Styv skid/skridskobindning?

Jag hinner börja planera inför nästa vinter redan innan denna är över.

Jag tänkte ta och skaffa mig ett par Åsnes Amundsen Fram QS/FL att ta mig fram på flacken med. Dock kommer de att användas en hel del på Mullfjällets västsida, ett område med ... intressant topografi. Därför funderar jag på en lite styvare bindning än den vanliga BC-diton.

Det mina tankar går till är 75 mm med 3-pin. Samtidigt vill jag gärna skaffa pjäx som funkar bra med långfärdsskridskoåkning, något jag har mycket lite erfarenhet av. Går det bra att ha skridskor med denna bindning? Finns det något man ska tänka extra på gällande bindningar till skridskor?
 
Skridskoåkare brukar köra med antingen Rottefellas turbindning, och lös häl, eller de äldre 75mmNN 3pin-pjäxor men då med fast häl. Det blir lite olika åkning, finns anhängare till båda stilarna. Jag har inte sett 3pin-bindningar på långfärdsskridskor, men kanske nån på forumet ex. Thure Björk har experimenterat med sådant.
 
Stadiga skor för telemarkåkning blir för styva och tunga för långfärdsskridsko IMHO.

Men BC-skor med stålpinne fram funkar hyfsat för både skridsko och utförsåkning med typ FIscher E99 eller E109-skidor. Åsnes Amundsen är jämförbara.

Men trenden går mot feta skidor. Vilken bindning som är bäst finns det väldigt delade uppfattningar om.

Jag har för närvarande tre olika uppsättningar skidor skor och bindningar från Salomon BC till Rottefella NTN med 75 mm 7TM som mellanting. Finns för och nackdelar med alla de valen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
afropavo Skid träning Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.