Vad är det för kite??

Har fått låna en kite utan tillbehör av en kompis. Den är köpt på stadium och är ca 2,85m bred och 1-0,5 m på andra hållet. grovt räknat gissar jag att den har en area på ca 2,85m2

Men vad är det, och vad kan jag göra med den??
Samt vad ska jag skaffa för tillbehör handtag, linor etc. för att få den att fungera?
 

Bilagor

  • PICT0071.jpg
    PICT0071.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,248
Hej

you got a fix bridle foil kite and what you need is 4 lines 25m and a couple of handles or eventually to adapt him a bar... but this second solution is more expensive and for such a small trainer kite it's not worth it. you can found what you need in the same store Stadium...

with this kite you can learn how to fly a kite and maybe have some traction on the ice with skates.

but if you wish to seriously enter in the snowkite world... you should have much bigger depower foil kites.

for ex. http://hqkitesverige.altervista.org/Apex_3.html the 7.5m if you want only 1 kite
or 10m and 5m for a bigger wind range.

flysafe
hejdå
 
Låter jättebra, en lära sig flyga kite modell, som man även kanske kan ha lite skoj med ändå :)
Vart kan man leta begagnade prylar lättast på nätet då ??? tacksam för tips

Förresten, kan man knyta in en riktig bom till denna modell?? hur många linor ska man använda och vart ska de kopplas??
Skärmen har ju 4 linor nu, 1 par på varje sida. en främre och en bakre.
Tycker det ser ut som bommarna har 3 linor???
 
Förresten, kan man knyta in en riktig bom till denna modell?? hur många linor ska man använda och vart ska de kopplas?? Skärmen har ju 4 linor nu, 1 par på varje sida. en främre och en bakre. Tycker det ser ut som bommarna har 3 linor???
Du kan inte använda en "riktig" bom med depower-funktion till denna kite, men det behövs inte. Jag tycker du ska skaffa handtag eftersom det är en fixed kite som är designad för handtag. Så här ser det ut när en kompis till mig kör med handtag och fixed kite:

110-1047_IMG.jpg


Man kan visserligen använda en viss typ av bom till din kite, men det är inte riktig depower. Men du behöver som sagt inte bom för att flyga kiten. Skaffa handtag. Det är bra med handtag för att lära sig hur en kite fungerar. Det har du nytta av även om du köper en kite med bom senare.

Förutom handtag behöver du fyra linor. Det kan även vara bra med kite killers. Så här kopplar man in handtag och kite killer:

HandleConfigStopper.jpg


Här är några exempel på hur man inte ska göra:

HandleConfigNoStopper.jpg


HandleConfigNoStopperBad.jpg


Mer info finns här. Så småningom kan du koppla in dig i sele (som min kompis i bilden ovan) och då behöver du en karbin med utlösningsfunktion, handtag med "rep" emellan (skaffa sådana handtag redan från början), och helst även kite killers. Men börja med att köra utan sele för att lära dig. När du är redo för det så ställ gärna fler frågor här för att få tips om säkerhet mm.

Vart kan man leta begagnade prylar lättast på nätet då ??? tacksam för tips
Det är nog inte så lätt att hitta begagnade reservdelar om det är det du menar (det är enklare att hitta begagnade kompletta kites på nätet). För att få tag på alla reservdelar du behöver så har du kontaktinfo i länkarna i mitt tidigare inlägg.
 
Vad jag menade är att innan du kopplar in dig i sele bör du veta en del om säkerhet. Men nu ser jag att du har är en rätt liten kite så det är ganska meningslöst med sele (om det inte blåser som sjutton). Och kite killers är inte heller ett måste till en liten träningskite.
 
Testad

Nu har jag äntligen testat den med ett par hemma gjorda handtag. Flyger fint och lite drag ändå, grabben styrde snowracern och jag satt bakpå och vi åkte runt 1 km på snön över gärdet :))

Men ska det gå att kryssa sig tbx med en kite ?? eller kommer man bara bortåt ??
men vi hade väldigt skoj iallafall.
 
Det går fint att kryssa. Det går lättare att kryssa om kiten är inkopplad i en sele; man lutar kroppen ungefär som när en seglare "burkar", samt kantar skidorna/brädan ordentligt. För att koppla in sig i sele med en 4-linors fixed kite behöver man handtag med rep emellan samt ett losskopplingssystem så att man snabbt kan göra sig av med kiten i nödsituationer.
 
Köpte denna på tradera, kan den funka att koppla den till?? den har 5 st linor. hur ska de olika kopplas då?, kan jag strunta i nån lina då eller hur gör man? har även en klättersele jag kan koppla det till.
 

Bilagor

  • PICT0001.jpg
    PICT0001.jpg
    54.7 KB · Visningar: 1,317
bra bom dålig kite:)

Hej , Du har köpt en ozone 5 linors bom som tillhör deras vattenkites mellan 2007-2008. de bytte till 4 linors efter det. en av de enligt mig bästa vattenkites de gjort, jag har fortfatande kvar ozone sport 11 som jag kör med på vatten.
Du har alltså en full prestanda bom för en grymmekite och sen ett litet "trainer" kjoltyg på 2,5 kvadrat, Går säkert att modifiera och använda men du kan ju inte använda bommens braiga funktion med depowersystemet på den kiten. och 5 linan kan du ju ta bort.
Men ska du ablsout köra med denna kombo så ska 1 och 5 gå i ytterkant/bak kant. och 2 och 4 i framkant. Så om du drar bommen mot dig så drar du i bakkant på kiten.
lycka till och när du väl fått flyga en kite som är som den ska så kommer DU lägga ut det däringa pysslet på tradera :)
SJ
 
Liten kite + mycket vind = ojsan

Vad jag menade är att innan du kopplar in dig i sele bör du veta en del om säkerhet. Men nu ser jag att du har är en rätt liten kite så det är ganska meningslöst med sele (om det inte blåser som sjutton). Och kite killers är inte heller ett måste till en liten träningskite.

Hehe, jag bröt nyckelbenet med en 3m2 kite, så ta det lugnt i början bara.
Om det blåser som skjutton så vanta tills det är lite mindre vind, och det finns lite tid att lära sig.

Jag har köpt ganska mycket kite beg på forumet på flexifoil.com men tror det är flyttat till en annan site nu.
 
Men ska du ablsout köra med denna kombo så ska 1 och 5 gå i ytterkant/bak kant. och 2 och 4 i framkant. Så om du drar bommen mot dig så drar du i bakkant på kiten.
Detta kanske kan funka, men kiten beter sig nog ganska konstigt jämfört med om du kör med handtag. Problemet med denna inkoppling är att man styr med bak-kant-linorna. Att styra med bak-kant-linorna är OK med en depower kite, men inte med en 4-linors fixed kite. Till skillnad från en depower kite styrs en 4-linors fixed kite mycket med frontlinorna.

Normalt brukar en fixed kite kopplas in tvärt om på en bom, dvs man kopplar kitens frontlinorna till bommens ändar. Så funkar t.ex. enkla 2-linors fixed kites som styrs med bom. En 4-linors fixed kite är inte tänkt att kopplas till en vanlig bom.

Ozone har en annan bom ("Turbo bar") som är tänkt att användas för 4-linors fixed kite. Med den bommen används både frontlinorna och bak-kant-linorna vid styrningen av kiten, precis som det är tänkt med en 4-linors fixed kite.

Jag tycker du ska köra med handtag, det är inte så svårt efter lite övning.

Här är en video med en som testar både depower bom och turbo bar med en 4-linors fixed kite.

Hehe, jag bröt nyckelbenet med en 3m2 kite, så ta det lugnt i början bara. Om det blåser som skjutton så vanta tills det är lite mindre vind, och det finns lite tid att lära sig.
Bra kommentar!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...