Höga vildmarks/jakt boots för fiske och blöta turer i skogen?

Kolla även upp varumärket Le Chameau

Vet många som använder derasstövlar och är nöjda.

Tror att för den miljö du beskriver att du vistas i så är gummistövlar överlägsna, och det finns många bra vandringsmodeller. Kängor kräver mer omvårdnad och rengöring.
 
Något speciellt märke man ska titta efter i stövel väg?

Två olika vandringstövlar du bör titta på är Nokian Finnjagd resp Tretorn Sarek. Då jag har högt fotvalv och vrist passar Nokian stövlarna mig bäst, vanliga Tretorn Sarek är ganska tighta över vristen och kan vara svåra att få av resp på. Finns en modell som heter Sarek+ som är lite vidare.

Nokian Finnjagd har stålgelänk i sulan och Tretorn trägelänk, båda är gjorda för vandring i olika terräng.

Mina nuvarande stövlar köpte jag i början av 90-talet och är fortfarande hela och täta. Används för fjällvandring, fiske, skogsturer, båtupptagning mm. Jag använder en ventilerande plastinnersula och yttersockor av HH fiberpäls i mina stövlar, fungerar bra för mig även vid användning hela dagar.
 
Dessa gummistövlar använder jag, finns att få tag på i div surplus butiker i Sverige för ett par hundringar nya och det är mycket prisvärda gummistövlar, liknade civila hade säkert gått på runt tusenlappen, närmast ligger väl dessa Nokian Tuura i likhet idag.

Tips: köp riktiga filtinnerskor i ull

Mvh troswe
 

Bilagor

  • wpid-20140929_143235-1.jpg
    wpid-20140929_143235-1.jpg
    63.9 KB · Visningar: 635
Om man väljer stövlar så finns det ju allt från 200kr-1500kr

Tretorn har sina tornevik neo för 1500kr, är det värt det? Vad rekommenderar ni för stövlar samt pris?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.