Tankar om storm och tältning

Jag sitter nu på tåget mot Abisko och skall ut på en tolv dygns tur med pulka och tält. Jag söker kyla då jag åker den statistikt kallade månaden/veckan på året. Och det har varit kallt ett tag där nu, men när jag anländer säger smhi prognosen att det skall vara 0-gradigt och storm upp till 29m/s. Jag har tältat flera gånger vintertid i storm och även fått gräva nödbivack då det ej varit möjligt att fortsätta, men det känns lite sådär när man läser prognosen, i Kebenikaise området så kan det blåsa upp till 32m/s. Någon meter till så klassas det ju som orkan.
Som jag känner nu kommer jag att avgöra om jag skall påbörja turen när jag kommer fram, eller så slår jag upp tältet i Abisko nära tryggheten. Turen är vintermarkerad vinterleden med stugor ca 1-2 mils mellanrum med nödutrymmen öppna. Hur skulle ni ha gjort?
 
Om du går ensam så hade jag slagit läger några hundra meter eller intill bebyggelse.

Om ni är flera hade jag tagit mig några kilometer men ädå inom räckhåll om det skiter sig.

Jag är en ganska försiktig general vad gäller oväder och fjällen. Vill ha ett par marginaler på min sida.
 
Jag är ensam, och tar kanske lite stora risker ibland. Det lutar nog åt att slå läger i Abisko. Men samtidigt är jag sugen på att iallafall bege mig en bit in
 
Väderprognosen de närmaste dagarna ser ju inte så lovande ut 10-29 m/s och en del nederbörd i form av snö och även regn. Det är 15 km till Abiskojaurestugan men med västlig vind kan det bli jobbiga 15 km. Risk att du blir blöt och nedkyld, skulle nog slå läger med mobiltäckning någon km från Abisko.
 
Ja regn är ju det sista man vill ha, jag har iallafall nödsändare med mig(delorme inreach).
Med den kan jag även skicka sms via satelliter till min fru. Och tog även med mig en poncho, känns ju helt knäppt att packa ner en sådan i februari.
 
Vädret är ur led, det är konstigt att man ska behöva packa ner regnkläder för turer i Lappland så här års. Men så har det varit för mig också de senaste turerna. 0-gradigt eller plusgrader blir besvärligt med skidorna, klabbsnö under och långsam framfart. Och när man tältar smälter den uppbyggda vindmuren av blåsten, snön kan bli flytande runt tältet osv. Ju mer lä, desto bättre.
 
Långsamt mot Unna Allakas

Hmmm, såg just på SMHI att det precis börjat snöa i Riksgränsen och enligt prognosen ska det väl komma en hel del snö den närmaste veckan.

Har själv startat i exakt samma vädertyp en tur kring nyår för en 20 år sedan. Kom då runt 60 cm med snö varav en hel del blötsnö. Vi valde den gången att lägga om vår tur och skidade in till Unna Allakas via Abiskojaurestugorna. Hade gjort samma idag även om jag var själv. Man skidar ju nere i fjällbjörkskogen till största del och det är i princip hela tiden möjligt att hitta bra tältplatser i lä!

Visst kan det bli som lite segt om man blur blöt, men så länge som man tar det lugnt och ser till att sovsäck/värmekläder och dyligt håller sig torra är det ju inga större problem. Och det finns ju öppna rum i stugorna där man kan komma in och torka de kläder som blivit blöta 😄

/ Stefan
 
Upplevde liknande väder på Kebnekaise 2014 då det var storm / orkan samtidigt som det var kring nollan och tung snö. Vi valde att tälta vid fjällstationen och njöt av en god middag. När vi väl gick ut till tältet så hade blötsnön lagt sig på tältet och knäckt alla tre bågarna. Vi hade lagt det "i skydd" men det yrde mer istället. Så min lärdom är dubbla bågar i respektive kanal vid sådant väder och se till att vinden kan ta bort snön istället för att bygga upp. Detta var ett Hilleberg Nallo 3GT
 
Upplevde liknande väder på Kebnekaise 2014 då det var storm / orkan samtidigt som det var kring nollan och tung snö. Vi valde att tälta vid fjällstationen och njöt av en god middag. När vi väl gick ut till tältet så hade blötsnön lagt sig på tältet och knäckt alla tre bågarna. Vi hade lagt det "i skydd" men det yrde mer istället. Så min lärdom är dubbla bågar i respektive kanal vid sådant väder och se till att vinden kan ta bort snön istället för att bygga upp. Detta var ett Hilleberg Nallo 3GT

Oj inte kul! Har fått för mig att det krävs rejält med snö för att man ska behöva dubbla stänger, men vid vintertältning så ska man inte chansa. Tack för tipset. Nallo är ju ett året-runt-tält med plats för dubbla stänger iallafall.
 
Har fått för mig att det krävs rejält med snö för att man ska behöva dubbla stänger, men vid vintertältning så ska man inte chansa. Tack för tipset. Nallo är ju ett året-runt-tält med plats för dubbla stänger iallafall.

Nallo har något tunnare stänger än t ex Keron och Nammatj, vars stänger verkar vara otroligt starka. Skulle stängerna i ett Keron riskera att knäckas på samma sätt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ett kök du aldrig sett förut och en extrem storm. Turskidåkning 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...