Hur behandlas jakthundar

Har ingen erfarenhet av lättpackning eller av att läsa de trådarna, kan därför inte göra jämförelsen.
Men det verkar som att vissa saker ska man inte vara på detta forum, lättpackare och jägare. :)
Eh, precis, den där lättpackarvågen som tagit hela ute-Sverige med storm och som skapat motrörelsen med kåta-släpande livsnjutare, måste verkligen utgöras av en liten, marginaliserad, förtryckt minoritet utan egentlig talan. Precis som jägare alltså.
 
Har ingen erfarenhet av lättpackning eller av att läsa de trådarna, kan därför inte göra jämförelsen.
Men det verkar som att vissa saker ska man inte vara på detta forum, lättpackare och jägare. :)

Jo,man får vara lättpackare om man är en omvänd tungpackare.Har man gjort relativt lätta val från början blir man utstött,motarbetad och ska helst börja om från den rätta början.


peter
 
Det finns två grupper på forumet som reflexmässigt alltid går i aggressiv försvarsställnng. Lättpackare och jägare. >Place-holder för en miljard smileysar<
Öööh, vad handlade tråden om?
 
Öööh, vad handlade tråden om?

Ett tragiskt exempel på en jägare som (just vid det tillfället) inte hade riktigt alla kulor i loppet, så att säga.

Sorgligt men mänskligt.

Hade jag lust att raljera skulle jag dra iväg i ett resonemang om hur man lika gärna kan glömma säkringar och kulfång som en hund... men det känns lite överflödigt.
 
Behandla sina hundar ?, ja, man kan ju konstatera varje år på hundutställningarna,
där s.k. "djurvänner" befinner sig, varenda gång det är sommar och varmt så är hundar instängda i bilar på parkeringen, nära att dö av värmeslag, eller dör av värmeslag.

Det borde väl vara det ställe det aldrig skulle hända på eller hur?, djurvänner ???

Många människor har djur som dom använder för ett syfte, hävda sig, utställning, vaktjobb, etc.,
de verkar skita fullständigt i djuren, om dom tar skada, då tjuter dom och vill ha ut pengar på försäkringen.

Tänk på att många som har hundar automatiskt inte är "djurvänner", utan ser dom som ett verktyg
när dom utövar sin syssla.

Att enbart ge sig på jägare är helt fel, dom är vare sig bättre eller sämre än andra på att se efter sin hund, så att den inte far illa.

Klager, tänk om du kunde klaga på allas våran hantering av hundar istället...
 
Det har nog ingen större betydelse att det var jägare som gjorde det eller ej. Det är nog ingen som tycker det är bra att binda sina hundar vid bilen och sedan köra iväg. Jag är inte jägare och har svårt att se något nöje med att drar sina hundar efter bilen och samma sak gäller säkert för Sveriges jägare. Utan att vara insatt i vad som hände så tror jag att det var en olycka.

För all del så finns det sjuka människor som skulle tycka det var coolt att göra en sådan sak men det har inget med att göra att de är jägare eller ej.

/Stellan
 
Nä, exakt som stellan skriver så spelar det ingen roll om den som binder hunden efter bilen är jägare eller inte. Och beteendet finns bland både jägare och ickejägare, bevisligen. Om det är vanligare i ena lägret vet vi inte, där saknas data.

Dock har jag hört bekanta (en av dem jaktutbildad) som klagat på att just de som har jakthundar i större utsträckning skulle binda hundarna efter bilen, eftersom (älg-)jakthundar ofta kräver mer motion (som en gammal/lat ägare inte kan ge dem) än en (stads-)knähund. Själv vet jag inte hur det ser ut, men det låter på ett sätt rimligt. Har själv ibland svårt att stimulera min hund som inte används till jakt.
 
Hur behandlas sällskapshundar

Man kan fråga sig hur sällskapshundarna behandlas när småbarnsmammor tydligen utnyttjar sina hundar sexuellt och använder dem som offer vid porrfilmsinspelningar. Polisanmälan verkar ha skett, men det är fullt lagligt i Sverige!

http://www.expressen.tv/nyheter/Inrikes/1.1367970/hon-ovar-sin-hund-till-porrfilm

Varken jägare eller småbarnsmammor borde få äga hundar, eller hur Klager?
Det är väl grupperna som är problemet, inte beteendet.
 
Nä, exakt som stellan skriver så spelar det ingen roll om den som binder hunden efter bilen är jägare eller inte. Och beteendet finns bland både jägare och ickejägare, bevisligen. Om det är vanligare i ena lägret vet vi inte, där saknas data.

Dock har jag hört bekanta (en av dem jaktutbildad) som klagat på att just de som har jakthundar i större utsträckning skulle binda hundarna efter bilen, eftersom (älg-)jakthundar ofta kräver mer motion (som en gammal/lat ägare inte kan ge dem) än en (stads-)knähund. Själv vet jag inte hur det ser ut, men det låter på ett sätt rimligt. Har själv ibland svårt att stimulera min hund som inte används till jakt.



Menar du "binda hunden efter bilen för att köra iväg och motionera den"???
 
Det förekommer säkert att någon enstaka bekväm och kanske överviktig jägare tränar hunden med bilen. Jag har sett en gammal harjägare som höll hunden i koppel genom sidorutan och körde skogsbilvägarna hemma. Nu är både hunden och gubben döda. Ingen dog i olycka med bil. Men, hänga upp honom på dragkroken tror jag bara inte kan förekomma som träning. Det måste vara ett missförstånd ! Däremot vet jag att hundar av misstag har nlivit glömda och släpade bakom bilar. Då har det oftast varit jakthundar som kommit bort och blivit fasttagna av någon annan i jaktlaget eller någon utomstående. Har vovven rullat sig i en tomma så har han blivit satt i dragkroken medan gubben lastat i bilen och sedan tyvär blivit bortglömd. Tror inte, och i så fall mycket sällan att det är hundägaren själv som släpat sin egen hund efter bilen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
KLAGER Skyddsväst för jakthundar Jakt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...