off-pist program i Alperna/Chamonix utan boende inkluderat

Hej,

Jag hade gärna velat åka ner en vecka till alperna och gått off-pist program en vecka liknande UCPA:s men där boende, mat och resa inte är inkluderat utan att man kan välja det på egenhand. Någon som har något tips?
Undrar även vilka researrangörer som gör liknande UCPA-resor fast i nordiska fjällen. Vet att friluftsfrämjandet arrangerade till Lyngen i fjol men inte sett att de ska göra det i år.

Tack på förhand!/Therese
 
Hej,

Många "bergsresebyråer" som exempelvis Jagged Globe har olika typer av off-pist-program. Googla bara på detta så får du massor med träffar. Du kan också kolla med lokala bergs-guide-kontor i exempelvis chamonix, eller vart du nu vill åka.

I sverige så anordnade STF i alla fall tidigare lite olika topptursprogram. Borde gå att hitta på deras hemsida.
 
men varför ska du inte åka med UCPA? Du hittar knappast boende med mat under 50 euro, till detta liftkort o guide... Du söker en researrangör som enbart håller med guide/instruktör..?
 
Hej!, Therese
Active-ski och freeride är två offpist-arrangörer som har pistvisningar i kittelfjäll och riksgränsen vad jag vet.
Jag är ochså sugen att åka med ucpa, men försöker hitta genvägar till en billigare resekostnad än vad dem har.
Jag söker även resesällskap, hittar du något alternativt sätt så hör av dig till mig, eller så kan man rent av slå följe och njuta av skidåkning.
Jag åker med ett gäng till Österrike den 12-20 april. Men kommer gärna iväg en sväng innan, omkring slutet av januari början på februari.

Mvh/jacob
 
När jag åker billigt till alperna, och då menar jag billigt, brukar det landa på 6000:- för en vecka med resa, boende, liftkort och mat. Då ordnar vi allt själva. Om man lyxar lite med maten och kanske tar flyg en bekväm tid åker det upp till 7000:- Jag guidar mig själv och har all utrustning, hudar, yxa, rep osv, så inget hyrs. Guidebok brukar jag låna, eller så åker jag med folk som hittar.

Kan du hyra en guide en vecka för mellanskillnaden på 6000 kr och vad UCPA tar så sparar du pengar, men du får laga maten själv och lägga en del tid på att hitta boende osv.

Ska du gå topptur billigt är det bättre att åka till Norge i egen regi, dvs utan guide. Och utan liftkort, Romsdalen eller Sunnmöre. Campinghytta i Örsta kostar 100 kr/natt och är skapligt sunkigt.
 
Hej,

Jag hade gärna velat åka ner en vecka till alperna och gått off-pist program en vecka liknande UCPA:s men där boende, mat och resa inte är inkluderat utan att man kan välja det på egenhand. Någon som har något tips?
Undrar även vilka researrangörer som gör liknande UCPA-resor fast i nordiska fjällen. Vet att friluftsfrämjandet arrangerade till Lyngen i fjol men inte sett att de ska göra det i år.

Tack på förhand!/Therese

Svenska UCPA drar av 1000 kr på priset om du ordnar resan själv men mat och boende kan du inte slippa betala för men du väljer ju själv om du vill nyttja det - men cirka 7000 för 5 dagars guidning - det får du själv avgöra om det är värt det eller inte - bara det finner jag prisvärt.... Sen får man på köpet likvärdiga åkkamratet, mat och boende

Mitt val är enkelt, UCPA Argentiere (nyrenonverat) v 406.

/Patrik, för vilken gång i ordningen minns jag inte
 
Freeride med Slopetrotter?

Hej
Vet att det minst sagt var ett tag sedan denna tråden var aktiv, men jag har lite frågor om off-pist resor
Är sugen på att dra iväg på min första nu nästa säsong, men jag tänkte åka med slopetrotter. De har ju en free-ride resa nu med hela paketet, är det något ni vet något om?
Eller finns det något som är bättre/mer prisvärt?

http://www.slopetrotter.se/aventyr/freeride
 
Har hört både ris och ros om deras resor.
Bortsett från vädret som inte går att påverka så handlade det negativa främst om oengagerad guide och tråkiga val av linjer samt en grupp där åkarna låg på olika nivåer vilket gjorde att det inte blev något flyt i åken.

De som varit positiva har pratat om raka motsatserna så det handlar nog mycket om dynamiken i gruppen.

Är du nybörjare på off-pist så kan ett alternativ vara att öva i Sverige först innan du tar dig ann Alperna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kimnymoen Off-pist i Ischgl Skidalpinism 0
Staffan Andersson I am pist off! Skidalpinism 15
simpe Tar AT-utrustning stryk av att köras ofta i pist? Skidalpinism 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...