Varmaste säcken syntet, dun, bomull.

Kan inte hålla med att en stor säck är mindre bekväm, plus att i en stor säck får man plats med kläder, vilket gör säcken varmare.
Så en stor säck är nog att föredra om man har bekväma varma kläder att sova i.
Ser det som en stor vante är varmare än en liten, för man även kan ha handske i.
Sen är ju formen på säcken rätt avgörande även den, för vikt kontra värmeförmåga.
Tycker den vanliga klassiska är bäst med snöre och krage.
Dels för man kan ha en säck utan blixtlås vilket gör säcken varmare, och krypa ner i den som en mask, tar en minut extra att krypa ner, men man vinner i allt annat.
Som jag sett finns tre grundtyper.
1 haglöfs -18
2 corinthia defence 4
3 den klassiska med krage och huva.
1 och 2 kräver blixtlås eller annan stängning, medans 3:an kan vara homogen, eller ospräckt i konstruktionen.
 
Blixtlås

Jag har en förkärlek för blixtlås, speciellt efter en vinternatt med riktigt risig kista. När du ligger med magsjuka och vill komma ut ur säcken snabbt så är ett blixtlås guld värt. Men se till att köpa ett bra blixtlås. Hade en Haglöfs Black Base som blixtlåset alltid fastnade i ”dunkorven” innanför blixtlåset. WM sovsäcken har en styv bit som skyddar från detta.

Sen kan det vara skönt att kunna vädra lite. Har en western mountaneering Big Horn (-35) och när det blir mildväder -15 eller så så är det skönt att vädra lite.

Vill man att den skall vara eldsäker kan det vara smart att köpa ett enkelt överdrag i bommul och använda en VBL så att sovsäcken inte blir blöt innifrån.
 
Så var man lite marginal med en större säck.
Har du en right säck som är avsedd för komfort -10, bad gör man då om det blir -15.

Ja dom gångerna man är magsjuk kan det vara bra med blixtlås, men att dra av sig säcken tar inte många sekunder ändå.
Ut med bägge armarna, böj dig uppåt, dra ner säcken till höften, lägg dig ner lyft baken och dra säcken under, ut med benen och det är klart.
Tränar man på det kommer man nog ur på under 10 sek.
 
Troll?

För att få sådana siffror, krävs ett dun med över 900 i fillpower.
Så även om det påstås, existerar det inte i verkligheten.
Det är helt enkelt mindre dun.
Men så blir det när liberaler får gå ostraffade.

Med gåsdun går det att få fillpower på strax över 1000 cuin.

Det är en fråga om hur mycket kvalitets dun som sovsäcks tillverkaren kan få tag på, sedan sollar man ut det bästa dunet i omgångar och kan så småningom landa på fillpower 900-1000. Tillverkare brukar undvika fillpower 900+ i sina serietillverkade sovsäckar eftersom det går åt kopiösa mängder dun och tillfällig nedgång dunleveranser, som under fågelinfluensan, kan äventyra tillverkningen.
 
På bask säger dom att 900 dun enbart är marknadsföring, jag väljer att lita på dom i just den frågan i alla fall, och det förklarar ju siffrorna.
Man har ju rätt att tro vad man vill som tur är.
Det är upp till dig att tro på om 900 dun existerar eller inte, jag tror det inte, och det är ingen idé att försöka få mig att tro det.
Finns någon som tror det, är det upp till dom.
Om man tittar på basks -60 säck så är dunet i den "endast" 700+, säcken väger 3 kilo och 2 kilo är dun.
Samtidigt som i dom lättare säckarna är det 800+ dun, men dom är inte lika varma.
Så hur dom andra tillverkarna får sådana temperaturer i sina säckar, är antingen en "manlig" mätmetod, eller kosmiskt dun från en annan planet, kanske båda.
 
Senast ändrad:
Finns en väldigt prisvärd -25 säck från Snugpak
och det är Antarctica RE.

Det är en syntet säck , vikt 3kg , tar rätt bra med plats men priset är bra 2000 spänn

Den har en nackdel och det är att dragkedjan är den smala lilla varianten och inte den stora men man sover ofta med den bara som täcke hela vägen nedåt 10-15 minus , först efter det jag snörper åt den.
Så dragkedjan slits ju inte så mycket iaf på västkusten.

Till Snugpaks säckar kan man köpa expansionpaneler.Den sätts i dragkedjan och vidgar den.

En Antarctica RE samt expansionspanel som används när man petat in en annan sovsäck i den som förstärkning för dom episka -60.

Köper du en sovsäck för sommaren nån +5.

Då har du tre val-

Sommarsäcken endast +5
Antarctica endast -25
Allt säckar klarar FUBAR kyla från Mars eller iaf så lär du överleva -80 just och just
 
Tror inte det är någon större skillnad på alla 3 kilos syntetsäckar, förutom just formen på säcken.
Av någon anledning finns inga syntetsäckar som är tyngre än 3 kilo.
Och inga dun heller som jag sett, utan gränsen tycks gå vid 3 kilo, vare sig det är syntet eller dun.
Förr i tiden fanns säckar som vägde upp emot 10 kilo, med bomullsfyllning, som var komfortabla i -50 eller liknande.
Så 3 kilo tycks vara en slags ap standard, och ingen har ännu vågat göra en tyngre.
Man kan ju undra vad som händer om någon gör en säck som väger 4 eller 5 kilo.
 
Jag kan tycka att det också var kul med att sova under en sten.
Personen som ställt frågan är seriös i sin strävan att få de han söker och då passar det sig inte att skämta.
Skulle det finnas en gillaknapp för kul men dumma utryck skulle det förlöjliga hela samtalet vilket skulle försvåra att upprätthålla en god ton och en strävan att få svar på sådant man behöver hjälp med.
Roliga och nedslående kommentarer passar illa i ett seriös sökande, hur roligt det än kan tyckas vara.
Jag kan också tycka Andrejs fråga var brännande kul. Är du nöjd med att underminera andras sökande, med ett plumt ohyfsat utryck i en pågående debatt, för att den inte intresserar dig. Gillar du inte Andres frågor håll tyst, det finns kanske andra läsare som råkar vara intresserade av ämnet eller fått lära sig något av de som nämns i tråden, men vill själva inte ställa frågan, kanske för slippa riskera stöta på en ”Karlaugust” Det hade passat bättre om du log åt den första kommentaren i tysthet för dig själv, att dra upp kommentaren igen blev bara fel.
För övrigt önskar jag alla en God Jul, det inbegriper även dig Karlaugust, vi är inte alla bra på allt men vi alla kan hjälpas åt.
 
Alla som varit ute mer än 10 dagar i följd vet att torkning av sovsäcken är ett krav. Om man inte står ut att sova i liner och bara behöver torka sina sovplagg.

Temperaturspannet där de flesta av oss har sommar, höstochvårsäck, få vintecampar och än färre vid -40°.

När det blir så kallt är ju en snöka vida varmare. Därinne klarar du dig med combon av båda säckarna. På dubbla liggunderlag som du måste skaffa dig en hålla ihop lösning till. Sön är hal.

Struntar du i vikten och vill hålla priset nere så är syntet billigare i inköp men har kortare livslängd, totalt sett på ditt antydda tidsspann skulle jag tro att dun blir billigare.

Budget, nej där är du ute och cyklar.

Ett sätt att göra så liten och lätt säck som möjligt är en skräddad i mumie modell. Det förutsätter att du är en medvändare, annars sover du inte. Jag som är en ivändare gillar siluett skärning även om det blir tyngre, svalare och kostsammare en gång.

Att tro att du kan torka din utrustning vid brasan vid minus 40° är en illusion. Redan vid nedre halvan av -30° är det mycket svårt att få liv i en brasa ute.
Pröva får du se!

Jag har prövat att sova i tält vid -35 och det är svalt. Min vintercombo borde klara -50° ja en komfort på -30°. Utan rymlig pulka blir det besvärligt. Pulkan bör tåla kylan oxså. Flera plastpulkor jag sett har inte gjort det.

Det få talar här om är volymerna, även packade. Gå till uteboden och titta på vintersäckar packade och utvikta, skakade.

Börja spara.

God Jul!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Lättaste/varmaste av bivacksäck/vindskydd/tält Bo och sova 6
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
nilsanders Sovsäckssytem - tjocka säcken inuti eller utanpå? Bo och sova 10
Tordnado Varmare med 2 pers i säcken? Bo och sova 9
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Kläder i säcken = varmare? Bo och sova 19
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...