Hvorfor är STF så dyrt

Idag vill fjällturister ha

Vattentoalett
Dusch
Restaurang med trerätters meny och alkoholservering
Slippa städning
Eget rum
Kiosk
Etc


Klart att det blir en annan prisnivå också.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro


Jo den urbana medelklassen härskar, styr och ställer i samhället numera.

Kanske det är dags att gå tillbaka till rötterna där tidigare generationer lämnade över stafettpinnen. Friluftsliv, ska det vara all inclusive eller inte.
Mitt val är enkelt, grunden ska vara att möjliggöra för alla, även dem med tunn plånbok att kunna få tillgång till ett organiserat friluftsliv utan att det ska kosta skjortan genom att våra traditionella frilufts organisationer väljer den vägen.
Detta bör inte stå ivägen för att ge 3-rätters och andra faciliteter på några få ställen och priset blir ju därefter men det ska inte vara den prioriterade synen på organiserat friluftsliv om jag får säga min mening.
 
Idag vill fjällturister ha

Vattentoalett
Dusch
Restaurang med trerätters meny och alkoholservering
Slippa städning
Eget rum
Kiosk
Etc


Klart att det blir en annan prisnivå också.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

95% av STF-stugorna har inget av det där, förutom kiosk...

Men absolut, priset för att sova i egna lakan i ett delat rum i en STF-stuga är hutlöst högt.
 
95% av STF-stugorna har inget av det där, förutom kiosk...



Men absolut, priset för att sova i egna lakan i ett delat rum i en STF-stuga är hutlöst högt.



Visst, men där det finns skall det betalas också. Infiltrationsanläggningar, elektrifiering, vattenrening, transporter etc etc


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
När jag läser inläggen om priser så anser jag att stugor behöver sina stugvärdar. Däremot är jag fundersam över prisutvecklingen. Priset år 2006 var tydligen 240 resp 340 kr per natt. 2018 är priserna 500 resp 600 när du vandrar Kungsleden. Stugorna finansieras från övrig verksamhet inom STF och borde inte ha denna prisutveckling. STF värnar om att svenskarna ska få uppleva vår fantastiska fjällvärld. Om man då tänker sig en familj på 2 vuxna och 2 barn som vill vandra mellan stugorna ex Abisko till Nikkaluokta så blir boendekostnaden med 5 önattningar nästan 2000 kr per natt dvs nästan 10000 kr. Detta gagnar verkligen inte filosofin att få se fjällvärlden.
All heder och tacksamhet till stugvärdarna som är fantastiska ambassadörer.
5-600 kr?
360 (som medlem då) har jag betalat för fjällstugorna, och kan inte se några andra priser.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Väcker liv i den här gamla tråden, något som också fascinerat mig. DNT stugorna håller en helt otrolig standard för en tredjedel av priset. Det kan rimligen inte vara kostnaden för stugvärd, dom får inte många kronor. STF är en rostig bågsåg och meterved som med tur legat under tak. DNT en nybyggd bastu med glasdörr och färdigkapad ved i säck, även i dom för norrmännen avlägsnaste hyttor(och vindskydd för den delen!!).

Absolut, lokala föreningar och ideelt arbete, om det är vad som krävs, bör STF få fortsätta driva det vi har i sank?

Jag stödjer gärna en fortsatt utveckling av våra fjällstugor, ett ”årskort” öronmärkt fjällstugor hade jag betalat ett par tusen för, jag kräver inte heller bastu, glasdörr eller färdigkapad ved. Men när man en gång om året tar ut 1500 i kontanter för att kanske övernatta nån gång och köpa något skaver det lite, varför har vi inte ens inbetalningskort? När vi nu har en stugvärd i den skraltiga kojan kan dom väl skriva upp att medlemsnummer X bott natt y.
Lite bitter absolut, och avundsjuk på grannarna i väst där man inte får gå i år.
 
STF har offentliga bidrag på 3,4 MSEK och DNT 58 MNOK kostnader är 356 MSEK och 156MNOK

https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2020/03/stf-ar-2019.pdf sid 45

kanske det har något med kostnaderna för övernattning att göra...

hmm är det ytterligare en spegling av det ideela arbetet i norge tro? Kanske en sektionering vore på plats, sponsra den verksamhet du nyttjar. Vandrarhem i skärgården eller fjällstugor.
 
Kostar lite ja med bemaning av stugorna men det håller borta vandalerna och är ju bra för oerfarna vandrare. Själv nytjar jag inte dessa stugor annat än att jag kan gå in om jag är godis sugen på vissa,
 
Kostar lite ja med bemaning av stugorna men det håller borta vandalerna och är ju bra för oerfarna vandrare. Själv nytjar jag inte dessa stugor annat än att jag kan gå in om jag är godis sugen på vissa,

Inte direkt insatt i hur mycket dom norska föreningarna får städa efter vandaler, mer än att jag pratat med en kille som byggde nytt dass i bjöllådalen, där var det rätt lugnt på den fronten, folk lämnade lite extra skräp och vissa betalade inte.
Men det är klart, fler norrmän bor närmare hyttor än vad svenskar bor nära fjällstugor, volontärarbete blir en betydligt större uppoffring för oss.
 
Väcker liv i den här gamla tråden, något som också fascinerat mig. DNT stugorna håller en helt otrolig standard för en tredjedel av priset. Det kan rimligen inte vara kostnaden för stugvärd, dom får inte många kronor. STF är en rostig bågsåg och meterved som med tur legat under tak. DNT en nybyggd bastu med glasdörr och färdigkapad ved i säck, även i dom för norrmännen avlägsnaste hyttor(och vindskydd för den delen!!).

Absolut, lokala föreningar och ideelt arbete, om det är vad som krävs, bör STF få fortsätta driva det vi har i sank?

Jag stödjer gärna en fortsatt utveckling av våra fjällstugor, ett ”årskort” öronmärkt fjällstugor hade jag betalat ett par tusen för, jag kräver inte heller bastu, glasdörr eller färdigkapad ved. Men när man en gång om året tar ut 1500 i kontanter för att kanske övernatta nån gång och köpa något skaver det lite, varför har vi inte ens inbetalningskort? När vi nu har en stugvärd i den skraltiga kojan kan dom väl skriva upp att medlemsnummer X bott natt y.
Lite bitter absolut, och avundsjuk på grannarna i väst där man inte får gå i år.

Mycket onda ord om STF, Dels är de dyra, dels är kvaliteten skit, och sen driver de sig själva i sank.

Och som framkommit är tex statliga bidragen en del. Någon måste ju betala för att jobbet gjort eller göra jobbet gratis.Som tur är så har även STF insett det och infört en del dugnadsuppdrag. Dvs man arbetar gratis och de får ned kostnaden.

Har du ansökt om dugnadsuppdrag hos STF i år?
 
Mycket onda ord om STF, Dels är de dyra, dels är kvaliteten skit, och sen driver de sig själva i sank.

Och som framkommit är tex statliga bidragen en del. Någon måste ju betala för att jobbet gjort eller göra jobbet gratis.Som tur är så har även STF insett det och infört en del dugnadsuppdrag. Dvs man arbetar gratis och de får ned kostnaden.

Har du ansökt om dugnadsuppdrag hos STF i år?

Dugnadsuppdrag fungerar väl inom ideella föreningar. Fjällstugorna drivs av STF AB, ett aktiebolag som drivs i kommersiell form med en vd vars lön ligger i klassen 2 miljoner/år!
En övernattning för en familj med två skolungdomar i en fjällstuga utan vatten och el med självhushåll ligger vid 1800 kronor (javisst!) för en enda natt. (*)

Hur motiverar du att jag som medlem ska bedriva dugnadsarbete när jag sedan ändå betalar mer än på ett hotell och när jag vet att VDn tjänar sexsiffrigt varje månad ?
Här krockar än en gång idéen om STF som ideell förening med verkligheten om STF som kommersiell aktiebolag.

Jag uppskattar STFs fjällstugor från hjärtat och visst betalar man för läget i väglöst land, men jag har fortfarande svårt att förstå prissättningen, både när man jämför med privat drivna hyttor i Alperna eller DNTs hytter i Norge.
Och medan man möjligen kan motivera fjällstugornas prissättning med läget i väglöst land, så gäller ju samma höga priser vid fjällstationer som ligger vid asfalterad väg (om man väljer billigaste boendealternativ).


(*) Gäller när barnen är 16 år eller äldre, då räknar nämligen STF barn som vuxna. Medlemspris
 
Senast ändrad:
är någon här beredd att leda STF gratis? Nä tror inte det, men kritisera löner är lätt.
STF är en stor organisation, och att leda den är inget man gör en tisdagskväll i månaden, det är ett heltidsjobb, och därmed avlönat.
Men det är lätt att tycka andra ska jobba gratis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
JohnnyL "Så bär du packningen rätt" Fjällvandring 4
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
nidob49 Det är det här som gör det så svårt. Fjällvandring 5
larot så lycklig!! Fjällvandring 24
nidob49 Så här ser det ut idag Fjällvandring 0
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
Duracellkaninen När är det så kallt att gummi fryser och stål brister? Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
sjuttis Sarek, kan vi gå så här? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...