Till och från jobbet cykel

skivbromsar och lagerproblem?

Min lärdom inför nytt cykelköp är att jag ska ha skivbromsar på nästa pendlarcykel men så kör jag med ganska tungt lass stora delar av sträckan. Påhängscykel med 6åring bak i 3km och ibland seadn vidare 7 km med tomt påhäng, två väskor på pakethållaren (kläder resp dator) samt första 500m med bärmes med tvååringen på ryggen. För att få bra hejd på ekipaget sliter jag rejält med bromsklottsar, även om jag fösöker planera min fart.
Sommartid går det istället cykevagn bakom med barn och strand/bad-saker.

Men det beror ju på hur man jobbpendlar och skeppshult har väl fotbroms + handbrom fram eller?

Om cykel vobblar så undrar jag som styrstammen sitter fast som den ska i ramen eller om något hjullager är kass?

Har du cykekorg på styret med tung last - det tycker jag gör fruns cykel labilare.

Lycka till och sluta inte cykla utan finns en lösning på instabiliteten!

/Patrik
 
Elit 27

Min lärdom inför nytt cykelköp är att jag ska ha skivbromsar på nästa pendlarcykel men så kör jag med ganska tungt lass stora delar av sträckan. Påhängscykel med 6åring bak i 3km och ibland seadn vidare 7 km med tomt påhäng, två väskor på pakethållaren (kläder resp dator) samt första 500m med bärmes med tvååringen på ryggen. För att få bra hejd på ekipaget sliter jag rejält med bromsklottsar, även om jag fösöker planera min fart.
Sommartid går det istället cykevagn bakom med barn och strand/bad-saker.

Men det beror ju på hur man jobbpendlar och skeppshult har väl fotbroms + handbrom fram eller?

Om cykel vobblar så undrar jag som styrstammen sitter fast som den ska i ramen eller om något hjullager är kass?

Har du cykekorg på styret med tung last - det tycker jag gör fruns cykel labilare.

Lycka till och sluta inte cykla utan finns en lösning på instabiliteten!

/Patrik

Elit 27 har skivbromsar och elit 7 har fotbroms. Så beroende av antal växlar får man olika.

Nej jag överdriver till viss del men känslan i min gamla är skönare så det är därför jag klagar. Ute och cykla kommer jag fortsätta vara. Ler.

Skönt man passerat småbarnsåldern.
 
Vajer

En helt annan sak med en bra "till jobbet-cykel": att man får behålla den.
Utan att vara orolig att det försvinner ur cykelstället på jobbet. Typ hitta en bra kompromiss mellan skön att cykla på, och lagom intetsägande yttre.
Såklart behövs alltid bra lås, men ingen nackdel om den inte väcker för mycket uppmärksamhet jämfört med andra hojar på samma ställe... Samma sak med snabbkopplingar för hjul och sadel, trevligt och effektivt för en själv, men stöldrisken ökar för sadel eller olåst hjul.
Skrutt att man ska behöva tänka på sånt, men så är det ju.

Cykelhandlare vill man skall köpa bygellås men jag väljer vajer och tänker vajer är smidigare och flexiblare och den som tar sig igenom vajer klarar även bygellås. Har jag fel? Hopplöst är det. Alla har vi väl förlorat en kär vän på stan.
 
Cykelhandlare vill man skall köpa bygellås men jag väljer vajer och tänker vajer är smidigare och flexiblare och den som tar sig igenom vajer klarar även bygellås. Har jag fel? Hopplöst är det. Alla har vi väl förlorat en kär vän på stan.



Vajerlås är sällan godkända, lätta att klippa med en bultsax. Men ett bygellås med en extra vajer med öglor i varje ände använder jag ibland, för att dra genom framdäcket, och sedan bygellåset som låser fast ram/backdäcket. Bra när man parkerar i stan! Men man får inte vara för nojjig tycker jag, det finns riktigt bra cykelförsälkringar med 200kr i självrisk...
 
Cykelhandlare vill man skall köpa bygellås men jag väljer vajer och tänker vajer är smidigare och flexiblare och den som tar sig igenom vajer klarar även bygellås. Har jag fel? Hopplöst är det. Alla har vi väl förlorat en kär vän på stan.

Alla lås går att bryta... Skillnaden ligger i hur lång tid det tar.

Ett vajerlås klipper man på ett par sekunder med en avbytare som får plats i en jackficka. Ett bra bygellås tar någon till flera minuter. Den extra tiden det tar kan göra att tjuven väljer ett annat mål, om hen inte kan arbeta ostört.

Det jag försöker säga är: nej, använd inte vajerlås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
Zikkan Till å från jobbet Landsvägscykling 11
JohanSjö Magnethållare (?) till brillor/hjälm. Landsvägscykling 5
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
thureb "Godiebag" till Stockholmscyklister Landsvägscykling 1
SaibotCyklar Ryggsäck till pakethållare? Landsvägscykling 8
JFrisk Nya pedaler till "pendlarcykeln" Landsvägscykling 22
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1
bebbe Hållare till styret iPhone 5S? Landsvägscykling 7
bebbe Bra däck till cyclocross? Landsvägscykling 7
Christer61 Slang till 28 mm däck? Landsvägscykling 25
ake_nyberg Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) Landsvägscykling 9
kanis Dubbdäck till 27"-hjul? Landsvägscykling 12
Lundeh byta bakhjul, från 1 växlad till 3 växlad Landsvägscykling 8
tomhylsan Väska till Vätternrundan? Landsvägscykling 2
Trialsin Styrväska till racern ? Landsvägscykling 27
Trialsin X-tra bromshandtag till cross ? Landsvägscykling 2
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nurmiranta Pakethållare till cykelväskor för diskbroms? Landsvägscykling 7
oskarutter Göteborg till Valdemarsvik Landsvägscykling 1
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
niklaz Cykelhållare till dragkula - tips tack Landsvägscykling 9
Kinna81 Kedja till tandemcykel Landsvägscykling 3
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Landsvägscykling 0
KristianMattiasson Delar till Crescent Åkulla Landsvägscykling 3
kalalokki Från SPD till SPD-SL Landsvägscykling 0
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
SkogsCalle Cykelkorg till Nishiki Ultra Pro Landsvägscykling 1
BZ120 Alternativ till denna? Landsvägscykling 26
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
henrik_sand Skor till cyclocross? Landsvägscykling 5
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
KLAGER Den ihopfällbara cykeln - nu ett steg till! Landsvägscykling 11
dholmdahl SPD-SL clips som gör dem till "vanliga" pedaler Landsvägscykling 1
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Tidenztand Sällskap till Jotunheimen runt Landsvägscykling 0
popovic Söker plats till vätternrundan 2009 Landsvägscykling 2
Pendlaren Pendla från landet till stan - cyclocross? Landsvägscykling 28
kampargard Cykla till Indien Landsvägscykling 4
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
srpp Prylar och support till Single Speed hoj Landsvägscykling 2
christer49 Hur breda däck till fälg 622-17 Landsvägscykling 4
Harald Nyberg Landsvägsram: C4 Carbon, någon som känner till? Landsvägscykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...