Nåt blir fel

Hej hej.
Jag är ny här på forumet och relativt ny i friluftslivet (något år nu, dock ej särskilt avancerat och mest på sommaren).

Jag har letat och letat i forumet och övriga internet utan att bli nåt klokare:

Jag har införskaffat mig en Marmot Teton (long) dunsovsäck som har en komforttemp på -8°C, plus att jag har ett Exped SynMat 9LW och tänkte mig att jag igår skulle testa utrustningen.
Det var -4°C i natt så det fanns en marginal på vad säcken klarade av.
- men jag frös mot underlaget (jag sover på sidan), resten av kroppen var varm, det var endast där kroppen har kontakt mot underlaget.
Jag har självklart förstått att när loftet trycks ihop i sovsäcken, så isolerar det inte lika bra. Men borde inte underlaget ha isolerat från markkylan?

Är min säck för kall?
Tilläggas borde att jag är ganska frusen, men jag hade dubbelt ullunderställ nertill och lika eller mer över.
Tyckte jag frös mest vid höften men det spred sig sen.

Bör jag ha ett tunt underlag under underlaget? Ska jag införskaffa mig en Thermoliner? Överdragssäck? (Valde ju denna säck så jag skulle slippa).

Vad gör jag för fel?
 
Ett extra liggunderlag under ditt Exped hjälper nog inte. Det är sällan marken som är det kalla utan luften runtomkring dig. Det är därför uppblåsbara liggunderlag måste vara isolerade, annars ligger du på den kalla luften kan man säga.

Frös du hela tiden mot underlaget, även om du vände på dig så en annan sida av sovsäcken var neråt? (Jag tänkte att det kanske blivit kondens mot liggunderlaget som gjort att säcken var lite fuktig och isolerade sämre.)
 
Underlaget är isolerat och borde klarat natten kan man ju tycka.
Någon antydan till kondens märkte jag inte, men ja, det var kallt hur jag än vände mig, men bara mot underlaget.
 
Om det blir kallt underifrån så är det underlaget som är för klent. Kom ihåg att uppblåsbara underlag också trycks ihop under kroppen och därmed isolerar sämre, speciellt som man ju vanligtvis heller inte har det helt fyllt just för att man vill få ligga mjukt och behagligt.

Själv har jag numera återgått till dubbla vanliga skumplastunderlag för isolering, plus ett enkelt uppblåsbart av sommarmodell underst för att få komfort.
 
Jag pumpade upp underlaget fullt då det var bekvämare så men jag tänker att jag möjligtvis fått ett måndagsexemplar då det är så många som pratar om hur varmt det är att ligga på i minusgrader och ej känner någon form av markkyla.
 
Som de andre har svart, så er det vanlig at kulde fra undersiden tyder på for dårlig underlag. Jeg har ingen erfaring med Expeed underlag, men ser at SynMat 9LW har en R-verdi på 6.0. Underlaget er fyllt innvendig med syntetfiber på over og underside og har en nedre angitt grense på minus 25 grader. Underlaget burde derfor isolere tilfredsstillende under de temperaturer du hadde.
Vil likevel anbefale deg å bruke et skumunderlag i tillegg til luftfylt, for bedre komfort og i tilfelle det luftfylte skulle punktere.
Du har sikkert sjekket det, men er du sikker på at underlaget du bruker har syntetfyll?
Raymond
 
Jag pumpade upp underlaget fullt då det var bekvämare så men jag tänker att jag möjligtvis fått ett måndagsexemplar då det är så många som pratar om hur varmt det är att ligga på i minusgrader och ej känner någon form av markkyla.

Jag har haft ett Exped Downmat med R-värde 7 som inte höll måttet. Jag blev kall underifrån. Nu bränner jag inga mer pengar på dyra underlag! :-D Jag misstänker att många överdriver fördelarna...

Jag blåser upp underlaget maximalt, lägger mig på det och pytsar sedan ut luft tills det känns mjukt och bekvämt. Det kommer att isolera sämre, men hela poängen med luftmadrasser är ju att de ska vara mer bekväma än cellplastunderlag.

Som sagt, nu kör jag med ett relativt billigt uppblåsbart sommarunderlag underst enbart för komfortens skull, och reglerar isoleringsförmågan med ett eller fler cellplastunderlag ovanpå. Det är alltid pålitligt och kostar inte skjortan!
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för alla svar! Jag får kolla upp så jag inte fått hem fel matta, vilket jag inte tror jag har men ser för säkerhets skull. Sen kommer jag reklamera den, blir inget bättre så får jag använda dubbelt underlag.
 
De flesta av oss är väl trots allt vana med en mjukare tillvaro under sömnen. Det jah personligen märkt att det blir sådär med blodcirkulationen när jag sover på för hårt underlag och då börjar jag frysa oavsett. För mig brukar det räcka med att vända mig om fram och tillbaka så kan jag sova igen. Har du dubbla underställ så var noga med att de inte hindrar blodcirkulationen för mycket.

Sen är det nog lite glädjesiffror över det där med komforttemperaturer. Den är ju dessutom högst induviduell.
 
Vad konstigt, jag har ett likadant liggunderlag som du fast dunfyllning. Med ett cellplast underst och det uppblåsbara överst har jag sovit ner till -30 helt utan att frysa.
 
Temperatur komfort oppleves individuelt som The Crow sier. Det vil også være avhengig av dagsform, inntak av mat og drikke etc.

Selv bruker jeg på vinterturer et Ajungilak Bamse celleplast mot bakken (1,4cm tykt og R-3,2) + et Thermarest Prolite Plus oppblåsbart øverst (3,8cm tykt og R-3,4)

Jeg ligger på siden, men snur meg ofte og er stort sett god og varm gjennom natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Ingle Liggunderlag från Jysk, nåt att ha? Bo och sova 4
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Tarptent Cloudburst - kan det vara nåt? Bo och sova 12
mirgit Sametält Lavvu 4 nåt att ha? Bo och sova 0
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
liquidmonkey sovsäck blir blöt??? Bo och sova 7
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
The Trooper Många tält blir det... Bo och sova 27
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
Picea Vad är det för fel på alpkit? Bo och sova 23
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Picea Vad är det för fel på Helsport Jostedal? Bo och sova 14
Raskesven HB:s Soulo-angivelser fel Bo och sova 4
brigas Fel vikangivelse-ingen lättsäck. Bo och sova 9
Norris Fel bild i Hillebergskatalogen Bo och sova 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...