Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise

Sen anser vi oss störa djur och natur mindre än den "vanliga" vandraren.

Jo vi har läst reglerna, som inte är skriva för oss. Skrivna för motordrivna flygplan och helikoptrar framförallt. Kanske gäller dom oss rent byråkratiskt men vi valde att gå efter sunt förnuft.

Helt irrelevant vad ni "anser" ang. störningsmomentet eller att ni inte tycker att reglerna är skrivna för er. Förbudet är absolut och gäller er också. Följ dessa eller håll er borta från Sarek.

Mats
 
Vi får nog inse att vi ser olika på saker ibland helt enkelt.
Kanske har jag även burit kniv på allmän plats, kanske tom tältat på samma ställe två nätter i rad. Ber om ursäkt för det isåfall!
 
Har svårt att se er som några fridstörare så länge fjällen inte kryllar av skärmar. En lite vågad delning ändå i ett forum med lagkunniga - och bevismaterialet ni själva publicerat räcker nog till en fällande dom, tyvärr.

Filmen är fantastisk. Saknar bara lite tidsuppgifter - hur länge var ni t ex i luften sista dagen - det var en lång sträcka. Med det lilla jag kan om segelflyg verkar det som förhållandena var perfekta- men är lite nyfiken på tekniken för att vinna höjd - diskussionen om vägval förbi ett berg har väl med det att göra?
 
Otroligt att så flagrant och respektlöst bryta mot reglerna i nationalparken. Ni får gärna vara fjantiga tonårstrotsande idioter inne i stan - ni kan exempelvis cykla mot rött eller reta vakterna vid sthlms slott - men snälla respektera regelvervet för Sarek - Sveriges vackraste skatt.

Reglerna i Sarek finns för att skydda djur och natur från mänsklig åverkan och påverkan (att det ens måste sägas, suck!).

Som flerfaldig vandrare i Sarek hade jag blivit vansinnig om jag hade sett er där.

Och nej, ni kan inte tolka reglerna efter era önskemål. Det råder flygförbud i Sarek. Uttrymmet för tolkning gällande den regeln är lika med noll.

Möjligheten till polisanmälan ökar ju med tanke på att ni poserar med namn och med tydliga bildbevis.
 
Har svårt att se er som några fridstörare så länge fjällen inte kryllar av skärmar. En lite vågad delning ändå i ett forum med lagkunniga - och bevismaterialet ni själva publicerat räcker nog till en fällande dom, tyvärr.

Filmen är fantastisk. Saknar bara lite tidsuppgifter - hur länge var ni t ex i luften sista dagen - det var en lång sträcka. Med det lilla jag kan om segelflyg verkar det som förhållandena var perfekta- men är lite nyfiken på tekniken för att vinna höjd - diskussionen om vägval förbi ett berg har väl med det att göra?

Flyget från Skanatjåkkå till Kebenkaises topp tog nästan fyra timmar. Vi flög ganska långsamt för att hålla ihop. Ännu långsammare från Keb - Nikkaluokta på kanske en timme.

Fjäll i sig är bra "triggers" för termikblåsor. Vi letar efter fjällsidor med så direkt solinstrålning som möjligt. När vi kommer lägre tittar vi mycket hur vindarna rör sig på sjöar och i träd osv. Vi letar efter tecken på var vinden är påväg. Oftast dit det lyfter.

Otroligt att så flagrant och respektlöst bryta mot reglerna i nationalparken. Ni får gärna vara fjantiga tonårstrotsande idioter inne i stan - ni kan exempelvis cykla mot rött eller reta vakterna vid sthlms slott - men snälla respektera regelvervet för Sarek - Sveriges vackraste skatt.

Reglerna i Sarek finns för att skydda djur och natur från mänsklig åverkan och påverkan (att det ens måste sägas, suck!).

Som flerfaldig vandrare i Sarek hade jag blivit vansinnig om jag hade sett er där.

Och nej, ni kan inte tolka reglerna efter era önskemål. Det råder flygförbud i Sarek. Uttrymmet för tolkning gällande den regeln är lika med noll.

Möjligheten till polisanmälan ökar ju med tanke på att ni poserar med namn och med tydliga bildbevis.

Jag förstår nu att detta var känsligare än jag trodde. Hoppas inte någon såg oss och störde sig på oss när vi var där. Dom människor var bara glada och peppande. Vilket såklart inte rättfärdigar det hela.

Att det nu skulle vara mer ok att bryta mot lagar inne i stan kan jag dock inte köpa. Där säger du själv att man bryter mot de lagar man inte tycker är viktiga. Däremot håller jag 100% med om att vi ska bevara den skatten Sarek som vi har.
 
Måste hålla med Knallarn, det är ett flagrant brott mot nationalparksföreskrifterna och vad jag kan se på bilderna befinner ni är största delen av tiden väl inom förbjudet luftrum, dvs under 2000ft (drygt 600m) från omgivande terräng.
 
Uppenbart är det så att vandring är tillåtet medan flygning är förbjudet.

Men om frågan verkligen gäller "mänsklig åverkan och påverkan" är det solklart att vandring, även regelmässigt praktiserad, är en mycket större faktor än motorlös flygning i samma område. Därför har jag som vandrare inte någon rimlig rätt att döma er.

Har svårt att bli upprörd men kan samtidigt rekommendera att hålla er utanför nationalparker då det finns många goda alternativ. Om ni träffar på arga rättskaffens vandrare kan det ju också riskera er egen upplevelse.
 
Wow, ootroligt häftigt !! Och en bra & härlig film, tack ! Alltid såå kul att se nya och annorlunda grejor, vandrade där för längesen, med en skittung rygga och skavsår, det där verkar ju mkt bättre..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T [FILM] Vandring i Oviksfjällen Fjällvandring 2
mkruse Glad Midsommar - film :) Fjällvandring 0
John_T [FILM] Anarisfjällen Fjällvandring 6
John_T Vandring i Dunfjällen och Tronndalen [film] Fjällvandring 11
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
John_T Liten film från Lunndörren Fjällvandring 17
backyardflyer Fjällvandrings film Fjällvandring 3
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
shadowfire Film från Helags 2010 Fjällvandring 2
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
AndyandDog Good place to with hike with dog in Sweden/Norway in October? Fjällvandring 7
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Sarah_Lee Multi-day hike, middle Sweden Fjällvandring 3
Crimper Speed-hike i Idretrakten Fjällvandring 4
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
liquidmonkey Hike i Jotunheimen Fjällvandring 4
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Bradley30 Sarek and Kungsleden Fjällvandring 7
Joan Hiking in Norway and/or Sweden Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.