Crazy Creek

Tjenar! Är det någon som vet något om cc-brädan evolution??? Jag har åkt en del snowboard, men alltid på samma bräda. Nu är jag inne på att byta min gamla bräda (något kort) till en annan nyare. CC´s bräda verkar vara en bräda för mig men man vet ju aldrig... Jag älskar att åka fort och att åka lössnö. Däremot är jag ingen hopp-fantom (farligt:). Är det någon som vet vad deras hemsida har för adress???
 
Tackar

Är det ett bra märke eller är det "kass"? Skall åka till Åre v.10. kan ju iofs vänta tills att jag har varit där med att köpa bräda...
 
Håll dig ifrån CC!

Jag har själv åkt bräda i 10 nu och har under hela tiden ansett Crazy Creek som ett botten-napp. Det är ungefär som Ghostbrädorna som ploppade upp ett tag. Dålig kvalitet men ändå många som köper dom.
Det är en helt ok nybörjarbräda men om du vill åka snabbt och mycket puder ska du satsa på en bräda som pallar för det också...har själv en atlantis på 161 som duger fin fint i puder, har tidigare kört på burton vilket nog är det bästa valet. Dom har ett stort utbud av brädor och kvalitet rakt igenom...men sedan kommer ju prislappen på det också. Men jag tycker inte du ska skaffa dig en så kallad "intersport" eller "stadium"-bräda...
Kör hårt!
 
Håll dig ifrån rekommendationer från folk som inte provat brädan

Det stämmer som någon sade att Crazy Creek är Intersports egna märke, men de tillverkas av ett företag i Österrike som tillverkar brädor åt många olika företag (så det är inte några okunniga nissar på Intersports huvudkontor i Stockholm som ritat brädan).

Jag provade en Crazy Creek Maximum 163 i söndags (sprillans hyrbräda i Kungsberget), och den var helt ok. Den gjorde rena skärande svängar och var tillräckligt stabil i rejäl fart. Jag vet dock inte om den är vridstyv nog att behålla greppet på riktigt hårt underlag. Det behövde jag aldrig prova. Jag kan heller inte säga något om egenskaperna i lössnö, men generellt sett räcker det med att en bräda har tillräcklig bärighet, dvs längd (och bredd), för att den skall vara bra i lössnö.

Jag kan heller inte uttala mig om hur kvaliteten är, men det kan säkert det i bräduthyrningen i Kungsberget.

Jag tycker det är lite synd när folk dizzar saker utan att ha testat dem och bara namedroppar de märken som deras idoler kör. Dyrare är inte alltid bättre och deffinitivt inte alltid proportionellt bättre.

De saker som kan vara värda att beakta när du skall köpa brädan är:

-Passar den dig och din åkstil? För att veta det måste du provåka den

-Kommer den hålla? För att få reda på det kan du försöka få tag på någon som faktiskt har erfarenhet av brädan (ägare, återförsäljare, uthyrare)

-Ger den dig rätt image (om du nu tycker att det är viktigt)? För att ta reda på det så är det bara att slå upp en snowboardblaska och se var de "coola" killarna åker på, eller lyssna på inlägg i detta forum, inlägg från personer som dizzar brädor de inte ens provat.

-Är priset ok? Det är ju det som är enklast att utvärdera

/ mvh Nicke
 
Mycket bra sagt.

Tycker det var bra skrivet det du sa. Men vill bara tillägga att när crazy creek kom var det ju inte precis den bästa brädan på marknaden och så var det ett nytt märke. Då blir det lätt så att folk ratar brädan väldigt snabbt.

Nu är det ju så att snowboardutvecklingen går fort och crazy creek har antagligen följt med utvecklingen och blivit en bättre bräda. Kanske inte den bästa men tillräckligt bra för att den ska hålla samma standard som de "coola" märkena.

Jag tycker att man inte ska gå ut och säga att crazy creek är en dålig bräda, för det är den inte. Den va, men den är inte det längre.
 
CC bräda i 4 år

Tja gott folk!
Jag tänkte bara ta tillfället i akt att faktiskt ge CC lite beröm för kvalitet. Jag åkte mina första fyra år på en CCbräda och den höll ihop ganska gott.
Om man ska klaga på något överhuvudtaget som inte handlar om normalt slitage så är det bindningen, de små plaststropparna man spännen bindningen med var faktiskt ruskigt dålig kvalitet på och det blev mer regel än undantag att en gick sönder varenda vecka man använde dem. Jag är ingen kamikazepilot som älskar att hoppa utan kör mer "aggresiv" åkning. Detta kanske bidrog, eller också inte.
Brädan däremot höll ganska bra även om den mot slutet var ganska skamfilad, den hade dock en skumkärna som gjorde att den i högre farter på hårt underlag lät precis som ett reaplan. Det var dock en billig och helt ok första bräda. Mitt tips är således testa den innan du bestämmer dej men överväg andra bindningar. Fast där kanske kvaliten har förbättrats, det var ju ett par år sedan nu.
Lycka till, fast vid det här laget har du väl säkert redan köpt en bräda?
 
Upphöjare "risers"

Tjena

Har åkt bräda i 10 år nu och började väl lite för sent i livet för att bli någon hoppfantom. Om det inte är parken som gäller för dig så rekommenderar jag verkligen att höja upp bindningen lite. Detta gör att du lättare kommer upp på skär och får mer kraft i skäret. Dessutom minskar/eliminerar det risken för tå-och hälsläp, särskilt listigt om man har stora fötter och liten vinkel. Åker nu på en K2 Recon Riser som har inbyggd upphöjning i brädan. Tidigare så har jag gjort egna upphöjare av vita plastskärbrädor som sågats och borrats för att passa under bindningen.

Mycket nöje!
 
Hej

jag har en cc bräda och jag är mycket nöjd med den + så är alla mina andra vänner som åker cc är väldigt nöjda med sin bräda




/sara
 
cc

Tackar för svar. Det var ju ett tag sedan, men det är snart dags för en ny bräda, så ditt svar är välkommet.

MVH,
Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...