Undvika fukt i sovsäck vintertid

Jag ska snart upp till Jämtland för en ungefär vecko-lång tur på skidor, och tänkte då bo i tält. Har varit ute en del tidigare, men skulle vilja ha en del tips på hur man bäst hanterar fukt på vintern. Största problemet antar jag är sovsäcken.

Jag läste boken "vinterfärden" av Lars Fält, och där skriver han att man ska frysa ur fukten ur kläderna, dvs hänga upp kläder och sovsäck utomhus så de får frysa, för att sedan skaka ur den frysta fukten. Fungerar verkligen detta? Och hur gör man rent praktiskt?

Tidigare har jag försökt hänga upp fuktiga kläder i tältet över natten vilket funkat bra, och sovsäcken öppnar jag upp ordentligt på morgonen och låter den ligga och luftas medans jag käkar frukost, smälter snö etc.

Jag har en syntetsovsäck så den tål säkert en del fukt, men man vill ju göra rätt ändå ;-)
 
Det fungerar att torka så om det är torrt och kallt väder, och man har gott om tid. Alternativet är ju att hindra fukt från att komma in i sovsäckens foder
 
Jag brukar trä skaljackan över fotändan på sovsäcken då just den delen ofta kommer åt tält duken. Sedan är skaljackan lätt att slänga ut och låta fukten frysa och sedan borsta av den.
 
Ha inte fuktiga kläder på dig när du kryper ned i sovsäcken.

Och klä dig lagom varmt under natten så du inte producerar ny svett/fukt i säcken. Andas inte inuti sovsäcken utan andningsluften ska ut utanför sovsäcken: Är det riktigt bistert är det näsa och mun som ska vara i sovsäckens öppningshål.

/Patrik
 
Fuktspärrpåse! Ofta tror man att fukten kommer utifrån, kondens från luften eller kontakt med tältduk, men det mesta kommer från kroppen. Särskilt som många sovsäckar har ett för tätt yttertyg som inte släpper igenom fukten. Hade stora problem med min sovsäck så fort temperaturen gick ner mot nollan, och tyckte den var skit, men med fuktspärrpåse blev det plötsligt en bra säck och problemen var helt försvunna.
 
Fuktspärr (VBL) som joru säger.

Här är en av få som finns att köpa. Jag har den. Funkar kanon.

http://www.outnorth.se/western-mountaineering/hotsac-vbl

PHD har en också (som jag inte har testat) http://www.phdesigns.co.uk/vbl-vapour-barrier-liner-bag

Instämmer, WM Hotsac är ett bra val. Hade den i ett tidigare system och den är både lätt och trevlig att ligga i.

Min egen lösning är numera en Warmlite Triple Bag, där vbl är en integrerad del av systemet. Fantastisk att sova i och den är numera med året runt, trots att den är lite i tyngsta laget i sommarutförande (i vinter-mode är den lättare än det mesta).

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.