Snöläge i Jämtlandsfjällen...

Såg nu att man anger totala snödjup i Åre till 120 cm vilket säkert stämmer nere i skogen, tidigare inlägg antydde att det skulle ha dumpat 120 cm vilket jag var skeptisk till utifrån det vi såg... Dump för mig sker vi ett och samma tillfälle.
 
Såg nu att man anger totala snödjup i Åre till 120 cm vilket säkert stämmer nere i skogen, tidigare inlägg antydde att det skulle ha dumpat 120 cm vilket jag var skeptisk till utifrån det vi såg... Dump för mig sker vi ett och samma tillfälle.

Några 120cm kom det inte tror jag. Men det kom mycket med Åre-mått mätt, kanske närmare en meter, totalt i stormcykeln.
Och av bra kvalitet om man var på rätt ställe.... Jag har inte åkt i sån snö som förra söndagen många dagar i Skandinavien.
Tyvärr blev det också ännu farligare än det redan var, den här helgen med tragisk utgång.

Den här helgen var Sylarna rätt ställe att vara. Puder, sol, vindstilla och totalt kanske 15 personer som var där för att åka. Övriga gick på turskidor.
 
Senare in på säsongen?

Någon av er som vet hur det ser ut senare in på säsongen i Juni-Juli runt storulvån o sylarna eller ni är bara vinterturare allihopa? :)
 
Västra Bunnerstöten

Tack för rapporten Pär (var det er snöbivack vi snubblade på?)!

Vi anlände Tjallingen i tisdags och tältade i området två nätter. Under tiden fick vi sammanlagt ca 5 cm nysnö. Jag var dessvärre genomförkyld och fick hålla mig vi lägret men min vän dristade sig till en solotur upp till västra toppen och kunde rapportera om tipp-topp-förhållanden ner längs väst-sydvästsidan.

Jag kan rapportera att man inte blir mindre förkyld av att tälta i -25 så nu är det rast/vila på Storulvån som gäller de närmsta dagarna.

/Fredrik
 
Hur ser det ut runt Storulvån nu? Har det blåst mycket under veckan? Funderar på en sväng dit i morgon, men det vore fint med en liten rapport först. Köra 2 timmar enkel väg för att hitta kartong är ingen höjdare...
 
Storulvån

Det har varit i stort sett vindstilla och jättekallt sedan i tisdags. Jag är som sagt tvärförkyld och sitter på fjällstationen och surar men min kompis är ute på fjället nu. Kan återkomma under kvällen.
 
Det har varit i stort sett vindstilla och jättekallt sedan i tisdags. Jag är som sagt tvärförkyld och sitter på fjällstationen och surar men min kompis är ute på fjället nu. Kan återkomma under kvällen.

Låter lovande, tack!
Låter ju som ett riktigt straff att vara fast på stationen...
 
Läget vid Storulvån

Sådär, nu har min vän kommit tillbaka från fjället och har följande att rapportera: Väldigt varierande före med is och vindpackad snö på exponerade partier samt bra lössnö på läsidorna. Ganska uppkört från Getryggen ner mot fjällstationen. Vädret ser ju ut att bli strålande och fjällstationen är smällfull med folk så man lär inte vara ensam i snön imorgon.

/Fredrik
 
Tack för rapporten Pär (var det er snöbivack vi snubblade på?)!

Nej, vi bodde i tält strax under trädgränsen ovanför Tjallingen, vek av från leden och uppåt mitt för bron.

Dock kunde nog bivack varit ett bra alternativ med tanke på att det var runt -25 ,


mvh zacke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Snöläge i Abisko/Riksgränsen i juni Skidalpinism 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...