Eldningsförbud införs i Norrbottens län

Kiruna kommun var tydligare angående campingkök, där den här texten fanns redan igår:

"Enligt räddningstjänsten i Kiruna går det fortfarande att värma upp mat i någon typ av friluftskök uppe i fjällvärlden under förutsättning att man iakttar stor försiktighet. Tänk på att endast elda på platser utformade så att elden inta kan sprida sig. Alla typer av eldhärdar bör vara placerade på ett eldsäkert underlag (hällar, sandmark eller liknande) för att minska risken för antändlighet och spridning."

http://www.kiruna.se/Kommun/Kommun-politik/Nyheter-Kommun-politik/eldningsforbud-rader-i-norrbotten/
 
T-ordet (som i toapapper)

Ingen i alla dessa trådar om brandrisk har nämnt ordet toapapper.

Vi som är, eller i betydligt högre utsträckning borde vara, ordentliga och bränna upp toapappret efter uträttat ärende får nog tänka om och acceptera nedgrävning eller under-en-sten-lösningen.

Det är förmodligen betydligt större risk med en tändarlåga intill toapappret än med ett välplacerat gaskök.

(Obs: därmed förringar jag på intet sätt behovet av största varsamhet vid köksanvändning och respekt för brandfaran.)
 
Istället för att elda toapapper kan det med fördel återföras till kretsloppet. ordentligt nergrävt med en liten trädgårdsspade.

Eldas papper finns det risk för att gnistor förs vidare med vinden.
 
Ingen i alla dessa trådar om brandrisk har nämnt ordet toapapper.

Vi som är, eller i betydligt högre utsträckning borde vara, ordentliga och bränna upp toapappret efter uträttat ärende får nog tänka om och acceptera nedgrävning eller under-en-sten-lösningen.

Det är förmodligen betydligt större risk med en tändarlåga intill toapappret än med ett välplacerat gaskök.

(Obs: därmed förringar jag på intet sätt behovet av största varsamhet vid köksanvändning och respekt för brandfaran.)

Man får väl ta med sig en skräppåse och ta med t-pappret ut ur fjällvärlden till närmsta soptunna. Äckligt säger säkert någon, är ju inte mindre äckligt för andra vandrare att hitta pappersrester under varenda sten längs lederna.
 
Man får väl ta med sig en skräppåse och ta med t-pappret ut ur fjällvärlden till närmsta soptunna. Äckligt säger säkert någon, är ju inte mindre äckligt för andra vandrare att hitta pappersrester under varenda sten längs lederna.

Verkar inte särskilt trevligt att samla sina bajspapper under en veckas fjällvandring eller mer. Det alternativet skulle jag välja bort. Skulle du själv vara beredd att göra det? Jag skulle hellre lägga en stund på att gräva en ordentlig grop och fylla igen.
 
Verkar inte särskilt trevligt att samla sina bajspapper under en veckas fjällvandring eller mer. Det alternativet skulle jag välja bort. Skulle du själv vara beredd att göra det? Jag skulle hellre lägga en stund på att gräva en ordentlig grop och fylla igen.

Ja eller hur! Gräv ner skiten bara!
 
Verkar inte särskilt trevligt att samla sina bajspapper under en veckas fjällvandring eller mer. Det alternativet skulle jag välja bort. Skulle du själv vara beredd att göra det? Jag skulle hellre lägga en stund på att gräva en ordentlig grop och fylla igen.

Instämmer!

/Birger
 
Verkar inte särskilt trevligt att samla sina bajspapper under en veckas fjällvandring eller mer. Det alternativet skulle jag välja bort. Skulle du själv vara beredd att göra det? Jag skulle hellre lägga en stund på att gräva en ordentlig grop och fylla igen.

Jag gör det. Släpa spade verkar onödigt tungt.
 
Man kan göra som i en del andra länder: tvätta sig med vatten istället för att använda toapapper.

Det innebär ju praktiskt att man behöver göra 'det' nära ett vattendrag, vilket jag noga undviker. Långt från led /stig där ingen normalt förväntas passera. Nergrävning är nog enda alternativet för mig om det är för torrt för att kunna elda upp papperet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.