Vålådalen

Jag gjorde en liten tur runt vålådalen och kom hem igår. Vädret var inge vidare men det gick ändå. Dag ett Vålådalen- tältade några km före Stendalstugorna, några grader varmt och inte så mycket snö jag gick större delen av vägen och drog skidorna på pulkan över mossa och sten. Dag två förbi Stendalsstugorna till Gåsenst. jag gick halva vägen och åkte skidor i frisk motvind med yrsnö senare halvan av vägen sov i stuga. Dag tre skidrade i styv medvind till Vålåstugorna, på de platta isiga partierna behövde jag inte åka utan vinden skötte farten ibland så försökte pulka åka om mig trots att det var helt plant :) . Sista dagen tillbaka till vålådalen med en styv sidvind på 16-18m/s snö och regn lite för mycket väder för att det ska vara njutbart. Bättre längre ner bland björk och granskogen fast då var det så varmt att jag fick gå över is och barmarkfläckar på de frusna myrarna var det 10-20cm vatten och små bäckar på blankisen. (förbättringspotential det måste gå att hitta pjäxor med goretex och knähöga skaft)

Längtar redan tills nästa tur!
 

Bilagor

  • leden.jpg
    leden.jpg
    46.5 KB · Visningar: 623
  • pulkan.jpg
    pulkan.jpg
    56.2 KB · Visningar: 635
  • torrmyren.jpg
    torrmyren.jpg
    73.5 KB · Visningar: 587
  • Vålåstugan.jpg
    Vålåstugan.jpg
    25.3 KB · Visningar: 601
Oj, inte mycket till snö.

Vi ska åka Vålådalen-Lunndörren-Stensdalen-Vålådalen 24-26 mars. Någon som varit där nyligen och vet om det är lika lite snö, mycket vatten nu också?
 
Det har snöat efter dessa bilder och borde vara mer nu. Har dock inte varit där och sett. (bor några mil bort)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...