Vilken ny pendlarcykel?

På vinter och höst är navdynamo att föredra. Men det borde Nishiki kunna leverera.

Cyklar man mkt i vinterslask funkar navväxel bäst i längden. Men skulle förorda Shimanos 11-växlade eller Rohloff. Pakethållare borde du kanske byta från början.

Dyrare drivlina håller längre enligt tester av landsvägshojar men tveksamt om det ger bättre milkostnad i längden.

Har du provcyklat dina förslag?

Thure
 
På vinter och höst är navdynamo att föredra. Men det borde Nishiki kunna leverera.

Cyklar man mkt i vinterslask funkar navväxel bäst i längden. Men skulle förorda Shimanos 11-växlade eller Rohloff. Pakethållare borde du kanske byta från början.

Dyrare drivlina håller längre enligt tester av landsvägshojar men tveksamt om det ger bättre milkostnad i längden.

Har du provcyklat dina förslag?

Thure

Tackar för fortsatt tipsande!

Ang belysning så vill jag ha rejälaer ljus än jag tror en dynammo kan leverera och flyttar över min batteri-lampa (som jag fåt tips om här på utsidan) från befintlig cykel.

Om jag mot förmodan skulle välja navväxel - hur fördelar sig utväxling på de 11 växlar jämfört med en vanlig 24/27 växlar. Är det det ungefär samma lägsta och högsta utväxling (fast då givetvis i färre steg) eller tappar jag "i någon ände" med navväxel?

Ang pakethållare så tycker jag de jag sett ser märkes- eller till och med modellspecifika ut. Eller är pakethållar-fästen standardiserade mellan olika märken?

Nej, jag har inte provcyklat ännu men de flesta av alternativen finns i flera ramstorlekar så jag tror jag kan hitta en lagom stor.

/Patrik
 
LED-lyktorna håller nu utmärkt klass. Och det gäller flera fabrikat och modeller. Navdynamo och LED-lykta är en bra kombination. En relativt ny finess är bromsljuseffekt när varvtalet på dynamon minskar lyser baklampan mer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano_Alfine anger 409% spridning. Hur mycket en kedjeväxel ger beror förstås på vilken kassett resp vilka kransar som är monterade. Tredelat fram t ex 22 32 44 innebär drygt 100% och variationen mellan respektive kugg i kassetten är på mtb ofta 11-36 vilket ger sammanlagt drygt 400% om jag räknar rätt.

En fördel med växelnav är att stegen mellan respektive växel är jämnare än man kan uppnå med kedjeväxel.

Thure
 
uthämtad

Idag har jag hämtat ut min nya pendlarkompis: Skeppshult Elit som jag kompletterade med flashållare, annan bakaxel (skruv- och inte klämfäste för att kunna få dit fästet till cykelkärran) samt nya trampor med SPD på ena sidan och "vanligt" mönster på andra sidan.

I helgen får jag flytta över fästen för påhängscykel och barnsadel samt montera "helljuset" som kompelterar det automatiska navdynamoljuset som ingick.

Har hitills konstaterat mycket bra bett i bromsarna och bekväm sittställning. Får se om jag senare byter till en mer vaderad sadel och monterar barends.
I valet och kvalet om jag ska unna mig en ny hastighetsmätare/cykeldator eller flytta över den gamla? Får se. Det mesta finns ju i mobilen men vill se momentanvärden under färd också.

/Patrik
 
Har kört 30 mil på min nya Scott SUB 20 med XL-ram nu.
Är helt nöjd. Har i o f s inte mycket att jämföra med, min gamla var en billig kinacykel med enkla Shimanogrejer.
Lyset är helt OK och bra bett i bromsarna.
Kostade 8500:- inkl lås och allt man behöver.
Ska bli spännande att ser hur den håller ihop framöver.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...