Tights & mygg

Jag vandrar i träningstights från Stadium. Funkar som långkallingar när det är kallt också=viktbesparande. Rollar med Mygga på dem bara.
 
Någon måste väl ha prövat de här tajtsen nu under sommaren där det varit mygg? Är nyfiken på hur de står emot myggangrepp.

Har bestämt för mig att just Fjällräven tidigare alltid skrev ut om plaggen var myggsäkra eller inte. G-1000 vävarna var tydligen så pass tätvävda att de stod emot mygg.

Kan annars rekommendera vindbyxor för vandring. Har ett par 10 år gamla Dobsom R-90 som myggen omöjligt biter igenom och som väger 160 gram i XL. Märkligt hållbara har de varit hittills också.
 
Som jag tidigare skrev i inlägget så använde jag produkten på årets fjällvandringar och kommer att fortsätta med det.
Tyget & sömmarna är dock lite känslig för nötning (noppra sig lite där bältet från ryggsäcken ligger på). Jag har nästan alltid regnbyxor över dels för att jag vandra på sensommaren och denna gång var det mycket vandring genom frodig skog också. Annars skulle man nog behöva gaiters som skydd. De verkar vara populära eftersom jag såg de hos flera vandrare och hos vissa såg de lite slitna ut. Hållbarheten är inte lika bra än hos en G-1000 väv byxa.
Men mina är fortfarande fina tack vare att jag är rädd om de. Jag gick ner 6 kilo under min 4-veckors vandring och de satt fortfarande på plats. Jag har inte haft problem med mygg under min vandring, så jag kan tyvärr inte säga någonting om det.
Mvh Veni
 
Fick just svar från hon som hade en recension på sin blogg (ovan):

"Hej Johan,
Så länge man är i rörelse är myggen sällan ett problem, men jo om man står stilla uppe på ett myggigt fjäll händer det att dom tar sig igenom de stretching partierna, dock ej förstärkningarna.
I övrigt väldigt sköna och praktiska och är det en myggigt kväll är det ju lätt att dra över en skalbyxa.
Trevlig kväll! "

Det låter alltså som de inte erbjuder något myggskydd att tala om.
 
Är det någon som vet om någon uppfunnit ett tre-lager system där insidan är minus och sen ett isolerande lager och utsidan är plus. Så när man rör sig så bildas en ström från minus till plus och om en mygga biter så sitter den på plus lagret och sticker snabel in till minus så grillas den.

Bör kunna ladda ett litet batteri också med kroppsrörelser med hjälp av ett sådant plagg.

Någon som vet?

Annars, please uppfinn ett sådant.

Det får gärna ha svagt självlysande sömmar så man hittar det i mörker i packningen.

ps. Den militära versionen bör värmeväxla yttre lagrets värme till inre lagret så att man blir osynlig för IR sökare också. ds.
pps. Plagget kommer vara svagt magnetiskt (pga elektriska fältet) så kompasser kommer inte funka så bra nära det. dds.
ppps. Det går att göra upp eld med den lagrade laddningen i batteriet också, stort plus ddds.
 
En tjej jag träffade i Abisko i augusti hade Fjällrävens tights. Hon var rätt besviken på att det snabbt gått hål i en av fickorna och att en av sömmarna långt ner mot benslutet började gå upp. Dessutom så lyckades myggen, trots att de inte var många, sticka igenom tightsen. När hon kom hem till Holland efter vandringen så gick hon till återförsäljaren och reklamerade byxorna. Bytte då istället till ett par Fjällräven Vidda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
emmelie.cedergren Mygg... Fjällvandring 33
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4
P.D Mygg runt jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Markus88 Mygg i fjällen? (juni) Fjällvandring 13
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
Jönsson72 Mygg- och jåkkfrågor Kebområdet Fjällvandring 10
Fisch Yra mygg Fjällvandring 5
danielnorgren Mygg i trakten kring Vålådalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Mygg i fjällen! Fjällvandring 0
140062 Mygg och annat elände Fjällvandring 47
Jokk Mygg i Jotunheimen? Fjällvandring 3
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
jogrim Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti? Fjällvandring 11
utter Mygg i fjällen Fjällvandring 0
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
pillanbengtsson B-vitaminer mot mygg ???????? Fjällvandring 7
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Mygg vid Kebnekaise? Fjällvandring 2
Mygg-medel i Sarek?? Fjällvandring 12
Mygg i Sarek? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...