Köpa turskidor - tips?

Vi bor i Härjedalen. Jobben på svenska landsbygden är ofta lågavlönade och i vissa perioder har man "ledigt" så jag har börjat ta upp turåkning på hemmafjällen. Jag lägger alla pengar på familj och mina bergscyklar annars. Köpte nyligen nya rejs-skidor, men bara gått på tur med mina gamla längdskidor, Roligast, och jag tar alltid med hunden men han är smart/försiktig (håller sig alltid bakom skidorna/cykeln) så stålkant ska det vara.
Jag är 178cm/80kg. Har ni några tips?

Jag har kollat på nätet en massa, mest på E99 Fischers vallningsfria. Måste bara kunna ge mig upp snabbt innan man ska köra en timma bara för att hämta på dagis, eller en timma åt ett annat håll för att jobba så tid och pengar är det snålt med så vallfria är att föredra. Åker mkt i skogen också, otroligt kul!
 
Jag har ett par Fischer E109 Crown och är nöjd. Valde 109:eek:rna främst pga lite bättre bärighet. Går att åka ospårat i skogen, men kan givetvis inte mäta sig med ett par breda trälagg på ~3 meter. Bra grepp i Fischers crownbelag. Jag har ju 10 kg upp på dig, så ett par E99 ger dig troligtvis samma upplevelse.
 
Jag har ett par Fischer E109 Crown och är nöjd. Valde 109:eek:rna främst pga lite bättre bärighet. Går att åka ospårat i skogen, men kan givetvis inte mäta sig med ett par breda trälagg på ~3 meter. Bra grepp i Fischers crownbelag. Jag har ju 10 kg upp på dig, så ett par E99 ger dig troligtvis samma upplevelse.
Det låter bra. Tack. Vilken typ av bindning åker du med? Jag tänkte början åka med mina rejspjuck NNN Rottefella-system. Kabel kanske bättre på långturer? Är dom bättre i utförsåkning kanske? Men jag ska mest på fjällturer och man kan där ta ut svängarna. I skogen blir det inte mkt utför ändå,så tåbindningar får det nog bli.
 
Jag kör Rottefella NNN BC Magnum med Fischer BCX6 skor. Stabilt även på skrå. Har inte åkt så mycket utför på dem så det vill jag inte uttala mig om. Det enda jag har att jämföra med är alpin topptursutrustning och det är ju inte riktigt rättvist :)
 
Jag har just bytt från kabel till BC och det går ju att ta sig ner för backarna, om än inte lika lätt. Tänk på att skovalet är viktigare med BC för att få någon vridstyvhet...
 
Tack, ska kolla lite på BC kängor också. Men det lutar åt Madshus Eon skidor som finns för hälften av andra skidor och dom duger bra åt mig skogen å på fjället på 2-timmarsturer efter jobbet.
 
Jag har två par skidor med Rottefella BC Manuell (ej Magnum), funkar utmärkt tycker jag. Jag har köpt båda bindningarna här på Utsidans Prylmarknad för 300-400 kr efter att ha annonserat under Köpes.

Man kan också hitta BC-pjäxor här på Utsidan samt på Blocket och Tradera. Prova att söka på Crispi, Alpina och Lundhags. Det finns fina grejor som knappt är använda och mycket pengar att spara. Men för att hitta rätt storlek måste man förstås ha lite tålamod..........
 
Jag har två par skidor med Rottefella BC Manuell (ej Magnum), funkar utmärkt tycker jag. Jag har köpt båda bindningarna här på Utsidans Prylmarknad för 300-400 kr efter att ha annonserat under Köpes.

Man kan också hitta BC-pjäxor här på Utsidan samt på Blocket och Tradera. Prova att söka på Crispi, Alpina och Lundhags. Det finns fina grejor som knappt är använda och mycket pengar att spara. Men för att hitta rätt storlek måste man förstås ha lite tålamod..........

Tack det ska jag göra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
MikaelN Köpa turskidor i Göteborg Turskidåkning 7
mindful Köpa turskidor i Sthlm? Turskidåkning 5
Lurvasman Vart köpa turskidor Turskidåkning 2
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
markanthus köpa turskidor Turskidåkning 7
DA Köpa turskidor Turskidåkning 2
adventure_transport Köpa längdåknings/turskidor i Jönköpings län? Turskidåkning 1
avslutad var köpa turskidor?? Turskidåkning 13
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
skylark Hyra/köpa secondhand i Norge? Turskidåkning 4
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
asalu Köpa mat i fjällstugor Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
NikaO Köpa vallaställ? Turskidåkning 3
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
skutt Köpa lägndskidor i Stockholm ? Turskidåkning 5
balo Köpa skidor? Turskidåkning 16
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
d_cederberg Vill köpa pulkor! Turskidåkning 8
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.