Lättåtkomlig kamera vid vandring

Jag hänger kameran på bröstet, med axelremmen över ramsäckens horn. Blir inte enklare.

Fördelarna som jag ser det:
  • Gratis :)
  • Svårslagen tillgänglighet
  • Hänger stadigt vid normal vandring
  • Kamerans vikt sprids ut jämnt på bärsystemet (ej huvudsakligen axlarna)
  • Lätt att skydda kameran vid regn, bara att dra igen jackan över den.
  • Balanserar ryggsäcken, sitter faktiskt bättre än utan kameran :)

Nackdelar jag upplevt:
  • Man behöver hålla i kameran om man ska böja sig ned långt, alternativt spänna om bröstremmen över kameraremmen (fungerar även som stabilisering vid mer strapatsfylld vandring).
  • Fungerar inte lika bra med alla kombinationer av kamerahus och objektiv, framförallt längre objektiv blir bökiga(men inte omöjliga). För min favoritkombination (Canon 5D + 40/2.8) går det dock utmärkt.

Nackdelar jag kan tänka mig:
  • Fungerar inte med vilken ryggsäck somhelst
  • Svettas du mycket blir det kanske lite väl vått innanför regnjackan
 
Rem...

Kameran hänger i sin vanliga rem. Jag lägger den om nacken och sedan trär jag in höger eller vänster arm under remmen, precis som när jag bär kameran utan ryggsäck. Har lång rem såklart och sidan väljer jag efter vindriktningen, så att kameran hänger "i lä". En bit läder sitter fast i remmen och skyddar mot stänk, regnar det ordentligt får kameran krypa ner i sin fuktskyddade påse i ryggsäcken.

...har en kamera som är vädertätad så den tål lite stänk...

//J
 

avslutad210712

Gäst
Kameran hänger i sin vanliga rem. Jag lägger den om nacken och sedan trär jag in höger eller vänster arm under remmen, precis som när jag bär kameran utan ryggsäck. Har lång rem såklart och sidan väljer jag efter vindriktningen, så att kameran hänger "i lä". En bit läder sitter fast i remmen och skyddar mot stänk, regnar det ordentligt får kameran krypa ner i sin fuktskyddade påse i ryggsäcken.

...har en kamera som är vädertätad så den tål lite stänk...

//J

Har också en kamera som tål lite stänk........

Vilket tyvärr inte objektiven gör vilket man också måste tänka på :-(
 
Jag har en variant som jag gjort själv då jag som ni funderat på hur man borde ha det. Ena problemet är regnskydd som gör det ganska osnabbt att få upp kameran. Andra är var och hur. Så här ser min lösning ut. Denna är till för min gamla m43-kamera. I år gjorde jag en liknande till min X-T1a. 'Dekorgummi' från panduro klädd med galonet från en gammal regnrock.
Kjell
 

Bilagor

  • _1090665.jpg
    _1090665.jpg
    142 KB · Visningar: 1,176
Har också en kamera som tål lite stänk........

Vilket tyvärr inte objektiven gör vilket man också måste tänka på :-(

Jo, så är det med de flesta gluggar. Min vanliga är lowtech och utan elektronik så några stänk är ok, men visst har jag funderat på alternativ.

Något hemmasnickrat och snyggt som i inlägget ovanför ligger närmast till. Inspirerande :).
 
Jag gjorde ungefär som T0ker, men min kamera är mindre (micro four thirds), så det räcker med en mindre, gammal kameraväska. Sen har jag gjort en regnskydd av en dry-bag som det syns på bilderna. Normalfallet är att regnskyddet hänger ovanpå väskan, men när det regnar drar jag dry-bag’en ner över väskan. Om jag måste vada, kan jag sluta väskan helt. Jag har gjord två vattentäta genomföringar av rostfria skruvor med silikon, och det hela har nu klarat två sommarvandringar utan problem.
 

Bilagor

  • pics-3.jpg
    pics-3.jpg
    99.4 KB · Visningar: 1,178
  • pics-1.jpg
    pics-1.jpg
    89.6 KB · Visningar: 1,182
  • pics-2.jpg
    pics-2.jpg
    98.2 KB · Visningar: 1,158
  • pics-4.jpg
    pics-4.jpg
    59.6 KB · Visningar: 1,173
Sen har jag gjort en regnskydd av en dry-bag som det syns på bilderna.

Även jag var inne på exakt samma lösning när jag testade olika varianter i våras. Bra hemmasnickeri där! Men visst är det konstigt att någon sådan lösning inte finns på marknaden, vi måste ju vara många som söker efter liknande lösning...?

Själv har jag en väl tilltagen duschmössa inhandlad för 20 kr i en sminkbutik, som passar perfekt att dra över kameraväskan. :)

Den här kan kanske vara intressant, också Peak Design.

Det är deras "shell" som jag tänker på, finns upplagt som projekt på kickstarter just nu. Den tillsammans med capture pro.

Det där var en intressant grej! Någon som vet om något liknande redan finns på marknaden?
 
Det finns gott om olika typer av regnskydd med möjlighet att öppna för sökare och sticka in händer till kameran. De brukar kosta ett par hundralappar. Annars går det hyfsat att slöjda ett eget av ett par fryspåsar och lite eltejp :)
 
Jag har en Lowepro Toploader Zoom 55 AW som är fäst i ryggsäckens bärremmar. Den är vanligtvis halvöppen, vilket skyddar kameran från regn, samtidigt som kameran är mycket lättilgänglig. Jag föll framstupa med denna kombination och klarade mig som resultat utan skador, och kameran var likväl intakt.
En grej som jag funderar på denna är om det kanske kan vara värt att försöka få väskan att ligga lite mer stabilt på bröstet. Det finns ju ett sorts spänne som Lowepro gör reklam för.
 
För systemkamera så kan jag varmt rekomendera "Ortlieb Aqua-Zoom". Inte vacker men väldigt tät, enkel att öppna och toppkvalitet. Man kan vara rejält oaktsam och den klarar både stötar, slitage - och helt tät. Använder den i vått & torrt, varmt & kallt. Lite stel i rejäl kyla men fungerar utan problem även då.

http://www.svima.se/product.html/ortlieb-aqua-zoom?category_id=101

Två karbinhakar i ryggsäck och ett elastiskt snöre runt midjan. Det innebör några extra steg av & på. Det är väl enda nackdelen, men den är svår att undkomma då man bär systemkamera.
 
Till sommarens vandring i Sarek hade jag ursprungligen tänkt att använda en vattentät kameraväska hängandes fram på ryggsäcks-remmarna, dock gick jag och köpte ett objektiv till... så grejerna fick inte plats längre :)

"Fyndade" en Packsafe V5 för typ halva priset, där gick min Fuji X-T1 med ett monterat och ett extra objektiv ned utan problem, + ett gäng extrabatterier, filter och rengöringsprodukter. Fick även ned guide-boken (vandra i sarek) i den vilket var väldigt smidigt.

Väskan kanske inte är tänkt som vandrings-väska i första hand, men den har inbyggt regnskydd att dra över, ordentligt vadderad och en väldigt praktisk öppning. Kommer inte klara ett objektiv till, så när jag utökar får jag tänka om igen, eller lämna ett objektiv hemma.

Använde den som magväska, så den satt på från morgon till kväll i princip. Behövde inte tas av för att få av ryggan.

Fuji X-T1
XF16 1.4
XF35 1.4

wpix.se/sarek om man är intresserad av resultatet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
fedi kamera ryggsäck Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...