Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta?

Hejsan,

Det är kanonfina turer bägge två och vilken som är att föredra beror till viss del på vad man föredrar och till viss del om man kan tänka sig att bo i tält.

Om vi bara för saken skull antar att du skidar via Sälka-stugorna blir ju den "normala" rutten till Nikkaloukta att precis som du skriver skida via Singi. Den sträckningen är ju välkänt dramatisk, även om jag personligen har lite svårt för den intensiva skotertrafiken framför allt mellan Kebnekaise och Nikkaloukta.

Ner till Ritsem finns det två olika alternativ. Man kan skida via Hukejaurestugan - Sitasjaurestugan och ner till Ritsem. Har själv faktiskt missat denna sträcka, men många vittnar om att det är lite likt Padjelanta, dvs en högplatå med lite mer böljande berg omgiven av höga toppar. Misstänker dock att det kan vara ganska ruskigt väder där såhär tidigt på säsongen. Detta är dock på sätt och vis den bästa vägen om man vill avsluta i Ritsem och inte kan tänka sig att tälta.

Det andra alternativet, som jag både skidat och vandrat, är att fortsätta söderut längs Kungsleden via Kaitumstugorna ner till Teusajaure. Personligen tycker jag att detta är mycket trevligare än att skida Singi - Keb - Nikka. Framför allt Kaitumstugorna ligger oerhört vackert!!! Och man får en helt annan känsla av ödemark när man skidar den sträckningen.

Men ska man sen ta sig till Ritsem är det klokt att ha med sig tält. Det är trots allt en 3.5-4 mil till Ritsem via Teusavagge! Å andra sidan är Teusavagge en av de vackraste dalgångarna i landet och väl värd ett besök!!!

Alternativt kan du givetvis fortsätta att följa Kungsleden söderut ner till Vakkotavare. En fantastisk tur om man har vädret på sin sida med hela Sarek i blickfånget. Och bussen som du funderar på stannar ju i Vakkotavare.

Ett tredje mycket trevligt alternativ är istället att vika av mot sydöst och skida nedre delen av Teusavagge ner till Stora Sjöfallet. Finns dock viss risk för att det även här kan vara en hel del skotrar (även om det iofs inte brukar vara farligt så tidigt på säsongen!). Bör dock påpekas att det är över 3 mil, så även i detta fall är det klokt att ha med sig tält.

/ Stefan

PS: Ska villigt erkänna att jag blir avundsjuk på planerna :) God tur där uppe....verkar i alla fall bli en snörik vinter....redan upp mot metern i Riksgränsen

Jag får börja med att tacka för alla bra tips. Jag kommer att tälta under hela turen, så jag är inte beroende av stugorna.
Dit tips om att "fortsätta söderut längs Kungsleden via Kaitumstugorna ner till Teusajaure." låter väldigt intressant, är det en kryssade led? Jag har beställt karta och skall titta närmare på alla alternativ.
 
Fram till Teusajaure

Kungsleden är X-markerad ner till Teusajaure. Däremot inga X mellan Teusajaure och Vakkatovare.

Om du nu tältar och kanske inte är främmande för att göra lite längre avstickare från de markerade lederna kan jag komma med två tips på en eventuell Abisko - Stora Sjöfallet tur.

1: Om vädret är det rätta är det mycket trevligt att starta turen med att gå genom Lapporten (om du nu inte redan gjort detta?). Rautasjaure är en riktig favoritplats och turen väster ut genom Bessevaggi (om den nu heter det hela vägen...) är helt fantastisk! Och om förhållandena är perfekta går det ju att överväga att ta turen över Mårmapasset.....fast då ska man givetvis ha bra koll på hur man bedömer lavinfara och inte vara rädd för branta utförskörningar!

2: Ett mycket fint alternativ från Kaitumjaurestugorna är att skida öster längs sjösystemet, dvs längs Padje och Kaska Kaitumjaure. I östra änden av Kaska Kaitumjaure skidan man sen upp till Harrejavri, där jag såg ett 20 tal älgar när vi passerade där senast på vintern. Man kan sen välja att runda Duibi, eller skida rakt över den långsträckta "armen". Oavsett vilket passerar man områden där nästan inga andra människor rör sig.

Bifogar en liten bild tagen en 5-6 km öster om Harrejavri. Du ser Duibi till vänster i bild och den spetsiga toppen i bakgrunden är Suorregaise.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23850&stc=1&d=1481800243
 

Bilagor

  • Muddus_Abisko_Turen0133.jpg
    Muddus_Abisko_Turen0133.jpg
    16.6 KB · Visningar: 1,044
Mitt förslag

Här finns många fina förslag till alternativa sträckor. Mitt förslag: låt vädret avgöra. Slutar du turen i Nikkaluokta kan du kontakta Görans Fjälltransporter i Pirtivuopio (ligger nära Nikkaluokta) tel 0980-54000 eller 070-205 40 00 så ordnar han resan till Kiruna.
 
ripjägarn;769r180 sa:
Här finns många fina förslag till alternativa sträckor. Mitt förslag: låt vädret avgöra. Slutar du turen i Nikkaluokta kan du kontakta Görans Fjälltransporter i Pirtivuopio (ligger nära Nikkaluokta) tel 0980-54000 eller 070-205 40 00 så ordnar han resan till Kiruna.

Jag får verkligen tacka för tipset :))
 
Citat av Undvall:

Det andra alternativet, som jag både skidat och vandrat, är att fortsätta söderut längs Kungsleden via Kaitumstugorna ner till Teusajaure. Personligen tycker jag att detta är mycket trevligare än att skida Singi - Keb - Nikka. Framför allt Kaitumstugorna ligger oerhört vackert!!! Och man får en helt annan känsla av ödemark när man skidar den sträckningen.

Men ska man sen ta sig till Ritsem är det klokt att ha med sig tält. Det är trots allt en 3.5-4 mil till Ritsem via Teusavagge! Å andra sidan är Teusavagge en av de vackraste dalgångarna i landet och väl värd ett besök!!!

Det låter riktigt mäktigt, jag bifogar en bild där jag markerat förslaget med rött på en karta, har jag förstått rätt?
 

Bilagor

  • Teusavagge färdväg.jpg
    Teusavagge färdväg.jpg
    70.6 KB · Visningar: 1,163
I valet mellan 1: Sälka-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem och 2: Sälka- Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare rekomenderar jag stark alt 2, pga att den sträckan är mycket vackrare. Sitasjaure-Ritesem åker man på en väg, visserligen oplogad. Hukejaure-Sitasjaure är ”skrovliga ojämna berg” liksom andra halvan av Sälka-Hukejaure.

Ja, min subjektiva men tydliga uppfattning. Singi-Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare går över vackra släta fjäll med vida vyer.
Min subjektiva åsikt grundar jag på min tur i april i år då jag skidade Sälka-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem-buss till Vakkotavare-Teusajaure-Kaitumjaure-Keb.

Konstigt nog är Teusajaure-Vakkotavare inte vinterled på kartan. I backen från Vakkotavare upp till trädgränsen finns det i alla fall kryss. Och därifrån till Teusajaure var leden leden utmärkt med långa käppar, så som man markerar vinterled i Norge.

Att från Teusajaure följa dalgången öster eller västerut ser fint ut på kartan, men är som konsttrerats ovan, långt. Runt 34 km till Ritsem och 32 km till Vietas mätt på min Garminkarta, i praktiken nog lite mer.


Som "bevis" för min åsikt bifogar jag två bilder.
Överst Hukejaurestugorna

Underst från leden Vakkotavare-Teusajaure mot norr med Teusajaurestugorna i dalgången och det branta berget i fjärran är Liddubakti.
 

Bilagor

  • Hukejaurestugorna.jpg
    Hukejaurestugorna.jpg
    17.3 KB · Visningar: 837
  • Teusajaure.jpg
    Teusajaure.jpg
    25.2 KB · Visningar: 855
Jag har nu bestämt mig för att ansluta resan i Ritsem, är det någon som har koll på om man kan ta sig till busshållplatsen på skidorna dragandes med pulkan?
 
Borde gå bra 😄

Hej

Sist jag klev av i Ritsem så stannade bussen vid fjällstationen och dit kan man i princip ta sig ända fram på skidor....skulle gissa ända fram till parkeringen/gårdsplan 😄

Och 12 dagar känns klart rimligt. I alla fall om du skidar raka vägen. Är typ 9 dagar ner dit om man skidar från stuga till stuga, och i vissa fall som till Abiskojaurestugorna eller mellan Kaitum och Teusavaggestugorna är det ganska korta dagsetapper.

Sen är det klart att det kan ju vara ganska tufft väder den tiden på året, så man gör nog lite klokt att åka lite extra om man kan och orkar de dagar då vädret är fint 😄

/ Stefan
 
Hej

Sist jag klev av i Ritsem så stannade bussen vid fjällstationen och dit kan man i princip ta sig ända fram på skidor....skulle gissa ända fram till parkeringen/gårdsplan 😄

Och 12 dagar känns klart rimligt. I alla fall om du skidar raka vägen. Är typ 9 dagar ner dit om man skidar från stuga till stuga, och i vissa fall som till Abiskojaurestugorna eller mellan Kaitum och Teusavaggestugorna är det ganska korta dagsetapper.

Sen är det klart att det kan ju vara ganska tufft väder den tiden på året, så man gör nog lite klokt att åka lite extra om man kan och orkar de dagar då vädret är fint 😄

/ Stefan

Tackar för ett bra utförligt svar, en sak till jag kom på, tror ni att kan man lita på isarna i mitten av februari,? då det blir en del vatten jag skall skida över.
 
I normalfallet ja!

Hejsan,

Har skidat över även ganska stora sjöar och längs älvar i området så tidigt som strax efter nyårsafton och isarna har aldrig känts det minsta osäkra. Mer nivån som man kan landa med en Jumbojet på 😄

Det sagt så vet jag att det för ett par år sedan föll en jämrans massa snö precis efter att isen lagt sig och det året blev isarna aldrig riktigt säkra, så det kan ju vara klokt att höra med någon som varit där och kollat på riktigt.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.