Uppskatta vintergasanvändning

Jag har väl egentligen ingen direkt hjälp på ursprungsfrågan, men ställer mig gärna bakom den och hoppas på mer svar. Följande erfarenhet kan jag bidra med:
Jag har prövat (Primus vanliga) gas på kort fjälltur med temperaturer runt -10 till -15. I ett vanligt Trangia funkade det, men långsamt. Vi hällde fingervarmt termosvatten på gasförpackningen och förvarade den i den lediga Trangiagrytan. Vi prövade att också köra gasen i ett Primus Multifuel utan förvärmarslinga och det gick inte öht.
 
Som ung och optimistisk påbörjade jag och en kamrat en tält skid-pulktur i mars med Camping-Gaz kök. Det blev styft -20 och fungerade inte alls.
Vi fick krypa till korset och gå in i hytterna för att kunna få varm mat och fylla våra thermosar med varmt vatten.
Av en vänlig äldre Norrman fick vi ett 111 och några liter fotogen, det räddade turen.

go tur
 
Min erfa...

Primus vintergas med mitt MSR reactor på påsktur i en vecka drar knappt två stora 450-tuber för mig. Då smälter jag och kokar ca 4,5 L per dag.

På veckotur under barmarkstiden gör jag av med en 230-grammare, den som orkar kan säkert räkna ut hur mycket mer energi per dag jag förbrukar. Och, jag lagar uteslutande mat av typ slå på hett vatten och vänta. Ingen långkokning eller stekning.

Brasklapp: reactor är väldigt effektivt, kan gå mer bränsle med kök som ger mer till kråkorna. Och min erfa är att vintergasen tappar sugen vid ca minus 20. Ganska snabbt dessutom, en eller två grader på fel sida gränsen så måste du värma tuben.

Ett förslag är att börja med två stortuber och handla extra om du behöver, stugorna brukar ha.

God tur

//J
 
Det får nog bli mitt svar också - räkna med att du gör av med 3-5 gånger så mycket gasol som du förbrukar sommartid. För smältning av allt det vatten du behöver få i dig - och på dig... Förutsatt allt annat lika.

Att ta stora lägerkitteln med till Trangia 25:an är nog rätt så smart (utan att ta till överord). Och packningsmässigt så ryms ju 25:an inuti, så packningsvolym blir inget bekymmer... Ska du dessutom ha pulka, och inte bara rygga, så är vikten av underordnad betydelse, den bärs till övervägande delen upp av din tystlåtna färdkamrat: Moder Jord.

[ En gång (i ett annat liv) så hade vi per två man och pulka: förutom vår del av (tunga!) förstärkningsvapnen etc. även allt det där som behövs för att varaktigt överleva i vinterfjäll - och jag lärde mig att kunde inget ersätta ett fotogeneldat Optimus 111 för vattentillverkningen.
Med vindskydd omkring så var det överlägset allt som fanns inom plutonen i form av både privatägda trangiakök, tilldelade jägarkök och ett gasoleldat tvålågigt campingkök (som transportmalajerna hade snikt in i en av kompaniledningens BV202). Så jag skulle inte riskera en längre tur vintertid utan fotogenbrännare för åtminstone vattentillverkningen - sedan får Primus påstå att med deras eminent kostsamma pappfyllda vinterversion av campinggasolbehållarna ska livet bli jämbördigt, och mindre meckigt. OK för mindre meckigt än fotogen, det kan jag hålla med om, men i övrigt är jag faktiskt tveksam. Och jag kan ju faktiskt jämföra fotogen, bensin och gasol (+ alkohol) direkt i ett Trangia 25 eftersom jag har ett KAP Arctic - som är modifierat så att jag kan köra alla fyra bränslealternativen, alltså även campinggasol. Och fotogenen vinner i kyla... Men var och en lycklig på sitt sätt, så kör du gasol som du planerat - det kanske fungerar...
/Odd ]
 
Vintergasen...

...som sagt, den brunröda flaskan funkar fint ner till ca minus 20. Testat och kört på två veckoturer...

Tidig påsk kör jag också vätskekök, men på normala påskturer numera gas utan tvekan...

//J
 
Har man förvärmningsslinga kan man ju alltid vätskemata köket. Då funkar det bra även i kyla.

Till stora mängder snösmältning blir det ju dock ganska dyrt med gas. Förmodligen blir det snabbt tyngre än fotogen/bensin också.
 
Har man förvärmningsslinga kan man ju alltid vätskemata köket. Då funkar det bra även i kyla.

Till stora mängder snösmältning blir det ju dock ganska dyrt med gas. Förmodligen blir det snabbt tyngre än fotogen/bensin också.

Tummen upp på den. Det finns t o m gasolkök med förvärmningsslinga OCH där du kan ha gasolburken upp o ner (det kan man ej me alla kök) - tror d kan hjälpa en del mä tryck alt. spott o fräs.
Med en 230g-burk/varannan dag (eller va d nu väger) kommer man snabbt över vikten för flytande vätska. För att inte tala om kostnad. D enda du sparar är meck.
Jag förbrukar 1 st 230 g-burk på ca 6 dar under barmarkssäsongen, äter uteslutande påsmat till middag. Kokar upp vatten för te t frukost o kvällsmat. Denna förbrukning är för 1 vuxen med 4 barn (barnen dricker kall mjölk t frukost).
 
Tummen upp på den. Det finns t o m gasolkök med förvärmningsslinga OCH där du kan ha gasolburken upp o ner (det kan man ej me alla kök) - tror d kan hjälpa en del mä tryck alt. spott o fräs.

Ja du måste vända flaskan för att vätskemata, men det funkar som sagt inte på alla kök.

Det hjälper inte bara "en del", utan helt och hållet.
Propanet är i gasform högst upp i flaskan (alltså i botten på flaskan när den är vänd) medan resten är i flytande form närmast ventilen.
Propanet trycker ut vätskan, vilken förgasas i förvärmningsslingan och förbränns som vanligt i brännaren.

Så länge det finns propan kvar går köket som det ska oavsett temperatur (>-40°C), med undantag för sista slatten då trycket sjunker.
Man bör dock köra flaskan upp och ner hela tiden, då propanet annars tar slut väldigt fort och hela konceptet fallerar. Givetvis måste man starta köket med flaskan åt rätt håll.

Ytterligare fördel är att nedkylningen (när gasen förångas) sker utanför flaskan, och man slipper att flaskan kyls ner och tappar tryck.

En nackdel är att orenheter som normalt sett stannar i flaskan kan brännas fast i förvärmningsslingan och på sikt sätta igen denna, men det tar nog lång tid.
En annan nackdel är att det blir svårare att justera lågan, men det är sällan man finlirar i stark kyla.

Har själv ett optimus vega som är gjort för att vätskematas. Har som värst kört det i ca trettio minusgrader i en kvart utan att det tappade effekt.


Problemet kvarstår dock vid snösmältning. Det blir dyrt och tungt att köra gas väldigt länge. Flytande bränsle vinner i de fallen, men när man inte behöver smälta litervis med vatten varje dag funkar det bra.
 
Jag tycker det varierar mycket från gång till gång med vintergasen.

Använde vintergasen på två tältturer förra vinter (mars och april) med Eta Lite resp Whisperlite om jag minns rätt. I år har jag ett Reactor och har kört en del hemma för att mäta / förstå inför årets påsktur.

Mina resultat med Reactor hemmavid. I vindstilla och -10 C går det åt cirka 30 gram gas att smälta snö till en liter vatten. Med en ny (mellanstor 230 g) gasbehållare går det att smälta / koka 2-3 gånger i rad och det tar bara 12-14 minuter men efter det tappar köket mycket effekt och det går mycket långsamt och krävs vattenbad för att det ska bli rimliga tider. Utan vattenbad tog det 30-45 min någon gång och en annan gång kokade det inte alls.
 
Tack för många bra svar! Det här får jag fundera lite på innan jag sticker ut. Det är ju en bra poäng att gasen blir rätt dyr i längden om man ska smälta mycket vatten, och jag har ju inte testat gasen när det börjar bli minus 25-30 grader. Drastisk nedgång i effekt vid de temperaturerna vore ju inte önskvärt.

Partikelhalt tänker jag blir mycket lägre vid gasanvändning, ligger det nåt i det tror ni?
 
Tack för många bra svar! Partikelhalt tänker jag blir mycket lägre vid gasanvändning, ligger det nåt i det tror ni?
Vad menar du med "partikelhalt"?
Inget kök som medger fullständig förbränning ska avge några partiklar i sin avgasplym...
Eller menar du halten av koldioxid alt. av kolmonoxid i avgasplymen?
 
Tack för många bra svar! Det här får jag fundera lite på innan jag sticker ut. Det är ju en bra poäng att gasen blir rätt dyr i längden om man ska smälta mycket vatten, och jag har ju inte testat gasen när det börjar bli minus 25-30 grader. Drastisk nedgång i effekt vid de temperaturerna vore ju inte önskvärt.

Partikelhalt tänker jag blir mycket lägre vid gasanvändning, ligger det nåt i det tror ni?

Gasen slutar att funka vid minus 20-22, precis som det står på förpackningen. Jag har inte behövt ställa tuben i vatten någon gång, de få tillfällen då temperaturen kröp under 20 värmde jag flaskan med handskar på. Och jag har aldrig varit med om att den slutar att funka bra vid minus 10 som någon skrev ovan. Det får mig att undra om vi pratar om olika gasblandningar. Vintergasen går som tåget i minus 10, min erfa.

...ang förbrukning, med Reactor blir bränslevikten ungefär samma som med fotogen för en vecka. Däremot väger ju Reactor mindre än fotogenköket och är mkt enklare och snabbare i drift...Trangia med gas blir nog en annan sak, då är det nog hugget som stucket viktmässigt...

//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.