Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-02-18, 16:20
Jazzy Jazzy är inte uppkopplad

Det blev en yxa. Och den känns genuin.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 17:15
Odae Odae är inte uppkopplad

Hultafors har bra kvalitet på stålet tycker jag. Men vissa modeller är enligt mitt tycke feldesignade. Jag tror inte det finns någon som förstår sig på yxor på deras designavdelning. De kan tillverka eggverktyg men i vissa fall är det si och så med konstruktionen på yxorna. Deras klyvyxor och kilar är enligt mig ett skämt. Klyvyxorna har märklig huvudform som inte splittar veden och klyv kilarna har jag haft exemplar som skäggar sig för mycket och andra exemplar som istället spricker och släpper skärvor lite väl ofta. Däremot har jag äldre skogsyxor från dem vilka jag tycker är riktigt bra.
Har även en billig klyvyxa från biltema som efter en viss omslipning är mycket bättre än min hultaforsklyvyxa. Fruktansvärt skaft dock. Totalt sett föredrar jag alla gånger min släggyxa från gränsforsbuk när det gäller klyvning. De klyver bra, Skaftet är skönt och det tål mycket mera misshandling än skaftet på hultaforsyxan pågrund av metallskoningen närmast huvudet. Det positiva med hultaforsklyvyxan är ju priset du får åtminstone två stycken för priset av en gränsforsbruk. Å andra sidan kunde du nog köpa 3 bitema yxor för priset av en hultafors.
Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 18:05
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Men är kinayxorna verkligen smidda av svenskt stål?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.