salongsgevär

Idag utan att kolla upp det närmare är det också ofta benämningen på äldre gevär som ofta bara kan laddas med ett skott....och dessa ges det oftast av någon outgrundlig anledning inte jaktlicens på.

Tror att det också kan vara nån nedre viktgräns som spökar.

Men kalibern man oftast pratar om idag är 5,6x15R....men det fanns ju tidigare 9 mm också och ibland slätborrade så man kunde skjuta hagel också...

Salongsgevären var ekorr och spelfågeljägarens bäste vän då de inte förstörde skinnen eller smällde så högt.

.22 long rifle som kalibern också heter är en ypperlig kaliber att börja med som junior på grund av ringa rekyl och billig ammunution...
 
Det finns ju fortfarande 6mm (5,7mm R) spets och rundkuleskott med enbart tändhatt, nästan ljudlösa inomhus.
Roligast är ett med magasin. Fortfaranade lätt och billigt i drift.
 
Ang enskotts salongsgevär och jaktlicens

Idag utan att kolla upp det närmare är det också ofta benämningen på äldre gevär som ofta bara kan laddas med ett skott....och dessa ges det oftast av någon outgrundlig anledning inte jaktlicens på.

Tror att det också kan vara nån nedre viktgräns som spökar.

Jag har ett enskotts .22 long som jag ärvt efter min morfar.
När jag tog över bössan så fick jag endast sk "prydnadslicens", dvs ingen jaktlicens. Det står t o m i licensen att "skott får ej avlossas med vapnet".
Motiveringen som jag fick av polisen den gången var att det tar för lång tid att ladda om ifall man måste få iväg ett andraskott om man skulle råka skadeskjuta.

P.S.
Enskottsvapen, vad jag vet, får man bara jaktlicens på om det ska användas för avlivning av fällfångat vilt, dvs när viltet inte har någon chans att dra iväg om man skulle råka skadeskjuta.
D.S.
 
Senast ändrad:
Finns åtskilliga vapen i andra kalibrar med endast möjlighet till ett skott...tror faktiskt det ska ligga en lagvurpa som namnet är skyldig till.

De var ju förbjudna förut och tex min far dom köpte skott från finland...
 
Lagen kan jag inte där, men är det inte så enkelt att det är enskottsvapen* man inte få jaga med?
(av ovan redovisade skäl)

Ett salongsgevär är väl ett 22LR. Med möjlighet att ladda bara ett skott i taget.
(Eller kan det även vara 22 kort, enskotts?)

Apropå ammunition för "salongsbruk" så fanns det ju "kammarammunition" för löspipan (utan plugg) till kpisten M45. Men detta är ju inte ett salongsgevär förstås.

Alla 22LR är väl inte heller salongsgevär då kanske, man brukar ju av nån anledning kalla 22LR med mag, för "grisbössa" t ex.


(*Kommer inte ihåg, men det finns nån rätt specifik regel om vad man får skjuta gris med, utöver kl 1-studsare: Slug men med en pipa och så är det ett min eller max antal skott som får gå att ladda med...?)
 
Det är vikten de stuper på...

... sade vapenhandläggaren. Enligt naturvårdsverket, som sätter upp reglerna med vad man får panga vilt med, så måste en bössa väga minst 2,6 kg. Det gör inte de gamla salongerna. Bara att skrota. Köp ny och bättre.
 
I stället för att spekulera kan man läsa om vad som gäller på följande länk:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

I 9 § står följande:
" Med kulgevär avses i dessa föreskrifter räfflade tvåhandsvapen som är
avsedda att läggas an mot axeln, är konstruerade för kulpatroner och vars piplängd
är minst 45 cm."

Det står ingenting om viktbegränsningar så sannolikt är det piplängden som salongsgevär faller på.

I 10 § står följande:
"Flerpipiga kulgevär (oavsett system) samt enkelpipiga kulgevär med
manuell repeter- (även pumprepeterande) och enskottsmekanism får användas
vid jakt."

Så att det är enskottsmekanismen det faller på stämmer inte heller.
 
Det finns ju 22LR-gevär med magasin, och dessa är ju inte heller mycket att jaga med. Men det är ju ett klass 4-vapen om jag inte helt missminner mig, och då är frågan om det skiljer sig mellan de gevär som har magasin eller inte - alltså får man jaktlicens för klass 4 på ett salongsgevär (utan mag), eller kan man bara få det på ett som har magasin?

Jag tror min far har jaktlicens på sin enskotts 22:a, och möjligen var väl problemet att på den tiden det geväret användes så var det populärt för ripa/tjäder, inte för råttor.

Pipan är säkert längre än 45 cm.

Kulvikten är väl på sätt och vis det som gör 22LR till klass 4, för hastigheten är det ju inget fel på. (Med tyngre kula skulle det å andra sidan gå långsammare så det kanske är mängden krut som är "problemet". Små fina hål blir det i alla fall.

Det som också är speciellt med 22LR är att det är kanttändning, vilket möjligen gör ammunitionen mer användbar i primitiva (hemgjorda) vapen. Det var ju licenskrav på ammunitionen under en period, vilket var ganska udda, och det kanske hade mer med det att göra - eller så var det bara för att vapnet är ett känt tjuvjägarvapen?
 
Vanliga .22or har inte krut nog för en normallång pipa så sista delen av räfflorna bromsar faktiskt kulan. Därför finns det HW ammunition.

5,7mm var från början en svartkrutspatron. H:et i botten på Winchesters ammunition är till åminne av Henry han som först konstruerade bygelrepetergeväret.

W var fabrikör och skjortfabrikant innan han oxså slog sig på vapenfabrikation.

Problemet med räffelbromsen kan en uppbrotchning av mynningssidan i geväret lätt lösa. Det är lagligt men att sätta bågfilen i pipan är olagligt.

22or var notoriska tjuvjägarbössor, dessutom mycket tysta med ljudämpare på. Salongsgevären kunde lätt delas och hängas i snöre runt halsen under rocken osynligt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...