Uppskatta vintergasanvändning

Jag ska gå på vintertur under 9-10 dagar (sovier i tält) och funderar på hur mycket gas (Primus winter gas) jag ska ta med. Jag har ingen riktig uppfattning om hur mycket av gasen som går åt på vintern, och dessutom är det skönt att ha riktigt god marginal så jag kan dricka mycket varm choklad.

7 dagar/burk på sommaren brukar räcka. Men hur tusan ska jag räkna på vintern när det ska räcka till snösmältning osv? Dubbelt så mycket? Trippelt?

Jag var inne på XXL idag och såg att de börjat sälja vintergas av annat märke. Nån som känner till det och vet om det är likvärdigt med primus?
 
Jag ratar gas på vintern. Har dålig erfarenhet av det. Men... Jag tror att andra kanske kan bidraga med bra svar om du också skriver vart du ska. Är det ett "varmt" vinterställe eller ett svinkallt. Det påverkar ju förbruket.
 
Jag ratar gas på vintern. Har dålig erfarenhet av det. Men... Jag tror att andra kanske kan bidraga med bra svar om du också skriver vart du ska. Är det ett "varmt" vinterställe eller ett svinkallt. Det påverkar ju förbruket.

Okej. Själv har jag goda erfarenheter av det och är rätt säker på att jag kan få det att fungera bra.

Jag ska upp till lapplandsfjällen och gå mellan Abisko och Tarfala.
 
Snösmältning är en långsam affär räkna med 4 1/2 x om du är ovan.
Lite vatten i botten på grytan 2,5 eller 4,5l för snösmältning är bra. Tänk på att CO2 risken är stor.

Själv så kör jag fotogen vintertid och blir det askallt så paraffinerar inte bensin.

go tur
 
Snösmältning är en långsam affär räkna med 4 1/2 x om du är ovan.
Lite vatten i botten på grytan 2,5 eller 4,5l för snösmältning är bra. Tänk på att CO2 risken är stor.

Själv så kör jag fotogen vintertid och blir det askallt så paraffinerar inte bensin.

go tur

Menar du 4.5 gånger så stor bränsleåtgång som vid sommarvandring?

Jag tycker att gas är så mycket smidigare än multifuelköken så jag kommer köra enbart på gas den här gången. Förra vintern tog jag med både gas och bensin men jag har aldrig blivit nån riktig vän med multifuelkök.

Jag hade tänkt köra på enbart trangia 25 (dvs 1.75L kastrull som max) men att ta med 4.5L-kitteln vore ju smidigt. Frågan är ju bara hur mycket man pallar lasta på pulkan också...
 
Har du läst din Karlebo handbok riktigt?
Smältvärmen för snö och is är hög. Kan du tillräckligt om ämnet eller skall du börja med en stugtur?

go tur
 
Hade med Primus vintergas runt nyår. Temp var mellan 0 och -20 de dagar jag använde. Även vid -5 frustade o spottade köket. Extrem lång koktid på en liter vatten. Blev rätt besviken när jag ändå pungat ut 90 kr för burken - upplevde inte stor skillnad från vanlig sommargas. Jag hade ej behov av snösmältning eller särskilt mycket öht då vi oftast hade tillgång till vanlig spis. Ska du värma mycket vätska och smälta snö så kanske du bör räkna med en burk per dag.
Med d sagt sållar jag mig till multifueltipsarna. På nästa vintertur blire multifuelspindeln för min del.
 
Har du läst din Karlebo handbok riktigt?
Smältvärmen för snö och is är hög. Kan du tillräckligt om ämnet eller skall du börja med en stugtur?

go tur

Nä, nån stugtur blir det nog inte för min del. Jag är glad att stugorna finns där som säkerhet, men att bo i dem under en hel tur är inget alternativ för mig. Jag uppskattar ensamheten i bergen.

Karlebo handbok? http://www.adlibris.com/se/bok/karlebo-handbok-9789147115006

Jo nog har jag läst en del om latent värme osv, men det är inte några akademiska meriter som gör att jag vill tälta. Snö tar tid att smälta, men enligt mina erfarenheter har vintergasen funkat bra i det kallaste jag använt den (typ 15-20 minus).

Den här tråden är alltså till för att diskutera gasförbrukning på vintertur. Var gärna med i tråden om du vill försöka tillföra nåt värdefullt, till exempel svara på frågan i inlägget över ditt!
 
Hade med Primus vintergas runt nyår. Temp var mellan 0 och -20 de dagar jag använde. Även vid -5 frustade o spottade köket. Extrem lång koktid på en liter vatten. Blev rätt besviken när jag ändå pungat ut 90 kr för burken - upplevde inte stor skillnad från vanlig sommargas. Jag hade ej behov av snösmältning eller särskilt mycket öht då vi oftast hade tillgång till vanlig spis. Ska du värma mycket vätska och smälta snö så kanske du bör räkna med en burk per dag.
Med d sagt sållar jag mig till multifueltipsarna. På nästa vintertur blire multifuelspindeln för min del.

Det lät inte kul! Var det med ett kök med förvärmningsslinga?
 
Var gärna tyken det ökar läsvärdet och säger mycket om dig själv. Vi som vill dig väl rekommenderar fotogen eller bensin, gissa varför. Därför att det fungerar. KISS

go tur
 
Nej, inte förvärmningsslinga. Liknande har hänt mig tidigare med sommargas på sommarfjäll. Har funderat på om det istället skulle kunna bero på att vissa burkar kommer med dåligt tryck från fabrik...men inget jag lagt energi på att efterforska. Gdsgd - går d så går d.
Men nästa vintertur blire iaf multifuelköket. Ev tar jag med gasköket oxå utifall att...
 
När jag var ute senast förbrukade jag ca en 230-gram Primus vintergas per två dygn. Inte så kallt ute, runt -10. Smälte snö och stekte mat till en person. Köket var ett Primus Gravity III. Runt 500 möh rörde jag mig på.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...