Gissa position

Jag tar mig friheten att gissa att du är i Padjelanta, nära leden sydväst om Áhkká (ganska nära Sjpietjav), och att vi ser Guohpervágges toppar, speciellt Lánjektjåhkkå.
 
Känns som Tielma, och Kanalberget mitt i bild. Då står du på Luohttolahko gissar jag (som inte varit där).

Ah, jag kan förstå att tankarna leds dit. Men det är inte rätt.

Jag tar mig friheten att gissa att du är i Padjelanta, nära leden sydväst om Áhkká (ganska nära Sjpietjav), och att vi ser Guohpervágges toppar, speciellt Lánjektjåhkkå.

Du har prickat rätt vad gäller topparna. Men jag tar mig friheten att vara lite sträng (det känns som om ditt track-record tål detta Nuukeer :)) och kräver är bättre positionering av platsen (som är fel).
 
Senast ändrad:
Ah, jag kan förstå att tankarna leds dit. Men det är inte rätt.



Du har prickat rätt vad gäller topparna. Men jag tar mig friheten att vara lite sträng (det känns som om ditt track-record tål detta Nuukeer :)) och kräver är bättre positionering av platsen (som är fel).

Äsch, det var bra gissat givet utgångsläget (teleeffekt från långt håll). Bilden är tagen strax norr om Låddejåkkåstugan, alltså något längre söderut.

Ny bild Nuukeer?
 
"på väg att korsa inledningsvis litterär, australisk baby"

Jag ska ner och vada RUopsokjåhkå, som inleds med lilla RU från Nalle Puh, en känguru baby...

Peter
 
Ja, misstänker att teleeffekten förvirrade mig lite grann. Men nu, en ny bild från fjällvärldens gränsområden. Efter lite letande hittade jag en värdig kandidat.
 

Bilagor

  • P1020835.jpg
    P1020835.jpg
    200.1 KB · Visningar: 409
Sånfjället?

Min första tanke var - detta är inte Sverige, måste vara Norge där barrskogen går direkt upp på fjället. Men kanske ändå...... Lappland är omöjligt, Jämtland knappast heller utan möjligen Härjedalen. Här går barrskogen upp till ca 900 m och övergår ibland direkt i kalfjäll. Jag gissar på Sånfjället, med högsta höjd 1277 m, men kan inte säga något närmare om var fotot i så fall är taget.
 
Japp, det är Sånfjället, närmare bestämt dess prominenta utlöpare Korpflyet. Fotot är taget från Linsells anmärkningsvärt vackra rastplats.
 

Bilagor

  • P1020837.jpg
    P1020837.jpg
    204.1 KB · Visningar: 399
Ja, det är en fin plats! Trädgränsen kring 900 m i dessa trakter är landets högsta. Tyvärr har jag inga egna bilder att bidra med men ser med spänning fram mot nästa som jag hoppas snart dyker upp!
 
Stuga

Hej!
Om ingen annan har någon bild på lager just nu bidrar jag med en. Vilken fjällstuga är detta?
Mvh, Rickard
 

Bilagor

  • Stuga.jpg
    Stuga.jpg
    59.4 KB · Visningar: 351
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.