råd för långtidsboende i kåta

När det gäller bygglov så kanske en kompromiss kan vara att slå upp kåtan på en ödetomt med något fallfärdigt hus på. De är inte helt ovanliga, i alla fall inte i Östergötland där jag växte upp. Då bör det gå enklare eftersom man får slå upp mindre tillbyggnader utan bygglov, exakt vad som gäller varierar beroende på vilken kommun osv så du behöver ändå kolla upp vad som gäller.

Bara en tanke

När det gäller tältsängar så ska du tänka på att du behöver komplettera med madrass, kanske inte för komfort men för isolering, annars blir det riktigt kallt.

Att bygga egen säng av lite plankor och med resårmadrass kan bli lite billigare.

/G
 
Nä tack. Inte med den hälsovarningen. ;)

Var faktiskt sugen på en sån ett tag eller en Kina-kopia, men slog det ur hågen. INNAN jag såg varningen. Men den gör en ju inte sugnare.
 
Ursäkta, det var avsikten, men jag glömde visst bort det.

Här, längst ner.
https://www.thermarest.com/cots/cots/ultralite-cot

"WARNING: Cancer and reproductive harm. - P65Warnings.ca.gov" står det. P65 verkar som sagt vara något riktigt bra som Californien börjat med. Tvingar företag att deklarera åtminstone vissa hälsorisker.

Obs att det bara är ultra lite som har varningen. Den vanliga "kotten" har den inte.

Hur som, känns inte jättelockande att ligga och dra i sig nåt cancerogent. Räcker så bra med snuset jag inte lyckas sluta med. ;)
Är man yngre och vill ha barn så är ju den andra risken tänkvärd också.
 
Tack för alla svaren! Ska kolla igenom era förslag!

En uppdatering;

Vill bara tillägga att jag har tänkt flytta kåtan i intervaller på kanske 4 veckor (kan bli längre vistelser) självklart kommer jag höra mig för med markägare.

Detta är ett 1års projekt, datum är satt från första januari 2019 till 2020.

Jag kommer använda cykel+släp för att flytta runt, tid är inga problem och det är inga större sträckor (kommer hålla mig i blekinge) så vikt skiter jag i. Väger det 100KG så gör det. Min cykel vägde stundtals 60-70kg när jag cyklade till Singapore.

Man kanske ska helt skita i cykel dock och bara dra en kärra med allt i?

Jag har fixat lov att vara på en polares fars mark första månaden, och som backup om ingen annan skulle låta mig få stanna i deras skog.

Jag har ekonomi för att klara mig i ett år utan att jobba, det här är dock ingen extrem överlevnadsgrej så mat och ved kommer inhandlas vid behov.

Det är möjligt att jag jobbar som timanställd och tar någon dag i veckan om det är möjligt/önskvärt.

Jag kommer ha ofantligt mycket tid så det blir väl att se hur mycket man kan äta av i skogen. Fiskevana har jag, undviker dock helst det i den mån det går.

Uppskattar alla era svar. Vill även tillägga att "mysfaktorn" är av högre priotritet än te.x vikt.

Det lutar åt att bli ett tentipi safir 7bp, innergolv vet jag inte om det är värt? Någon med kunskap? Snöfall är generellt sätt väldigt lågt under vintern här, speciellt på senare år.

Kaminen blir en eldfell ser det ut som även den ifrån Tentipi, torkställning ska köpas.

Så här ser min inköpslista ut nu, förslag uppskattas!!

Yxa, multiverktyg, ståltråd, silvertejp, schampo som går att använda i te.x sjöar utan att det är miljöfarligt, någon billig telefon, typ nokia 3310 eller liknande, trasa för att putsa skorna och dylikt, hygienartiklar.

Vidare

Gasolkök, förslag? Multifuel eller något som går på rödsprit?

Grytor, stekpanna, bestick, mugg. Vad för typ av gryta/stekpanna skulle ni rekommendera?

Förvaringslådor, gärna i trä. Hur skulle ni gå tillväga med smutstvätt? Tvätta direkt? Någon har nämnt tvättbräda.

Oljelampa av hög kvalité, tips? Ficklampa. Extra batterier. Tips på mysig belysning utan risk att bränna ner hela tältet?

Tänker att jag kommer att ha torrvaror i en trälåda av något förslag. Behållare kryddor.

Stora vattendunkar.

Sova på ett liggunderlag och sedan lägga fårfällar över? Två täcken, ett i dun och ett i ylle? Alternativt en fältsäng för att slippa markkyla?

Skrev ner detta lite snabbt så har inte helt tänkt igenom det. Men uppskattar verkligen alla förslag jag kan få här. Det får gärna kosta om det är bra kvalité, tanken är som sagt 1år men jag köper grejer som jag gärna ser håller betydligt mycket längre än så ifall jag trivs med det här.

Mvh!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.