Chamonix - Courmayeur

Hej där,

Efter att ha längtat väldigt länge nu så har jag bestämt mig för att försöka åka till Chamonix och Courmayeur någon gång i September (första halvan förhoppningsvis) och vandra lite i Mont Blanc.

Tanken är att spendera 5-6 dagar i Chamonix och 4-5 dagar i Courmayeur. (Ca 10 dagar totalt iallafall)

Enligt vad jag har läst mig till så är september fortfarande en ganska bra månad för vandring, det är mindre folk men ändå bra väder (inte riktigt lika varmt som juli/augusti, men ändå kanske 17-22 grader på dagen). Någon med erfarenhet kring detta? :)

Vilket sätt är smidigast att ta sig till Chamonix på? Åka till Geneve och sedan ta en transfer till Chamonix?

Och hur enkelt är det att ta sig från Chamonix till Courmayeur? Går det på någon timme via tunneln och är det enkelt att ta sig, typ med tåg eller finns det transfer för sådant också?

Tack på förhand! :)
 
Flyg till Geneve, sen transfer eller hyrbil. Brukar jag köra på. Om du inte har för mkt packning så kan du ta liften till italienska sidan. Annars går säkert bussar genom tunneln - men det har jag inte helt koll på
 
Ska fungera att åka nya liften ”sky view” från Courmayeur och sen vidare till Aiguille du Midi. Tror dock inte den är i bruk vintertid men kolla upp det. Annars är sky view värt ett besök ändå :)
 
Tack så mycket för svaren! :)

Jamen, det låter ju jättesmidigt ändå, då ska det ju inte vara några problem att ta sig mellan ställena :)

Sky view ska jag absolut åka då, tack för tipset! :D

Det verkar vara närmast att flyga hem från Geneve också, även från Courmayeur. Annars är det Turin. Då kanske det är enklast att åka:

Geneve -> Courmayeur -> Chamonix -> Geneve? :)
 
Jag har för mig att liften från Auguille Du Midi till Hellbronner var sönderblåst tidigare i vintras och tittar man på tidtabellen ser den ut att inte bli tagen i drift igen förrän efter sommaren, eventuellt inte ens då:
https://www.chamonix.com/aiguille-du-midi-timetables-and-rates,180,en.html

På vintern går det gott om minibusstransfers mellan GVA och Cham, jag har betalt omkring 70€ ToR för plats i delad buss (pris beror på hur mycket ombokningsbar/avbokningsbar du föredrar) och skulle tro det går lika bra på sommaren. Man kan också åka tåg men måste då byta minst en gång då jag kollade. Tar dryga timmen med minibuss. Bara att söka och hitta något som passar dina val.

Vet inte hur det är med kollektivtrafik genom tunneln. men snabbt sökt finner jag t ex
https://www.lovecourmayeur.com/en/travel/bus/chamonix-courmayeur

Lycka till!

/Patrik
 
Jag har för mig att liften från Auguille Du Midi till Hellbronner var sönderblåst tidigare i vintras och tittar man på tidtabellen ser den ut att inte bli tagen i drift igen förrän efter sommaren, eventuellt inte ens då:
https://www.chamonix.com/aiguille-du-midi-timetables-and-rates,180,en.html

På vintern går det gott om minibusstransfers mellan GVA och Cham, jag har betalt omkring 70€ ToR för plats i delad buss (pris beror på hur mycket ombokningsbar/avbokningsbar du föredrar) och skulle tro det går lika bra på sommaren. Man kan också åka tåg men måste då byta minst en gång då jag kollade. Tar dryga timmen med minibuss. Bara att söka och hitta något som passar dina val.

Vet inte hur det är med kollektivtrafik genom tunneln. men snabbt sökt finner jag t ex
https://www.lovecourmayeur.com/en/travel/bus/chamonix-courmayeur

Lycka till!

/Patrik

Tack för svaret :)

70€ ToR är ju inte farligt alls! Vilket bolag åkte du med?

Någon mer som kan rekommendera ett bolag att åka transfer med? Det verkar vara så fruktansvärt blandade recensioner av det man hittar..

Låter ju jättesmidigt med buss genom tunneln där! :)
 
Tack för svaret :)

70€ ToR är ju inte farligt alls! Vilket bolag åkte du med?

Någon mer som kan rekommendera ett bolag att åka transfer med? Det verkar vara så fruktansvärt blandade recensioner av det man hittar..

Låter ju jättesmidigt med buss genom tunneln där! :)

Ett tag sen jag åkte. Men har dåliga erfarenheter av alpybus - de har inte löst transport när planet varit försenat och när jag haft problem med packningen. Ett par gånger jag haft såna problem med dem. Bestämt mig att inte använda dem nåt mer.

Sist åkte jag med mountain dropoffs och fick vänta på packningen till sent på kvällen. De fixade transporten för mig ändå. Var mycket nöjd.

En får nog vad en betalar för
 
Ett tag sen jag åkte. Men har dåliga erfarenheter av alpybus - de har inte löst transport när planet varit försenat och när jag haft problem med packningen. Ett par gånger jag haft såna problem med dem. Bestämt mig att inte använda dem nåt mer.

Sist åkte jag med mountain dropoffs och fick vänta på packningen till sent på kvällen. De fixade transporten för mig ändå. Var mycket nöjd.

En får nog vad en betalar för

Man får vad man betalar för, flera av transferbolagen har billiga biljetter som gäller bara exakt den tid man bokat - är flyget sent så missar man bussen och får köpa en ny biljett. Köper man dyrare biljett så ingår "ombokning/försenatflygförsäkring".
Har åkt med flera olika men inte så många gånger att jag med säkerhet kan säga att någon är bättre eller sämre.
Någon chaufför var sen för det hade snöat under natten - det borde man förutse som förare och läs noga när din hämtningstid är - en familj har hoppat på samma buss med barnen i pyjamas direkt från sängen och väskorna halvstängda och då var de nära att bil frånåkta för att vi andra skulle hinna. Se till att firman utbyter mobilnr med er inför hemresan.
Välj någon av de större firmorna så är chansen för ombokning vid flygförsening större fat å andra sidan kanske en mindre firma väntar - kan vara till din fördel eller nackdel - beroende på om du eller de du delar med är sena.

/Patrik
 
Ski Lifts ha jag själv god (mångfaldig) erfarenhet av just till/från Geneve, och då har jag andra att jämföra med. De har god lokal förankring genom samarbete med franska småbolag i resp. område, men är samtidigt stora nog att kunna slänga fram extra resurser vid oförutsedda händelser. Vilket de gjort i mitt fall, effektivt och utan stora åthävor. De har också utan extra kostnad tråcklat ihop skräddarsydda körscheman - med triangelrutt, folk som skulle åka ihop ena vägen men olika tider i retur, etc.

(Joanna, just hemkommen från franska Alperna/Geneve med bl a Ski Lifts :))
 
Ski Lifts ha jag själv god (mångfaldig) erfarenhet av just till/från Geneve, och då har jag andra att jämföra med. De har god lokal förankring genom samarbete med franska småbolag i resp. område, men är samtidigt stora nog att kunna slänga fram extra resurser vid oförutsedda händelser. Vilket de gjort i mitt fall, effektivt och utan stora åthävor. De har också utan extra kostnad tråcklat ihop skräddarsydda körscheman - med triangelrutt, folk som skulle åka ihop ena vägen men olika tider i retur, etc.

(Joanna, just hemkommen från franska Alperna/Geneve med bl a Ski Lifts :))

Tusen tack för tipset, Joanna! :) Dom där verkar ju jättebra! Då lär jag säkerligen använda mig av dom :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...