Skotips efterfrågas!

Hej!

I sommar ska jag gå på UCPAs skärmflygskurs i Les Arcs. På deras sida uppmanar de att ta med ett par vandrarskor och eftersom jag inte äger sådana behöver jag köpa ett par.

Vad bör man tänka på när man väljer skor? Jag har förstått att skorna behöver vara höga för att skydda vristen, men hur höga behöver de vara?

Hade det fungerat med dessa t.ex.:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=GARMONTTUNDRAGTXM

eller dessa:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=KAYLANDZEPHYR

Har ni tips på andra märken/modeller, snälla dela med er! :)
 
Senast ändrad:
Hur man defenierar vandringsskor varierar mycket från person till person och kan vara allt från trailrunningskor till skyhöga läderkängor..

Fundera på hur mycket du kommer behöva bära, blir det tungt hjälper ett par rejäla skor mycket, bär jag lätt tycker jag kängor blir ganska mycket begränsning om man exempelvis vill springa eller jogga. Hur höga dom behöver vara påverkar inte bara hur mycket stöd dom ger, utan även hur djupt du kan vada innan du börjar fundera mer på det..

Sen är det nog bara att.. Testa testa testa testa testa testa och testa lite till! :)
Köper man ett par kängor som inte är allt för extrema så får man ett par bra vinterskor på köpet :)
 
Jag skulle fundera på vad för andra aktiviteter som jag skulle använda skorna till.

När jag gick på en kurs här i Sverige för snart tio år sedan så var det enda kravet att de skulle ge stöd för vristen.

Det finns en hel uppsjö av skor som passar för detta. Utan att ha någon kännedom om de som du länkar till så tror jag att båda skulle fungera utmärkt.

Därför återkommer jag till det jag började med, finns det några andra aktiviteter tror du att du vill använda kängorna/skorna till? Själv tror jag att de användningsområderna är viktigare att styra efter.
Jag använda de kängorna som jag har haft vid fjällvandring. En kompis använde kängorna som han har haft vintertid i stan.

Tror du att du endast kommer använda de för skärmflygning så vet jag inte riktigt vad man bör kolla efter tyvärr.
 
Vinterkängor

Jag skulle fundera på vad för andra aktiviteter som jag skulle använda skorna till.

När jag gick på en kurs här i Sverige för snart tio år sedan så var det enda kravet att de skulle ge stöd för vristen.

Det finns en hel uppsjö av skor som passar för detta. Utan att ha någon kännedom om de som du länkar till så tror jag att båda skulle fungera utmärkt.

Därför återkommer jag till det jag började med, finns det några andra aktiviteter tror du att du vill använda kängorna/skorna till? Själv tror jag att de användningsområderna är viktigare att styra efter.
Jag använda de kängorna som jag har haft vid fjällvandring. En kompis använde kängorna som han har haft vintertid i stan.

Tror du att du endast kommer använda de för skärmflygning så vet jag inte riktigt vad man bör kolla efter tyvärr.

Jag har ett par vinterkängor som jag faktiskt har funderat på om jag kunde använda, men jag undrar om det inte skulle bli olidligt varmt... ?

Jag vet tyvärr inte vad jag skulle använda kängorna till mer än det här eftersom jag inte har varit ute och vandrat/fjällvandrat el. dy. än. Detta innebär dock inte att jag inte skulle vilja göra det senare.
 
Hur man defenierar vandringsskor varierar mycket från person till person och kan vara allt från trailrunningskor till skyhöga läderkängor..

Fundera på hur mycket du kommer behöva bära, blir det tungt hjälper ett par rejäla skor mycket, bär jag lätt tycker jag kängor blir ganska mycket begränsning om man exempelvis vill springa eller jogga. Hur höga dom behöver vara påverkar inte bara hur mycket stöd dom ger, utan även hur djupt du kan vada innan du börjar fundera mer på det..

Ja... I det här fallet kommer vi väl bara att bära utrustningen och kanske någon varm tröja misstänker jag, men jag vet inte exakt. Sen vet jag inte hur mycket vi kommer att springa i dem, men jag räknar med att det inte blir alltför mycket sådant. Samma gäller vadande. Hmm. Det är inte mycket jag vet. :-S ;)

Sen är det nog bara att.. Testa testa testa testa testa testa och testa lite till! :)
Köper man ett par kängor som inte är allt för extrema så får man ett par bra vinterskor på köpet :)

Sant! Jag har tyvärr (?) redan ett par vinterkängor som jag köpte häromåret när det blev en sådan extremt kall och snöig vinter. Har inte använt dem sedan dess. ;)
 
Hej!

Det du kommer bära är 15-20kg (skärm, sele, hjälm, vatten) upp till starten och sen från landningen. Förhoppningsvis åker ni lift eller buss till starten eller ganska nära, så att det inte blir några jättelånga promenader.

Det är nog bra om kängorna går en bit över fotknölarna just för att stödja vristerna och sen en bra sula, typ vibram. Dels är det bra att ha om ni skall kånka upp skärmsäcken i mer eller mindre oländig terräng till starten, sen funkar kängorna som stötdämpare och stöd om du skulle råka landa lite hårt, vilket man lätt gör i början innan man får in timingen eller om man skulle råka snubbla under start eller landning.
 
Haglöfs?

Det är nog bra om kängorna går en bit över fotknölarna just för att stödja vristerna och sen en bra sula, typ vibram. Dels är det bra att ha om ni skall kånka upp skärmsäcken i mer eller mindre oländig terräng till starten, sen funkar kängorna som stötdämpare och stöd om du skulle råka landa lite hårt, vilket man lätt gör i början innan man får in timingen eller om man skulle råka snubbla under start eller landning.

Tack för alla tips! Nu funderar jag på ett par sådana:

http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/skor/hiking/dam/haglofs_crag_hi_q_gt_sv-se.aspx

Som var ett av de två paren som killen i butiken sade att "om en skärmflygare hade kommit in skulle det vara ett par sådana de hade velat ha"... För att de är lätta tror jag. Det här var andra paret jag provade:

http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/skor/hiking/dam/haglofs_vertigo_hi_q_gt_sv-se.aspx

Jag provade båda paren men mitt intryck var att vristen var helt "fri" att göra vilka rörelser den ville (fram och bak vill säga), så frågan är om den går tillräckligt högt upp eller om jag bör försöka hitta ännu högre kängor?

Har du någon åsikt om det?
 
Hej igen!

Jag tycker de där ser lite låga ut, men det är precis som du skriver, en åsikt. Jag vet folk som flyger med liknande kängor utan att ha haft några problem (fransmännen flyger gärna med flipflop eller tennisdojor :)) Själv är jag en fegis och vill ha precis så mycket skydd som jag kan få så jag kör med dyra skärmflygkängor i tysk färgsättning. Jag har haft en väldigt misslyckad start som jag avslutade med kullerbytta framåt från hög fart varefter jag lyckades sätta mig på ena foten, och jag inbillar mig att kängan räddade mig från benbrott och tog upp en del krafter som annars hade gått på vristen.

Om du kikar på http://www.skysport.se/default09b.asp?current=4 så ser du några exempel på kängor som är gjorda för skärmflyg, jag menar inte att du skall slanta upp för ett par såna på en gång men du får en uppfattning om hur höga de är och sulorna osv.


*edit* Det gick visst inte att länka direkt till undersidan, klicka på Skor i vänstermenyn */edit*
 
Om du kikar på http://www.skysport.se/default09b.asp?current=4 så ser du några exempel på kängor som är gjorda för skärmflyg, jag menar inte att du skall slanta upp för ett par såna på en gång men du får en uppfattning om hur höga de är och sulorna osv.

Jo, jag har kollat och även om jag ville hade jag inte kunnat köpa några för de har inte min storlek, men jag ska definitivt låta mig inspireras! Tack för din input, det är mkt uppskattat! :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...