Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk?

Hej! Vi är några som tänkte ta en tur med en natts övernattning i stuga under påskhelgen. Vi hade först tänkt ta jämtlandstriangeln men där var fjällstationerna fullbokade och vi vill inte tälta. Så vi tänkte att ett säkrare alternativ vore att ta en tur där vi sover i stuga (inte station) eftersom man inte kan boka där (och inte nekas plats :p )

Vi hade därför tänkt utgå från Vålådalen till Lunndörren, då hade vi dessutom kunnat ta lite olika vägar dit/tillbaka till Vålådalen, men vi inser nu att snöläget där är dåligt, och även om det kan hinna ändras vill vi titta på andra alternativ. Vi får förmodligen söka oss mer höglänt om vi vill ha mer snö, men vet inte var?

Stensdalen ligger väl marginellt högre men det är en tuffare tur och även då behöver man väl utgå från vålådalen, och där är det ju som sagt dåligt med snö långa bitar innan man kommer upp.


Förslag?
Önskemålen är alltså: 1) Fjällstuga finns 2) Går att göra med en natts övernattning 3) gärna möjligt att ta olika vägar dit/tillbaka men det är inte helt nödvändigt.


Tackar mjukast!
 
I Härjedalen finns en del fjällstugor och det brukar vara betydligt snösäkrare. T ex kan ni övernatta i Fältjägarstugan eller Skedbrostugan.

Thure
 
Tack för svar! Sorry, förtydligande: Vi kommer utgå med bil från Tege (Åre/Duved) så vi behöver något som ligger skapligt i närheten av det. Typ någon/några få timmars bilresa bort...
 
Gåsen alt Anaris

Varför inte dra från Storulvån till Gåsen?
Eller hur ser det ut från Höglekardalen till Anaris?

Bör i båda fallen vara betydligt säkrare snöläge än Vålådalen.

Thor
 
Norska snödjupskartan går även en bit in i Sverige.

Bättre upplösning än SMHIs. Hur väl den stämmer vet jag inte.

Thure
 

Bilagor

  • snödjup.jpg
    snödjup.jpg
    47.3 KB · Visningar: 375
Fältjägarstugan _ligger_ i närheten. Det är bara att åka över Flaturet och upp till Ramundberget.

Jag kanske har missuppfattat men ja, det är i närheten fågelvägen, men för att kunna göra en en-nattstur behöver vi väl ta oss till ramundsberget från Åre, en resa på över 4h enligt google maps, så det blir lite väl mycket, eller missar jag något?

Tipset angående storulvån - Gåsen låter bra! Hur är den leden att ta på vintern tro? Enligt STF är leden ca 20 km lång, och en höjdskillnad från 700-1100 meter dvs ganska brant uppåt tidvis. De räknar med 6-7 timmar och då gissar jag att de menar vandring. Borde man räkna med samma tidsåtgång på skidor, för ett gäng skapligt skidvana i bra form? Mer/mindre?

Höglekardalen - Anaris har jag försökt hitta info om på nätet och på forumet, men bara fått fram lite info om folk som vandrat den sommartid. Hur lång är den leden och är den kryssmärkt (vinterledad)?
 
Jag kanske har missuppfattat men ja, det är i närheten fågelvägen, men för att kunna göra en en-nattstur behöver vi väl ta oss till ramundsberget från Åre, en resa på över 4h enligt google maps, så det blir lite väl mycket.


Oj, det var bra mycket längre än min mentala karta menade. Jag har en lite sned syn på avstånd.
 
Jag kanske har missuppfattat men ja, det är i närheten fågelvägen, men för att kunna göra en en-nattstur behöver vi väl ta oss till ramundsberget från Åre, en resa på över 4h enligt google maps, så det blir lite väl mycket, eller missar jag något?

Tipset angående storulvån - Gåsen låter bra! Hur är den leden att ta på vintern tro? Enligt STF är leden ca 20 km lång, och en höjdskillnad från 700-1100 meter dvs ganska brant uppåt tidvis. De räknar med 6-7 timmar och då gissar jag att de menar vandring. Borde man räkna med samma tidsåtgång på skidor, för ett gäng skapligt skidvana i bra form? Mer/mindre?

Höglekardalen - Anaris har jag försökt hitta info om på nätet och på forumet, men bara fått fram lite info om folk som vandrat den sommartid. Hur lång är den leden och är den kryssmärkt (vinterledad)?
Leden från Storulvån till Gåsen blir det mycket uppför sista ca 6 km från gåsåns vindskydd. Innan är det inte så mycket uppför. Höglekardalen till anaris är ganska långt, Över 20 km har jag för mig. Leden är kryssmarkerad. Men frågan är om det är mer snö där än vid Vålådalen? Det är ju väldigt nära.

Även om det är fullbokat i fjällstationerna så kan dom väl inte heller neka folk? Men då kan man ju få sova i bastun. Fast det lär vara trångt även i stugorna över påsk.
 
Du blir inte nekad sovplats på fjällstationer även om rummen är fullbokade. De har massor av extramadrasser. Vi pratade med personalen på Sylarna i höstas och de berättade om när det kommit riktigt mycket gäster en påsk, men alla som ville fick tak över huvudet, madrass, kudde och täcke. Även om om det till och med blev inne på kontoret eller i korridorerna...
Folktätt blir det nog i de flesta stugor och stationer i fjällen under påsklovet är jag rädd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
malundin Sinnivaggi - alternativ vinterväg från Singi till Keb? Turskidåkning 3
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
Fraktal Ett vettigt alternativ till dyra pulkor? Turskidåkning 14
sajberjohan Alternativ dragsele till försvarets träpulka Turskidåkning 6
dako alternativ väg sylarna helags Turskidåkning 1
stelow Alternativ till fjällpulken? Turskidåkning 7
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.