Skidor för turer bakom knuten?

Hej, jag tänkte skaffa mig ett par enkla, hållbara skidor för att halka omkring i skogarna söder om Stockholm, för skojs skull. Så mycket ski-in ski-out som det bara går. Tänker mig att kunna gå ospårat, och lägga några svängar nerför närmsta kulle.

Men jag är helt novis på detta. Vilken typ av skidor/bindning ska jag leta efter? Breda turskidor med stålkant? Telemark?

/Johan
 
Bredare turskidor är ju de bästa.... Spelar nog inge roll om de är stålkant el inte...större utbud av skidor me stålkant..

Har ett par alpina turskidor med stålkant till salu i väldigt bra skick med Rottefella bc bindningar.. 1000kr👍
 
Tack för svar! Börjar så sakteliga orientera mig. Vad räknas som breda i sammanhanget? Och alpina turskidor ska inte förväxlas med alpina topptursskidor, eller?
 
Tack för svar! Börjar så sakteliga orientera mig. Vad räknas som breda i sammanhanget? Och alpina turskidor ska inte förväxlas med alpina topptursskidor, eller?


Allt som är bredare än vanliga längdlöpar skidor funkar till ospårad terräng... Längre ju bättre. Finns finns lappskidor/träskor som är en bit över 225 långa typ Tegsnäs.... Fast träskor kan va förjävligt vid blötföre då de fastnar snö under skidorna...

Finns även riktigt breda jaktskidor som är ca 90mm uppåt...även bredare hybrid typ cervingskida som är bredare fram o bak är till fördel i utförsåkning "telemarkstil"
Rottefella bc funkar till telemarkåkning men en bredare Rottefella 75 bindning är bättre till telemark typ denna på bilden....
Vill du åka i skidspår ibland med turskidor så kommer 75 bindningstypen skava i skidspåren för dom är för breda,då är en vanlig Rottefella bc manuell en bra lösning.....
 

Bilagor

  • Gaiters_boots_bindings.jpg
    Gaiters_boots_bindings.jpg
    42.4 KB · Visningar: 1,009
Sällan vi har så mkt snö i Stockholmstrakten så att breda skidor är befogade.

Finns ett bra koncept och begrepp "Stockholmsskidor" dvs billiga lagg så man inte blir ledsen när det blir repor i belagen från grus och stenar när man åker på stigar och grusvägar.

Det ideala är loppisskidor t ex lite bredare löparskidor med plastbelag och utan stålkanter. Bredare skidor än ca 60 mm funkar dåligt i maskingjorda spår.

Om det är telissvängar du vill göra behöver du lite kraftigare grejor dvs BC-skor och bindningar alternativt NN 75 och skidor med stålkanter och uttalad midja.

Thure
 
Jag åker ikring i skogarna hemma på ett par sådär 20 år gamla Åsnes Sondre. Ursprungligen köpta som turskidor och har varit många gånger i fjällen också. Men de funkar fint i skogen, på sjö- och skärgårdsisar, på skogsbilvägar osv också. Men de funkar inte i preparerade spår då både skida och bindning (NN75) är för breda. Men det går ju bra att åka bredvid på skejtytan.

Stålkanter vill jag inte vara utan, ty de är ovärderliga på isiga skogsbilvägar och på sjö och skärgårdsis när det är fläckvis stöpt eller renblåst. Vita belag är att föredra då de är hårdare än de svarta så de inte blir så lätt repiga. Trä går bort helt i Stockholmstrakten. Blir för mycket underfrysning runt nollan. Passar bättre där det normalt är kallare.

Vad gäller längd kontra bredd så säger jag hellre lite kortare och bredare om du ska åka ospårat i skogen i Stockholmstrakten. Det finns för mycket växlighet på marken att fastna i härikring.
 
Jag bor förvisso i Norrbotten nu, men jag använder antingen "trälaggar" (7-fots tegsnäsare) eller skateskidor, beroende på underlag och tankar med den turen.

I år har det varit halvdåligt med snö, samt omväxlande varmt och kallt, så snön är rätt hård och skateskidorna bär bra nog för att man ska kunna ta sig nån liten runda i skogen på myrarna. Andra år har det varit djup kallväderssnö, och då är det tegsnäsarna som gäller. Min gissning är väl att skateskidor eller vanliga längdskidor torde duga rätt bra i skogarna runt Sthlm, bara du fixar ett par stavar med drägliga trugor. Helst beggade skidor, så du inte behöver gråta då du repar belagen.

Dessa är ingen höjdare för "några svängar nerför närmaste backe", naturligtvis, men det är uppriktigt rätt svårt att svänga vettigt i skogiga backar på skidor man ids fara omkring i skogen med. För egen del siktar jag längs nåt stråk med lämplig lutning där jag ser ut att kunna få stopp utan trädkontakt :D. ...helst med träskidor, de går inte så förbaskat fort :D.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.