stavar

har köpt ett par skike och undrar vad man ska ha för stavar vanliga längdskidstavar eller gångstavar ?? tacksam för råd
 
Du ska bara använda längdskidsstavar. Kommer du åka på asfalt rekommenderar jag att du skaffar rullskidstrugor på stavarna. Eller, oavsett underlag så rekommenderar jag att du skaffar rullskidsspetsar.
 
Nu känns det som att jag går utanför kategorierna lite väl ofta, men nu kom också jag på att jag har en stavfråga. Jag ska upp på vinterfjället senare, något jag aldrig gjort tidigare. Funkar mina vandringsstavar med extra breda såna där mojänger i botten eller bör jag hyra?

EDIT: Och med de extra breda mojängerna levererades något slags plastöverdrag till metallspetsarna. Är såna enbart till för säker förvaring eller ska man använda även dem i snö?
 
Senast ändrad:
Nu känns det som att jag går utanför kategorierna lite väl ofta, men nu kom också jag på att jag har en stavfråga. Jag ska upp på vinterfjället senare, något jag aldrig gjort tidigare. Funkar mina vandringsstavar med extra breda såna där mojänger i botten eller bör jag hyra?

EDIT: Och med de extra breda mojängerna levererades något slags plastöverdrag till metallspetsarna. Är såna enbart till för säker förvaring eller ska man använda även dem i snö?

Du ska inte använda plastöverdragen på snö, om de är till för mer än säkra transporter är osäkert, men det är i så fall om du behöver breda trugor på barmark. Är plastbitarna bara en rundad spets i änden är det endast för transport/förvaring.

De fungerar om de är tillräckligt långa för dina behov, och om de är av justerbar längd ska kvaliteten i skarvarna vara bra, det blir mer påfrestning på dem på vinterturer.

Ska man mest skida på platt mark bör stavarna nå upp ca till armhålorna för att fungera bäst tillsammans med skidor.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...