ska på bröllop till mycket friluftsintresserat par.
letar nu efter en riktigt fin bok om flora och fauna i skandinaviska fjällkedjan i uppslagsverksform.
tar tacksamt emot tips!
/johan
 
tack för tips!
grundstens böcker är fantastiska och hade varit utmärkta bröllopsgåvor om de inte redan stod i brudparets bokhylla vilket är varför idéen om flora och fauna föddes.
letar dock inte efter en guide att ta med på fjället utan i stort format med fina bilder, mer av uppslagsverk hemma i soffan. en korsning mellan en vanlig flora och fauna och grundstens "paradböcker" om man så vill, finns det någon sådan?
 
ska på bröllop till mycket friluftsintresserat par.
letar nu efter en riktigt fin bok om flora och fauna i skandinaviska fjällkedjan i uppslagsverksform.
tar tacksamt emot tips!
/johan

Om du kan tänka dig att inte begränsa dig till enbart den skandinaviska fjällkedjan utan tänker lite större finns ju den förnämliga Nationalnyckeln med ALLA Sveriges djur och växter (nåja, alla band är inte klara ännu...) presenterade i kanonfina böcker till nästan "inget" pris alls i jämförelse med liknande praktverk.....Kommer ut med 3-4 ex/år och en fröjd varje gång de kommer....Nu i september kommer nästa bok med spinnmalar! Kan det blir bättre.... :) Tanken är som sagt att "alla" organismer inom Sveriges gränser skall dokumenteras i detta verk...

Ett par böcker på bröllopsdan och möjlighet till fortsatt prenumeration om lusten består (för fortsatta bokinköp alltså.... :) ) kan tänkas vara en käck bröllopspresent.....i mina ögon betydligt roligare än Orreforsskålar och dylikt i mass.... :)

http://www.nationalnyckeln.se/hem.asp

Trevlig fest
/J
 
Nybyggares dagliga leverne

Nybyggares dagliga leverne är skildringen av en nybyggarefamilj som kommer till foten av Tvärberget i västra delen av Vilhelmina socken på 1830-talet. Boken dokumenterades och skrevs ursprungligen av Olof Petter Pettersson på 1930-talet, men låg sedan opublicerad till slutet av 1990-talet.

Genom boken får man förståelse vad som krävs för att överleva en vinter, man inser t ex varför Kristoffer Clausen (en Vill Mann) inte kunde klara en vinter på magert hjortkött! Även om nybyggarefamiljen naturligtvis utnyttjar naturen på ett sätt som inte är hållbart i längden (de tömmer sjöarna på fisk, och fångar fler fåglar än vad naturen klarar att producera), så lever de ändå i huvudsak med naturen. Rovdjur ses inte som något större hot mot husdjuren, när de vill skydda djuren så skickar de bara med dem en getare (ett barn med en käpp). Det kan man ju jämföra med de fobier som jägarkåren idag har för rovdjuren:

http://www.v8biblioteken.se/default.aspx?id=34348
 
Måste den där jäkla vargdebatten smitta av sig överallt? Är jag som jagat småvilt med i "jägarkåren" och har jag i så fall per automatik fobier? Det är väl lämpligare att skriva "vissa jägare", "vissa fårfarmare" eller "en del samer" och inte dra några hundra tusen människor över en kam.

Det kan man ju jämföra med de fobier som jägarkåren idag har för rovdjuren
 
Måste den där jäkla vargdebatten smitta av sig överallt? Är jag som jagat småvilt med i "jägarkåren" och har jag i så fall per automatik fobier? Det är väl lämpligare att skriva "vissa jägare", "vissa fårfarmare" eller "en del samer" och inte dra några hundra tusen människor över en kam.

Jägarkåren representeras av sina två största (och enda?) jägarorganisationer, där en överväldigande majoritet av jägarkåren är medlemmar. Och båda dessa organisationer präglas av utbredda fobier.

Men visst finns det lysande undantag, men de är inte många:

http://myblog.adamskevstad.com/
 
Det där kan du väl inte ens tro på själv om du tänker efter lite :) Lika troligt som att alla cyklister är idioter eftersom många i Stockholm city cyklar som ena riktiga idioter och skiter i alla typer av regler. Jag kör bil igenom stan varje dag.

Jägarkåren representeras av sina två största (och enda?) jägarorganisationer, där en överväldigande majoritet av jägarkåren är medlemmar. Och båda dessa organisationer präglas av utbredda fobier.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.